coinex
راهنمای خرید تکراتو

فضاپیمای بی سرنشین چینی سفر خود را برای برداشتن خاک ماه آغاز کرد

در یک ماموریت جسورانه و پیشروانه، چین دیروز فضاپیمایی بی‌سرنشین را برای مدت حدودا دو ماه به سوی ماه فرستاد. هدف فضاپیمای بی سرنشین چینی از این ماموریت، جمع آوری نمونه‌هایی از سنگ و خاک از قسمت‌های دورافتاده ماه و بازگشت دوباره‌ی آن به زمین است. رویترز گزارش کرد، این عملیات بی‌سابقه، نشان از پیشرفت چین در زمینه فضاپیماهای بی‌سرنشین دارد و برای اولین بار است که یک کشور چنین ماموریتی را انجام می‌دهد.


بیشتر بخوانید:


فضاپیمای بی سرنشین چینی

در راستای این ماموریت، چین از موشک “لانگ مارچ 5” بهمراه کاوشگری به نام “چانگ 6” استفاده کرد که در ساعت 9:27 دقیقه به وقت گرینویچ از مقر پرتاب فضایی ونچانگ در جنوب جزیره هاینان پرتاب شد. این کاوشگر قرار است در حوضچه آیتکن در قطب جنوب فرود بیاید. چانگ 6 قرار است نمونه‌هایی از سنگ و خاک ماه را جمع‌آوری کند و به زمین برگرداند.

این عملیات، به عنوان یک نقطه عطف مهم در برنامه اکتشافات فضایی چین محسوب می‌شود. پیشتر در سال 2018، چین موفق به انجام ماموریت “چانگ 4” به ماه شده بود که در قسمت دورافتاده ماه فرود آمد. همچنین، در سال 2020، با انجام ماموریت “چانگ 5″، نمونه‌هایی از خاک ماه به زمین آورده شد. این بار با ماموریت “چانگ 6″، چین به عنوان اولین کشوری ممکن است که نمونه‌هایی از قسمت‌های دورافتاده ماه به زمین بازگرداند.

در مراسم پرتاب این موشک، محققان، دیپلمات‌ها و مقامات سازمان‌های فضایی کشورهای مختلف از جمله فرانسه، ایتالیا، پاکستان و اتحادیه اروپا حضور داشتند و محموله‌هایی از هر یک از این کشورها نیز همراه با کاوشگر چانگ 6 به ماه فرستاده شدند.

بیشتر بخوانید: 

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر