coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

بهترین برند خانه هوشمند ایران کدام است؟

کدام محصول خانه هوشمند برای من مناسب‌تر است؟ بهترین برندهای خانه هوشمند ایران کدام هستند؟ در بین برندهای مطرح و شرکت‌های مختلف تولیدکننده و یا نمایندگی‌های تجهیزات خارجی، شرکت‌های هوشمندسازی آپشن‌ها و امکانات مختلف و بسیار وسوسه برانگیزی در اختیار ما قرار می‌دهند که همین موضوع باعث شده به طور تدریجی و با شیبی نسبتاً تند، استعلام قیمت خانه هوشمند و هوشمندسازی به یکی از معیارها و استانداردهای هر ساختمان مسکونی و اداری، خصوصاً در محله‌های بالاتر شهرهای بزرگ مثل تهران، اصفهان، شیراز و تبریز تبدیل شود.

هوشمندسازی برای هر خانه مزایای متنوع و مختلفی دارد؛ از ارزش‌افزوده‌ای که تجهیزات خانه هوشمند بر روی قیمت تمام شده و هر متراژ ملک می‌گذارند تا صرفه جویی در مصرف انرژی‌های تمام شدنی و در نتیجه، کاهش هزینه‌های آب و برق و گاز بگیرید تا امنیت چندلایه‌ی هوشمند و در نهایت، هدف غایی هوشمندسازی که تنها یک چیز است: آسایش و آرامش مردم. ما می‌خواهیم تا بتوانید در یک روز عادی در کنار خانواده خود، به راحتی و زیبایی زندگی خود را بگذرانید و دغدغه‌ی کارهای تکراری و ظاهراً ساده اما پر از پتانسیل برای پیچیدگی را کاهش دهید.

در بازار خانه‌های هوشمند ایران چندین برند و شرکت فعال هستند که هر یک ویژگی‌ها و محصولات منحصر به فردی دارند. انتخاب بهترین برند بستگی به نیازها، سلیقه شما و ویژگی‌هایی که به دنبال آن هستید دارد. می‌توانید برای انتخاب بهترین برند، نظرات کاربران، بررسی محصولات و نحوه عملکرد آنها را در وب‌سایت رسمی هر کدام مطالعه کنید. برخی از برندهای معروف خانه‌های هوشمند ایران در ادامه معرفی شده‌اند که با یکدیگر مرور می‌کنیم.

در بازار خانه‌های هوشمند ایران برندها و شرکت‌های مختلفی در حال فعالیت هستند که با توجه به رو به روش بودن این صنعت در دنیا و ایران در سال‌های اخیر نیز تعداد شرکت‌های فعال رشد بیشتری رو تجربه کرده است. البته که به‌تبع آن برندها و شرکت‌هایی نیز از گردونه صنعت هوشمندسازی حذف شده‌اند. از این حیث بسیار مهم هست که در انتخاب محصول و برند خانه هوشمند خود بسیار دقت کنیم تا بعداً در استفاده و خدمات پس از فروش دچار مشکل نشویم.

در این مقاله چند شرکت و برند مطرح هوشمندسازی خانه و ساختمان را از نظر ویژگی‌های مثبت و منفی با هم بررسی می‌کنیم تا به تصمیم گیری شما کمک کنیم.

در حال حاضر برندهای تولید داخل و دانش‌بنیان و همچنین برندهای اسمارت هوم خارجی از جمله محصولات خانه هوشمند چینی، اروپایی و گاهی آمریکایی در داخل کشور وجود دارند که به سبب قدردانی از مهندسان و نخبگان کشور از برند داخلی شروع می‌کنیم.

 

خانه هوشمند کوباکو – شرکت تولید کننده دانش بنیان ایرانی

بهترین برند خانه هوشمند ایران کدام است؟

همان‌طور که اشاره کردیم، چندین شرکت در داخل کشور به عنوان تولید کننده به ویژه در سال‌های در حال فعالیت هستند که از میان آنها ما خانه هوشمند کوباکو را برای شما به عنوان اولین تولید کننده در ایران انتخاب کردیم تا بررسی کنیم. طبق بررسی‌های صورت گرفته و به گواه کارشناسان اهل فن که تجربه نصب و استفاده از سیستم‌های هوشمندسازی خارجی و داخلی را دارند، خانه هوشمند کوباکو را به عنوان قدیمی‌ترین تولید کننده از سال 1388 و سبد متنوعی از محصولات با رعایت استانداردهای جهانی محصولی مناسب می‌شناسند.

در نگاهی اجمالی به محصولات و برند خانه هوشمند کوباکو می‌بینید با شرکتی قدیمی مواجه هستید که محصولاتش قریب به 15 سال است که در خانه‌های ایرانی در حال استفاده است و مهم‌ترین نکته (از نظر ما) که دریافت خدمات و پشتیبانی مناسب است خیالمان راحت است. چرا که همان‌طور که در صنایع دیگر هم شاهد هستیم بسیاری از برندها و محصولات خارجی هوشمندسازی که در ایران موجود هستند؛ اما به طور غیر رسمی هستند و مشمول گارانتی و پشتیبانی شرکت اصلی نمی‌شوند.

برخی از آپشن‌های محبوب هوشمندسازی ساختمان در ایران که توسط کوباکو ارائه می شوند، عبارتند از روشنایی هوشمند و کنترل رنگ و شدت آن، سیستم امنیتی پیشرفته، تاچ پنل (کنترل پنل یا هاب مرکزی) و آیفون، سیستم صوتی هوشمند و رقص نور، سیستم تهویه هوا (سرمایش و گرمایش) هوشمند، کنترل تردد و شبیه سازی حضور، امکان تعریف سناریوهای مختلف بر اساس سلیقه‌ی شما، اپلیکیشن اختصاصی کنترل خانه هوشمند با پشتیبانی صددرصدی از زبان فارسی، سیستم آبیاری هوشمند گیاهان، استخر و سونای هوشمند با قابلیت کنترل زمان تصفیه و دمای آب و بسیاری آپشن‌های متنوع دیگر که تمامی آنها در بخش راهکارهای هوشمند سازی در وبسایت این شرکت به تفکیک معرفی و بررسی شده‌اند.

البته حالا که از تولیدکننده‌های ایرانی تعریف کردیم این راه هم اشاره کنیم که برای دوستانی که بناست با هوشمندسازی پوز نام برند خارجی بودن تجهیزات منزل را بدهند کارایی ندارد!

در کنار گارانتی مطمئن‌تر یکی دیگر از ویژگی‌ها طبیعتاً می‌توان به مناسب‌تر بودن قیمت هوشمندسازی خانه اشاره کرد که علی رغم استفاده از قطعات الکترونیکی مشابه شاهد قیمت‌های به مراتب مناسب‌تری در محصولات ایرانی خانه هوشمند هستیم.

نکته بعدی که در محصولات تولید داخل می‌توانیم اشاره کنیم بومی سازی و تطبیق آپشن‌های مورد نیاز در بازار هدف هست که بخصوص این ویژگی را در محصولات خانه هوشمند کوباکو به شکل محسوسی می‌توانیم ببینیم

در محصولات کوباکو که می‌بینیم امکانات فراتر رفته و آنچه برندهای اروپایی در بستر سیم کشی KNX دارند یا سایر محصولات در بستر سیم کشی سنتی دارند یا تنوعی که در محصولات چینی داریم با قیمت مناسب و خدمات پس از فروش داخل کشور، یکجا داریم.

جهت بررسی بیشتر محصولات هوشمندسازی ایرانی و خانه هوشمند کوباکو می‌توانید به وب‌سایت این شرکت مراجعه کنید؛ کافی ست نام کوباکو را در گوگل جستجو کنید.

 

شرکتها و برندهای خانه هوشمند چینی

با توجه به شناختی که در صنایع دیگر از محصولات چینی داریم، در محصولات خانه هوشمند نیز می‌توانیم حدس بزنیم شرایط چگونه است. از برندهای مختلف با کیفیت قابل قبول و تا محصولات بی نام و نشان که فروشنده به درخواست شما هر اسم معقول و نامعقول را روی محصول می‌چسباند و به شما می‌دهد (فقط شما بخر!) را در بازار هوشمندسازی ایران هم داریم.

از میان این محصولات، برند آکووکس یا هوشمند HDL از جمله محصولات چینی در بازار ایران هستند. البته که محصولات دیگر چینی نیز به عنوان برند آمریکا یا آلمان هم در بازار ایران حضور دارند (!) که طبیعتاً در اینجا نیاز به بررسی ندارند.

محصولات چینی از محصولات اروپایی از تنوع بیشتر و قیمت کمتری برخوردارند و تنوع بیشتر، به دلیل اینکه رویکرد و اولویت فروش محصول است، می‌بایست طیف سلیقه بیشتری را پوشش دهد و از طرف دیگر ادامه دار بودن موجودی محصول و گارانتی و خدمات رنگ می‌بازد که البته نهایتاً باز هم چون بر اساس دلار تعیین قیمت می‌شوند، نهایتاً اختلاف قیمت تا 30 درصد بیشتر با محصولات خانه هوشمند ایرانی که واقعاً داخل کشور تولید می‌شوند دارند.

آکووکس شرکت Akuvox یک ارائه دهنده جهانی پیشرو در محصولات و راه‌حل‌های تلفن هوشمند و خانه هوشمند است. این شرکت متعهد است که قدرت فناوری‌ها را برای بهبود زندگی مردم با ارتباطات بهتر، امنیت بیشتر و راحتی بیشتر آزاد کند.

Akuvox یکی از پیش‌گامان اینترکام (آیفون و پنل درب) هوشمند است. محصولات آکووکس با بهره گیری از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، SIP، کلاود و سیستم ابری، امنیت سایبری و سایر فناوری‌های پیشرفته، به طور مداوم تغییراتی را در صنعت اینترکام ایجاد می‌کند تا به طور خلاقانه، مجموعه‌ای بی‌رقیب از محصولات و راه‌حل‌های اینترکام هوشمند را ارائه می‌دهد.

 

شرکتها و برندهای خانه هوشمند اروپایی

شرکتها و برندهای خانه هوشمند اروپایی

می‌توان برعکس برخی از مواردی که بابت برندهای چینی اشاره کردیم را در محصولات اروپایی ببینید. از جمله تنوع کمتر در محصولات هوشمندسازی و متعاقباً خدمات و گارانتی مطمئن‌تر (البته نه در ایران) و عموماً موجود بودن کالا در بازار و همچنین قیمتی تا 60 و حتی 70 درصد بالاتر از محصولات چینی. به طور مثال در برخی برندهای اروپایی میبینم که تعداد کلید های تولید آنها کمتر از تعداد انگششتان یک دست است و تعداد سالِ بیشتر از انگشتان یک دست هم از همان ها استفاده می‌کنند (نویسنده تا 5 بلده بشماره! ☺)، که حتی برخی از آنها ظاهر خیلی لوکسی هم ندارند.

از جمله برندهای اروپایی هوشمندسازی موجود در ایران می‌توان به ABB، اشنایدر و برکر اشاره کرد. نکته دیگر در مورد محصولات اروپایی این هست که عمدتاً با پروتکل KNX تولید می‌شوند.

 

اشنایدر

شرکت اشنایدر که یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های صنعتی در دنیاست، از انتهای قرن 18 میلادی مشغول به فعالیت است و بیش از 180 سال قدمت دارد. هدف غایی این شرکت، ذخیره انرژی با مصرف بهینه‌تر و کمک به محیط زیست بوده و در این راستا یکی از پیشگامان اتوماسیون در دنیا شناخته می شود.

اشنایدر علاوه بر راهکارهای اتوماسیون صنعتی در کارخانجات، به اتوماسیون خانگی و خانه هوشمند و همچنین اتوماسیون اتومبیل‌ها و وسایل نقلیه نیز مشغول است.

ABB به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اشنایدر در فناوری‌های قدرت و اتوماسیون، بزرگ‌ترین تأمین‌کننده موتورها و درایوهای صنعتی است. درایوهای ولتاژ پایین AC و DC و درایوهای ولتاژ متوسط با توان بالا از ABB باعث بهبود بهره‌وری انرژی در بیشتر کاربردها می‌شوند. ABB همچنین اولین ربات صنعتی برقی جهان را عرضه کرده است.

 

فیبارو

محصولات خانه هوشمند فیبارو (FIBARO) در لهستان طراحی، توسعه و تولید شده‌اند. این شرکت تولیدکننده تمام وسایل خانه هوشمند را به تنهایی طراحی و تولید می‌کند و در واقع، یک برند جهانی است که بر پایه فناوری اینترنت اشیا بنا شده است.

به لطف صراحت و خلاقیت کارکنان خود، فیبارو دستگاه‌ها، نرم‌افزارها و سرویس‌هایی با کاربری آسان و قابل اعتماد ایجاد می‌کند که با مراقبت از آسایش و آرامش روزمره، زندگی مردم را ساده‌تر کرده و مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند.

با 250 کارمند تنها در 10 سال فعالیت در این زمینه، سیستمهای FIBARO در 6 قاره مستقر شده و به یکی از پیشرفته ترین سیستم های خانه هوشمند بی سیم در جهان تبدیل شده است. از جولای 2018 برند فیبارو بخشی از گروه نایس است.

 

شرکتها و برندهای خانه هوشمند آمریکایی

شرکت‌های بسیار انگشت شماری از برندهای آمریکایی در بازار ایران موجود هستند. اولین نکته بارز در بررسی این محصولات، قیمت بالای آنهاست که گاهی با قیمت یک خانه با محصولات هوشمندسازی آمریکایی، می‌توان 3 تا 5 خانه را با محصولات چینی هوشمندسازی کرد! همچنین موضوع نگرانی بابت گارانتی و خدمات این محصولات به مراتب از سایر محصولات در ایران نیز بیشتر است و گاه می‌بینیم بیش از 6 ماه برای تأمین یک قطعه‌ی معمول که آسیب دیده باید انتظار کشید.

البته نا گفته نماند برخی از برندهای خانه هوشمند آمریکایی در سطح دنیا مطرح هستند و کیفیت و قابلیت‌های قابل توجهی دارند. به طور مثال برند کنترل4 آمریکا دارای محصولات صوتی تصویری در سبد محصولات خود است که در برابر سایر برندهای مشابه حرف برای گفتن دارد. بهتر است اشاره کنیم در کل خواستگاه خانه هوشمند، هوشمند سازی یا اسمارت هوم، آمریکای شمالی محسوب می شود.

از جمله برندهای خانه هوشمند آمریکایی می‌توان به کرسترون و کنترل4 اشاره کرد که در زیر بیشتر با آنها آشنا می‌شویم:

 

کرسترون

کرسترون الکترونیک یک شرکت هوشمند سازی است که از سال 1972 در زمینه‌ی اتوماسیون خانه و ساختمان فعالیت دارد و در سال 2020 و 2021 نیز به جوایز بسیاری در این زمینه دست یافته است.

کرستورن معتقد است که راه‌حل‌های اتوماسیونی را ایجاد می‌کند که شیوه‌ی زندگی روزمره را تغییر می‌دهد، وظایف هر روزه‌ی ما را آسان‌تر می‌کند و کارایی و بهره‌وری دستگاه‌ها را بهبود می‌بخشد.

با خانه هوشمند Crestron، شما نه تنها لوازم الکترونیکی پیشرفته‌ای مطابق با استانداردهای روز دنیا را خریداری می‌کنید؛ بلکه روی یک پلتفرم پویا و در حال توسعه نیز سرمایه گذاری می‌کنید. همچنین خدمات و پشتیبانی جهانی این شرکت را در قبال محصولاتش به دست می‌آورید و در کنار آن از محصولاتی که در آمریکا مهندسی شده‌اند استفاده و بهره می‌برید.

 

کنترل4

Control4 یک سیستم اتوماسیون پیشرو برای خانه‌ها و مشاغل است که یک سیستم خانه هوشمند شخصی و یکپارچه را برای خودکارسازی و کنترل دستگاه‌های متصل از جمله روشنایی، صدا، تصویر، کنترل آب و هوا، اینترکام و امنیت ارائه می‌دهد. Control4 که در سال 2003 توسط اریک اسمیت، ویل وست و مارک مورگان تأسیس شد، در نمایشگاه تجاری فناوری خانگی CEDIA Expo در سال 2004 شروع به کار کرد و اولین محصولات خود را در اواخر همان سال، به عنوان اولین شرکت کننده در بازار اتوماسیون خانگی عرضه کرد.

Control4 از سال 2013 تا 2019 یک شرکت سهامی عام بود که با SnapAV ادغام شد. در سال 2021، شرکت های ترکیبی اسنپ وان را تشکیل دادند. Control4 پرچمدار برند اتوماسیون خانه هوشمند برای اسنپ وان است.

بیش از 15 سال از اولین خانه های هوشمند با سیستم عامل Control4 می گذرد و اکنون این شرکت با ده ها هزار محصول شخص ثالث تعامل دارد، در بیش از 100 کشور در دسترس است، در حال حاضر در حدود 475000 خانه اجرا می شود و بیش از 15 میلیون دستگاه متصل را در سراسر جهان هماهنگ می کند.

 

جمع بندی

نهایتاً با بررسی موارد بالا و اولویت‌هایی که در نظر داریم می‌توانیم محصول و برند خانه هوشمند خود را انتخاب کنیم که در صورتی که قیمت و خدمات پس از فروش برای ما اولویت دوم باشد و در نگاه اول به دنبال محصول با نام و نشان خارجی هستیم از بین برندهای چینی و اروپایی و آمریکایی می‌توانیم برندهای اروپایی را برگزینیم.

اگر مواردی از جمله خدمات و گارانتی، امکانات متنوع و قیمت مناسب را هم‌زمان منطبق با سیم کشی KNX و یا سنتی و استانداردهای دنیا می‌خواهیم، محصول معتبر داخلی مثل خانه هوشمند کوباکو ، مناسب شما خواهد بود.

/

پایان رپورتاژ

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر