coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

علت داغ شدن لپ تاپ در ویندوز ۱۰

کاربرانی گزارش داغ شدن لپ تاپ در ویندوز ۱۰ را داده‌اند که لپ‌تاپشان بیشتر از زمانی که ویندوزهای دیگه ای داشته اند داغ می‌کند. خصوصا اگر لپ‌تاپ‌شان یک مدل قدیمی باشد که در چند سال گذشته کارهای سنگین زیادی انجام داده است این افزایش دما بیشتر نیز می‌شود. داغ شدن بیش از حد CPU باعث وارد شدن آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری به لپ‌تاپ می‌شود، بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق باید از علائم داغ شدن بیش از حد لپ‌تاپ و روش‌های کنترل آن آگاه شوید. ما در این مقاله از بروزکالا به هر آنچه که برای محافظت از لپ‌تاپ‌تان باید بدانید اشاره خواهیم کرد.

کنترل جریان ورودی پردازنده برای کاهش گرما

لپ‌تاپ برای کار کردن به جریان الکتریسیته نیاز دارد. هر چه لپ‌تاپ کارهای بیشتر و سنگین‌تری را انجام دهد، مصرف الکتریسیته آن بیشتر می‌شود و در نتیجه گرمای بیشتری تولید می‌کند. هر CPU آستانه تحمل گرمای مشخصی دارد و زمانی که دما فراتر از این مقدار برود، سیستم سعی می‌کند این دما را پایین بیاورد تا از آسیب دیدن قطعات داخلی جلوگیری کند.

مواقعی که سیستم داغ می‌شود، ویندوز ۱۰ به صورت خودکار جریان ورودی به سیستم را کاهش می‌دهد. در این شرایط با پایین آمدن جریان، CPU خنک‌تر می‌شود و سلامت لپ‌تاپ حفظ می‌شود. البته این کاهش جریان ممکن است باعث کند شدن سیستم شود، پس هر زمان که حس کردید لپ‌تاپ برنامه‌ها را دیرتر باز و پردازش می‌کند، احتمالا ویندوز ۱۰ با کاهش جریان ورودی، در حال محافظت از سیستم‌تان است.

طریقه نظارت بر عملکرد پردازنده

این که بر عملکرد پردازنده‌تان نظارت مستقیم داشته باشید، کمک می‌کند که ضمن کنترل دما، عمر پردازنده را نیز افزایش دهید. بسیاری از برنامه‌ها می‌توانند دمای CPU و GPU لپ‌تاپ شما را پیگیری کنند. یک برنامه نظارت بر دمای سیستم مانند Open Hardware Monitor، Speedfan، Core Temp یا Real Temp را روی لپ‌تاپ نصب کنید تا از دمای پردازنده مطلع شوید. هر زمانی که دما بالا رفت بتوانید برنامه‌هایی که فشار زیادی به CPU و GPU وارد می‌کنند را ببندید تا سیستم خنک شود و به دمای قابل تحمل خود برگردد.

این برنامه‌ها معمولا رایگان هستند بنابراین نیازی به پرداخت اشتراک و نگرانی از این بابت ندارید. اطمینان حاصل کنید که حداکثر دمای CPU لپ‌تاپ حدود 65 درجه سانتیگراد و دمای GPU زیر 80 درجه سانتیگراد باشد. این‌ها را می‌توان دمای ایمن برای این قطعات در نظر گرفت و از داغ شدن لپ تاپ در ویندوز ۱۰ جلوگیری کرد.

علاوه بر روش‌های گفته شده، می‌توانید از Task Manager که یک ابزار داخلی برای سیستم عامل ویندوز است نیز استفاده کنید تا عملکرد پردازنده را تحت کنترل داشته باشید. این ابزار تمام تسک‌ها، اطلاعات و عملکرد قطعات گوناگون سیستم را نشان می‌دهد. برای دسترسی به آن کافیست کلیدهای Ctrl+Shift+Esc را با هم فشار دهید یا روی نوار‌ ابزار پایین ویندوز کلیک راست کنید و گزینه Task Manager را انتخاب کنید. زمانی که وارد این ابزار شدید، می‌توانید از طریق تب Processes از فرآیندهای در حال اجرا مطلع شوید و میزان مصرف منابع توسط CPU، RAM و غیره را ببینید. تب Performance نیز میزان مصرف قطعات مختلف را به صورت نمودار نشان می‌دهد که به راحتی می‌توانید از طریق آن بر منابع نظارت داشته باشید.

چرا باید از داغ شدن بیش از حد CPU در ویندوز ۱۰ جلوگیری کنید؟

داغ شدن بیش از حد CPU لپ‌تاپ در ویندوز ۱۰ می‌تواند باعث وارد شدن آسیب دائمی به اجزای حساس لپ‌تاپ، بی ثباتی سیستم، خرابی داده‌ها و حتی خرابی کامل سخت افزار شود. حتی اگر اوضاع آنقدر بد نباشد، دمای بالا می‌تواند به طور قابل توجهی طول عمر لپ‌تاپ‌تان را کاهش دهد و باعث شود در مدت زمان کوتاه به خرید مجدد لپ‌تاپ یا تعویض قطعات آن نیاز داشته باشید.

اگر حس می‌کنید سی پی یو لپ‌تاپ‌تان خیلی کارآمد نیست و نمی‌تواند این حجم از اطلاعات و کارها را پردازش کند، می‌توانید با یک کارشناس صحبت کنید تا ببینید که آیا تعویض سی پی یو باعث بهبود عملکرد لپ‌تاپ‌تان می‌شود یا نه. در صورتی که تصمیم به تعویض CPU گرفتید، می‌توانید برای خرید سی پی یو ارزان، به فروشگاه‌های حضوری و آنلاین معتبری که قطعات کامپیوتر و لپ‌تاپ را با قیمت مناسب به فروش می‌رسانند مراجعه کنید.

علائم داغ شدن بیش از حد لپ تاپ در ویندوز ۱۰

علائم داغ شدن بیش از حد لپ تاپ در ویندوز ۱۰

زمانی که لپ‌تاپ بیش از حد داغ می‌شود، با نشانه‌هایی شما را از وجود مشکل آگاه می‌کند. در اینجا به برخی از این نشانه‌ها اشاره کردیم:

گرم شدن بیش از حد بدنه لپ تاپ

یکی از بارزترین نشانه‌های داغ شدن بیش از حد لپ‌تاپ این است که زمانی که دست‌تان را روی صفحه نمایش، صفحه کلید یا بدنه لپ‌تاپ می‌گذارید، گرمای زیادی را حس می‌کنید. اگر تحمل این گرما برای دست‌تان سخت باشد یعنی سیستم بیش از حد توانش تحت فشار است و اجزای داخلی آن داغ شده‌اند.

شنیدن صدای بلند فن

لپ‌تاپ‌ها دارای فن‌های داخلی هستند که این فن‌ها وظیفه دفع گرما از سخت‌افزار لپ‌تاپ را بر عهده دارند. اگر متوجه شدید که صدای فن‌های لپ‌تاپ شما بیشتر از حد معمول است، این می‌تواند نشانه گرم شدن بیش از حد سیستم باشد. در این شرایط، فن‌ها سخت‌تر کار می‌کنند تا اجزای داخلی را خنک کنند و در نتیجه آن سروصدای زیادی را منتشر می‌کنند.

کند شدن سرعت عملکرد لپ تاپ

گرمای بیش از حد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در نحوه عملکرد لپ‌تاپ شود. اگر متوجه شدید سیستم‌تان، علائم کاهش عملکرد (مانند زمان بارگذاری کند یا لگ و تاخیر) را نشان می‌دهد، احتمالا قطعات داخلی لپ‌تاپ تا حدی داغ شده‌اند که نمی‌توانند به طور موثر و عادی عمل کنند.

خاموش شدن خودکار لپ تاپ

یکی دیگر از علائم داغ شدن بیش از حد لپ‌تاپ، خاموش شدن ناگهانی و بدون هشدار آن است. این می‌تواند نشان دهنده رسیدن دمای قطعات داخلی لپ‌تاپ به یک سطح بحرانی باشد که باعث می‌شود سیستم در اثر یک اقدام احتیاطی خاموش شود.

اختلال در صفحه نمایش

گرمای بیش از حد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در نمایشگر لپ‌تاپ شود. اگر متوجه شدید که تصاویر و محتوای پخش شده روی صفحه نمایش دچار اختلال هستند یا خطوطی روی صفحه ظاهر می‌شوند، این می‌تواند نشانه‌ای از داغ شدن بیش از حد باشد.

روش های جلوگیری از داغ شدن لپتاپ در ویندوز ۱۰

خنک نگه داشتن لپ‌تاپ برای اطمینان از عملکرد درست و افزایش طول عمر آن ضروری است. بنابراین بهتر است در وهله اول اقداماتی را انجام دهید که خطر داغ شدن سیستم را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهند. در اینجا به برخی از این راهکارها اشاره کرده‌ایم:

لپ تاپ خود را روی سطوح سخت و مسطح قرار دهید

از این که لپ‌تاپ‌تان را روی سطوح نرم مانند تخت یا روی پاهایتان قرار دهید و با آن کار کنید، بپرهیزید. این کار می‌تواند دریچه‌های هوا را مسدود کند و باعث تجمع گرما شود. به جای آن باید لپ‌تاپ را روی یک سطح سخت و صاف قرار دهید. در این صورت سیستم خنک کننده لپ‌تاپ‌تان می‌تواند به طور موثری عمل کند.

از لپ تاپ در محیط های گرم استفاده نکنید

متاسفانه خیلی از افراد از تاثیرات مخرب گرما روی لپ‌تاپ آگاه نیستند و از کنار این مسئله ساده عبور می‌کنند. اما برای حفظ سلامت سیستم‌تان نباید در مکان‌های گرم (مانند فضای بیرون و در معرض نور مستقیم خورشید) از لپ‌تاپ استفاده کنید. در حالت ایده آل، باید در یک اتاق خنک با دمای کمتر از 77 درجه فارنهایت باشید و در این حالت با لپ‌تاپ کار کنید.

از اجرای برنامه های سنگین در مدت زمان طولانی خودداری کنید

اجرای همزمان بسیاری از برنامه‌ها و کارهای سنگین می‌تواند به لپ تاپ شما فشار وارد کند و منجر به گرمای بیش از حد آن شود. برای جلوگیری از این اتفاق، از باز نگه داشتن برنامه‌هایی که نیازی به آن‌ها ندارید خودداری کنید و این نرم‌افزارها یا برنامه‌ها را ببندید. برنامه‌های سنگین که نیاز به پردازش قوی دارند نیز در صورت اجرای طولانی می‌توانند فشار زیادی به سخت افزار وارد کنند. پس اگر قرار است این برنامه‌ها را اجرا کنید، در فواصلی مشخص به لپ‌تاپ و سخت‌افزار آن استراحت دهید و مجددا برنامه را اجرا کنید.

نکته فنی: همچنین می‌توانید تنظیمات برق لپ‌تاپ‌تان را به نحوی تنظیم کنید که مصرف بهینه انرژی و خروجی حرارت کمتر در اولویت باشند.

لپ تاپ خود را به طور مرتب تمیز کنید

گرد و غبار و آلودگی می‌توانند دریچه‌های هوا و فن‌های لپ‌تاپ را مسدود کنند و از خنک شدن صحیح قطعات داخلی آن جلوگیری کنند. بنابراین، حتما لپ‌تاپ و دریچه‌های آن را به طور منظم تمیز کنید. یک قوطی هوای فشرده که دارای اتصال نازل است بهترین گزینه برای از بین بردن گرد و غبار و سایر آلودگی‌ها است. فقط مطمئن شوید که قبل از شروع این کار، لپ‌تاپ‌تان را خاموش کنید. برای تمیز کردن صفحه کلید یا بدنه لپ‌تاپ هم می‌توانید از یک پارچه تمیز استفاده کنید.

اگر از کول پد استفاده می‌کنید، آن را تمیز نگه دارید

خرید یک پد خنک کننده (کول پد) لپ‌تاپ، یکی از ساده‌ترین و در عین حال موثرترین راه حل‌ها برای خنک نگه داشتن سیستم است. این پدها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که لپ‌تاپ را کمی بالاتر می‌برند و باعث می‌شوند هوا در زیر دستگاه، بهتر جریان داشته باشد. بسیاری از کول پدها دارای فن‌های اضافی هستند که به دفع موثرتر گرما کمک می‌کنند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که تنها خرید کول پد کافی است و این ابزار نیازی به تمیز کردن ندارد. این در حالیست که گاهی گرد و غبار و یا سایر انواع آلودگی‌ها، در کول پد جمع می‌شوند و جریان یافتن هوا را دشوار می‌کنند. پس برای محافظت از لپ‌تاپ‌تان، همیشه کول پد را تمیز کنید و در بهترین شرایط نگه دارید.

از یک پایه لپ تاپ استفاده کنید

قرار دادن لپ‌تاپ روی استند یا پایه مخصوص، به حفظ جریان هوا و در نتیجه حفظ عملکرد لپ‌تاپ کمک می‌کند. بنابراین هر زمانی که قرار است با لپ‌تاپ فیلم ببینید، بازی کنید یا کار کنید، حتما از یک پایه لپ‌تاپ برای آن استفاده کنید.

تنظیمات روشنایی را تنظیم کنید

این که تنظیمات نمایشگر لپ‌تاپ را به نحوی تنظیم کنید که در حالت روشنایی متعادل باشد، فشار کمتری به قطعات وارد می‌کند و در نتیجه کمک می‌کند که سیستم دیرتر داغ شود. این کار همچنین به حفظ عمر باتری لپ‌تاپ نیز کمک می‌کند.

اگر لپ تاپ نسبتا قدیمی شده، باتری آن را تعویض کنید

باتری‌های قدیمی، معیوب و فرسوده می‌توانند با گرم شدن بیش از حد تمام اجزای لپ‌تاپ، آسیب‌های حرارتی ایجاد کنند. بنابراین اگر منشأ گرما از باتری است، زمان تعویض آن فرا رسیده است. البته برخی از لپ‌تاپ‌های جدید دارای باتری‌هایی هستند که نمی‌توان آن‌ها را جدا کرد. در خصوص این که لپ‌تاپ‌تان واجد شرایط تعویض باتری هست یا نه با یک کارشناس حرفه‌ای مشورت کنید.

مطمئن شوید که از شارژر اصلی استفاده می‌کنید

توصیه می‌کنیم که حتما از یک شارژر اصلی یا تایید شده استفاده کنید. این شارژرها این اطمینان را به شما می‌دهند که لپ‌تاپ‌تان بدون وارد شدن فشار بیش از حد به هیچ یک از اجزای آن، میزان برق مناسبی را دریافت می‌کند. اگر از یک شارژر شخص ثالث استفاده می‌کنید که توسط تولیدکننده لپ‌تاپ شما تایید نشده است، ممکن است با افزایش تولید گرما و مشکلات سخت‌افزاری روبرو شوید. بنابراین، حتما استفاده از شارژر اصلی لپ‌تاپ را جدی بگیرید و در صورت عدم دسترسی به شارژر اصلی آن، یک جایگزین رسمی و تاییدشده را برای آن تهیه کنید.

روش های اساسی برای کاهش دما لپ تاپ در ویندوز ۱۰

برای کاهش دمای لپ‌تاپ باید راه حل‌های تاییدشده‌ای همچون موارد زیر را امتحان کنید:

نصب پدهای خنک کننده

همان‌طور که گفتیم، پدهای خنک کننده یا کول پدها، با بالا نگه داشتن لپ‌تاپ کمک می‌کنند که هوای بیشتری در زیر لپ‌تاپ جریان پیدا کند و لپ‌تاپ خنک شود. برای استفاده از این ابزار موثر کافیست لپ تاپ را روی پد قرار دهید، کابل‌های لازم را وصل کنید و از مزایای کاهش دمای این پدها لذت ببرید. این روش، اثرات خنک کننده چشمگیری دارد. برای خرید کول پد ارزان هم می‌توانید به سایت بروزکالا مراجعه کنید و یک کول پد مناسب با لپ‌تاپ و بودجه‌تان را خریداری کنید.

استفاده از خمیر حرارتی

یکی از ساده‌ترین راه‌ها، جایگزینی خمیر حرارتی بین CPU و خنک‌کننده CPU است. بین CPU و خنک کننده آن، یک فضای خالی وجود دارد که خمیر حرارتی به پر کردن فضای بین این دو سطح کمک می‌کند تا گرما بتواند به راحتی از یکی به دیگری منتقل شود. برای این کار باید خنک کننده CPU را از CPU جدا کنید، هر دو را تمیز کنید و قبل از قرار دادن آن‌ها در جای خود، یک خمیر حرارتی جدید را استعمال کنید. خمیرهای حرارتی عمر مشخصی دارند و پس از گذشت این زمان خشک و ناکارآمد می‌شوند و باید آن‌ها را تعویض کنید. بسته به نوع خمیر حرارتی، کیفیت آن، سطح استفاده شما از لپ‌تاپ و غیره، ماندگاری این خمیرها بین ۶ الی ۲۴ ماه است.

استفاده از خمیر حرارتی

تنظیم ولتاژ CPU

کاهش ولتاژ (Undervolting) فرآیند کاهش تعداد ولت‌هایی است که CPU می‌تواند استفاده کند. در حالی که ممکن است فکر کنید انرژی بیشتر برابر با عملکرد بهتر است، اما همیشه هم اینطور نیست. بیشتر اوقات، این انرژی اضافی استفاده نمی‌شود و فقط گرمای غیر ضروری ایجاد می‌کند که باعث کند شدن سرعت CPU می‌شود. به همین خاطر می‌توانید از طریق کاهش ولتاژ CPU، لپ‌تاپ را خنک‌تر کنید و کمک کنید که سریع‌تر اجرا شود.

BIOS یک سامانه بسیار ساده است که به مادربرد کمک می‌کند تا به تمام سخت افزار متصل شود. تمام تنظیمات سیستم از جمله تنظیمات ولتاژ CPU نیز در همین بخش قرار گرفته‌اند. دسترسی به BIOS یک کار ساده است و تنها به فشار دادن یک دکمه در هنگام روشن شدن یا راه اندازی رایانه نیاز دارد. هر تولیدکننده‌ای از کلید متفاوتی برای باز کردن بایوس استفاده می‌کند، اما رایج ترین کلیدهای مورد استفاده شامل F2، F10، F12 یا Alt، Del و Esc هستند.

بستن فرایند های پس زمینه در ویندوز ۱۰

همانطور که گفتیم Task Manager یک برنامه قدرتمند و کاربردی برای کنترل بخش‌های گوناگون لپ‌تاپ است. علاوه بر کنترل عملکرد CPU می‌توانید از این ابزار برای بستن فرآیندهای پس زمینه در ویندوز ۱۰ نیز استفاده کنید. برای این کار پس از باز کردن این ابزار، به تب Processes بروید. حالا فرآیندهایی که قصد بستن آن‌ها را دارید را انتخاب کنید. اگر قصد دارید چند فرآیند را به طور همزمان ببندید، روی Ctrl کلیک کنید و چند مورد را انتخاب کنید. در نهایت روی End Task کلیک کنید.

یک روش ساده دیگر هم برای این کار وجود دارد که به فرمان Taskkill شناخته می‌شود. برای اجرای آن باید ابزار PowerShell را باز کنید. برای باز شدن آن باید کلید Windows+X را همزمان فشار دهید. سپس ابزار PowerShell را انتخاب نمایید. حالا باید فرمان زیر را عینا بنویسید و پس از آن دکمه Enter را بزنید:

Taskkill /F /IM [ProcessName]

حالا عبارت ProcessName را پاک کنید و آن را با نام فرآیند یا برنامه‌ای که می‌خواهید ببندید جایگزین کنید. مثلا اگر می‌خواهید کروم را ببندید این فرمان را باید بنویسید:

Taskkill /F /IM Chrome.exe

با بستن فرآیندهایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، به بهبود سرعت لپ‌تاپ، افزایش عملکرد و کاهش گرما کمک می‌کنید.

جمع بندی

کاربران لپ‌تاپ به خصوص افرادی که با ویندوز ۱۰ کار می‌کنند، داغ شدن سریع لپ‌تاپ را گزارش می‌کنند. از آنجایی که لپ‌تاپ فضای کوچکتری دارد و فن‌های آن به اندازه فن‌های کامپیوتر قدرتمند نیستند زودتر گرم می‌شود. به همین خاطر است که اکثرا لپ‌تاپ‌ها عمر کوتاه‌تری نسبت به کامپیوترها دارند. اما با اقدامات درست می‌توانید گرمای لپ‌تاپ را کاهش و طول عمر آن را افزایش دهید. کافیست نکاتی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم را به کار ببرید تا لپ‌تاپی قدرتمند و سریع با عمر طولانی داشته باشید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر