coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

شرایط جدید بازنشستگی ؛ شرایط بازنشستگی مردان و زنان [+ روش محاسبه]

شرایط جدید بازنشستگی برای مردان، زنان، بازنشستگی در کارهای سخت و زیان‌آور که توسط تأمین اجتماعی بررسی می‌شود را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

قوانین جدید وزارت کار در بحث بازنشستگی به شرایط جدید بازنشستگی اشاره می‌کند. بازنشستگی به بخش‌های مختلفی از جمله بازنشستگی در شغل‌های سخت و زیان‌آور در قانون کار و قوانین مربوط به تأمین اجتماعی، شرایط بازنشستگی برای مردان، شرایط بازنشستگی برای زنان و غیره تقسیم‌بندی شده است.

در بخشی از قوانین جدید وزارت کار به موارد رابطه کارفرمایی و کارگری مشمولان قانون کار اشاره شده که طبق آن کارگر می‌تواند دادخواست تنظیم نماید. جزئیات شرایط بازنشستگی، اتواع بازنشستگی، محاسبه سابقه بیمه و غیره را  می‌توانید در ادامه مطلب بخوانید.

بیشتر بخوانید: مبلغ وام ضروری بازنشستگان افزایش یافت [+ انواع وام بازنشستگی]

شرایط جدید بازنشستگی در قوانین وزارت کار

بخشنامه جدید وزارت کار به بخشی از روابط کارفرمایی و کارگری اشاره شده که طبق آن اگر اختلافی در پرداخت 4 درصد حق بیمه مشاغل سخت زیان‌آور بوجود آید، کارگر می‌تواند علیه پیمانکار دادخواست تنظیم کند.

سامانه مشاغل سخت و زیان‌آور به مدت 10 روز قطع بود و این موضوع اعتراضات شدیدی را بوجود آورد. در نامه احمدرضا پرنده، مدیرکل بازرسی کار خطاب به رئیس مرکز فضای اطلاعات و امنیت فضای مجازی به موضوع اشاره شده است.

مشاغل سخت و زیان‌آور همانگونه که مشخص است هم به شرایط فیزیکی کارگر مربوط است و هم شرایط روحی آن را دربر می‌گیرد. کارهی سخت و زیان‌آور در قوانین بیمه‌ای به دو دسته کارهای سخت در قانون کار و کارهای سخت در قوانین تأمین اجتماعی تقسیم می‌شود که در پایین به جزئیات هرکدام می‌پردازیم.

شرایط جدید بازنشستگی در قوانین وزارت کار

کارهای سخت در قوانین بیمه کار

در ماده 52 قانون کار به موضوع کاهش ساعت کار کارگر اشاره شده که در آن یک کارگر نباید بیش از 36 ساعت در هفته باشد. این در صورتی است که در کارهای عادی این ساعت به 44 ساعت می‌رسد.

ارجاع به انجام کارهای سخت و زیان‌آور مطابق با ماده 61 ممنوع است.

قانون مرخصی در این بخش نیز به 5 هفته مرخصی در سال اشاره دارد، در صورتی که این مدت در کارگران عادی 26 روز در سال است.

کارهای سخت در قوانین بیمه تأمین اجتماعی

کارگران شاغل در کارهای سخت در قوانین تأمین اجتماعی مربوط به ماده 76 حمایت‌هایی را دریافت می‌کنند. این کارگران می‌توانند طبق شرایطی بازنشستگی پیش از موعد داشته باشند.

در بتد الف از تبصره ۲ماده ۷۶قانون تامین اجتماعی ضمن تعریف کارهای سخت و زیان‌آور کارفرما را به کاهش و حذف عوامل زیان‌آور نموده است و در ادامه و بند ب از همان قانون عنوان نموده چنانچه افرادی که ۲۰سال سابقه کار متوالی و یا ۲۵ سال سابه کار متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور را داشته و حق بیمه سابقه مزبور واری شده باشد می‌توانند تقاضای بازنشستگی نمایند. سوابق کار در کارهای سخت و زیان‌آور ۱و نیم برابر محاسبه خواهد شد. این حمایت منجر به بازنشستگی پیش از موعد کارگران در کارهای سخت و زیان آور می‌شود.

شرایط بازنشستگی در کارهای سخت بدین صورت است: «20 سال سابقه کار متوالی یا 23 و سال و 4 ماه سابقه کار متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور یدون شرط سنی.»

محسبه سابقه بیمه نیز مظابق با فرمول زیر است:

سابقه کار کل = (سابقه کار در کارهای سخت و زیان‌آور ضرب در ۱ و نیم) + (سابقه کار عادی)

شرایط جدید بازنشستگی در قوانین وزارت کار
شرایط جدید بازنشستگی

شرایط بازنشستگی برای مردان

شرایط بازنشستگی در مردان به 3 نوع است:

  1. 30 سابقه کار و 50 سال سن
  2. 20 سال سابقه کار و 60 سال سن
  3. 35 سال سابقه کر با بیمه سدون در نظر گرفتن سن

بیمه بازنشستگی در بانوان

شرایط بیمه بازنشستگی زنان شامل  مورد است:

  • 30 سال سابقه و سن 45 سال
  • 20 سال سابقه و سن 55 سال
  • 35 سال سابقه و پرداخت بیمه بدون شرط سنی
  • 42 سال سن و 30 سل سابقه کار که با 20 روز حقوق بازنشسته می‌شوند

اما اخیراً‌ بخشنامه جدیدی از سوی معاونت روابط کار ابلاغ شده است در این بخشنامه آمده است در رابطه کارگری و کارفرمایی مشمول قانون کار بین کارگر و پیمانکار، در صورتی که اختلافی درخصوص پرداخت 4 درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور به‌وجود آید، کارگر باید علیه پیمانکار دادخواست تنظیم نماید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص قوانین جدید بازنشستگی چیست؟ لطفاً نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر