coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

گوگل از قابلیت ثبت تصاویر Ultra HDR در برنامه‌های شخص ثالث بیشتری پشتیبانی می‌کند

گوگل قصد دارد قابلیت ثبت تصاویر Ultra HDR را به برنامه‌های شخص ثالث بیشتری اضافه کند. این شرکت به‌تازگی کتابخانه Jetpack CameraX را به‌روزرسانی کرده تا امکان ثبت تصاویر Ultra HDR فراهم شود.قابلیت ثبت تصاویر Ultra HDR یک فرمت تصویری جدید است که در اندروید 14 معرفی شده و به کاربر این امکان را می‌دهد تا نسخه‌های SDR و HDR یک تصویر را در یک فایل ذخیره کند. در حال حاضر تنها برنامه‌های دوربینی که از API دوربین Camera2 اندروید استفاده می‌کنند، می‌توانند تصاویر Ultra HDR را ثبت کنند.

پشتیبانی واقعی از قابلیت ثبت تصاویر Ultra HDR یکی از هیجان‌انگیزترین پیشرفت‌های اخیر در عکاسی با گوشی‌های هوشمند است. پردازش HDR دوربین که احتمالاً با آن آشنا هستید، از عکاسی محاسباتی و ترکیب تصاویر استفاده می‌کند تا اثر HDR مانند ایجاد کند، اما تصویر حاصل هنوز SDR است. با شروع از اندروید 14 ، چندین گوشی اندرویدی اکنون قادر به ثبت عکس‌های واقعی HDR با استفاده از فرمتی به نام Ultra HDR هستند. اما بسیاری از برنامه‌های شخص ثالث که قابلیت دوربین داخلی دارند، نمی‌توانند عکس‌های Ultra HDR ثبت کنند، اما این وضعیت به‌زودی تغییر خواهد کرد.


بیشتر بخوانید:


آغاز به کار قابلیت ثبت تصاویر Ultra HDR

Ultra HDR یک فرمت تصویری ساخت گوگل است که بر اساس فرمت محبوب JPEG ساخته شد. تصاویر Ultra HDR به دلیل اینکه بر اساس JPEG هستند، می‌توانند بر روی تقریباً هر دستگاهی مشاهده شوند، بدون توجه به اینکه آیا دستگاه دارای نمایشگر HDR است یا خیر.

چیزی که تصاویر Ultra HDR را ویژه می‌کند این است که وقتی بر روی دستگاهی با نمایشگر HDR مشاهده می‌شوند، نسخه HDR تصویر نمایش داده می‌شود که رنگ‌های زنده‌تر و کنتراست بیشتری را ارائه می‌دهد.

این امر به این دلیل ممکن است که تصاویر Ultra HDR فایل‌های JPEG هستند که یک نقشه بهره HDR در متاداده خود دارند که برنامه‌ها می‌توانند آن را بر روی نسخه پایه SDR تصویر اعمال کنند. از آنجا که این نقشه بهره HDR باید هنگام ایجاد اولیه تصویر به متاداده فایل JPEG اضافه شود، برنامه‌های دوربین موجود نیاز به به‌روزرسانی دارند تا از این مرحله پشتیبانی کنند.

گوگل در اندروید 14 یک API برای برنامه‌های دوربین ایجاد کرده تا این کار را انجام دهند، اما این API بخشی از Camera2 است، نه CameraX، که محدودیت‌هایی را در پذیرش آن ایجاد کرده است.

قابلیت ثبت تصاویر Ultra HDR

Camera2 API که با چارچوب سیستم عامل اندروید همراه است، برای برنامه‌هایی است که می‌خواهند عملکرد پیشرفته دوربین را ارائه دهند. اما CameraX API که با کتابخانه پشتیبانی Jetpack همراه است، بیشتر برای برنامه‌هایی است که تنها نیاز به دسترسی به دوربین برای عملکردهای جانبی دارند.

برنامه‌هایی مانند اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی که به شما امکان می‌دهند سریع یک عکس بگیرید و به اشتراک بگذارید. توسعه‌دهندگان باید انتخاب کنند که از کدام API دوربین استفاده کنند، اما از آنجایی که ویژگی‌های جدید دوربین ابتدا برای Camera2 توسعه داده می‌شوند، توسعه‌دهندگانی که به CameraX متکی هستند، باید منتظر بمانند تا گوگل آن قابلیت را به CameraX بیاورد.

گوگل در کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O 2024 خود اعلام کرد که کتابخانه CameraX را به‌روزرسانی می‌کند تا از قابلیت ثبت تصاویر Ultra HDR پشتیبانی کند. با نگاهی به یادداشت‌های انتشار کتابخانه CameraX، می‌توان دید که پشتیبانی اولیه از ثبت تصاویر Ultra HDR با نسخه 1.4.0-alpha05 در آوریل اضافه شده است. نسخه 1.4.0 کتابخانه CameraX APIهای جدیدی را به کلاس‌های ImageCapture و ImageCaptureCapabilities معرفی می‌کند.

این APIها شامل متد getSupportedOutputFormats در کلاس ImageCaptureCapabilities می‌شوند تا بتوانید بررسی کنید که آیا دستگاه قادر به ثبت تصاویر Ultra HDR است یا نه؛ این باید در هر دستگاهی که اندروید 14 یا بالاتر را اجرا می‌کند ممکن باشد زیرا کتابخانه انکودر با آن نسخه از سیستم عامل همراه است.

قابلیت ثبت تصاویر Ultra HDR
نمونه عکسبرداری با قابلیت ثبت تصاویر Ultra HDR

اگر فرمت خروجی بر روی OUTPUT_FORMAT_JPEG_ULTRA_HDR تنظیم شود، کتابخانه CameraX تصاویر Ultra HDR را در فرمت تصویری “JPEG/R” ثبت می‌کند. (حرف “R” در “JPEG/R” به نقشه بازیابی HDR اشاره دارد که در فایل JPEG جاسازی می‌شود.)

همانطور که در توضیحات API ذکر شده، این تصاویر بدون هیچ مشکلی به عنوان فایل‌های JPEG عادی در برنامه‌ها یا دستگاه‌های قدیمی‌تر با نمایشگرهای SDR ظاهر می‌شوند، در حالی که بر روی برنامه‌ها و دستگاه‌هایی که به‌طور کامل برای پشتیبانی از این فرمت به‌روزرسانی شده‌اند، به صورت HDR ظاهر خواهند شد.

در حال حاضر بسیاری از برنامه‌ها از Ultra HDR پشتیبانی نمی‌کنند و تنها گوگل کروم به‌طور کامل از آن در سراسر اندروید و دسکتاپ پشتیبانی می‌کند. دستگاه‌هایی که می‌توانند تصاویر Ultra HDR را به‌طور کامل نمایش دهند شامل سری گلکسی S24 سامسونگ، سری پیکسل 7 و 8 گوگل، وان‌پلاس 12 و Open و چند دستگاه دیگر هستند. برخی از کامپیوترهای ویندوزی جدیدتر با نمایشگرهای HDR، مانند Lenovo Yoga Slim 7X نیز می‌توانند تصاویر Ultra HDR را نمایش دهند.

مزایای تصاویر Ultra HDR سخت است که به صورت متنی توضیح داده شود، بنابراین اگر دستگاهی دارید که قادر به مشاهده آنها است، توصیه می‌کنم چند نمونه را خودتان ببینید. در اینجا یک گالری از عکس‌های Ultra HDR که از کمپوس Qualcomm در سن دیگو با OnePlus Open خود گرفته‌ام، آورده شده است.

با تشکر از Ultra HDR، این تصاویر از ظاهر “پردازش بیش از حد” که پردازش HDR فعلی دوربین‌ها دارند، رنج نمی‌برند. اپلیکیشن دوربین اصلی OnePlus Open من این تصاویر Ultra HDR را ثبت کرده است، هرچند که این قابلیت را به‌تازگی بعد از یک به‌روزرسانی OTA کسب کرده است. امیدواریم که برنامه‌های شخص ثالثی که از کتابخانه Jetpack CameraX استفاده می‌کنند، به زودی شروع به ذخیره تصاویر در فرمت Ultra HDR کنند پس از انتشار نسخه 1.4.0 این کتابخانه.

بیشتر بخوانید:

منبع: ndroidauthority

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر