coinex
otetmarket
propification.com

افزایش حقوق کارگران در دستور کار قرار گرفت [+ جزئیات]

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از طرحی جدیدی خبر داد که به واسطه آن احتمالاً افزایش حقوق کارگران به نتیجه برسد. در ادامه مطلب با تکراتو همراه باشید.

افزایش حقوق کارگران همیشه با افزایش حقوق کارمندان دولت که روز گذشته از پیش‌بنی افزایش 45 درصدی آن خبر دادیم، متفاوت بوده و علت آن نیز مشخص نیست. اینگونه بگوییم که حقوق کارگران براساس نرخ تورم تغییر می‌کند، اما حقوق کارکنان دولت عکس این قضیه است و رابطه‌ای با نرخ تورم ندارد.

در خصوص مورد بالا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، ضمن اشاره به بررسی مسئله حقوق کارگران و افزایش آن برحسب نرخ تورم، توضیحاتی درخصوص علت عدم همسو بودن حقوق کارمندان دولت با نرخ تورم داده است. جزئیات خبر را در ادارمه بخوانید.

بیشتر بخوانید: کارگران ساختمانی مشمول قانون افزایش سن بازنشستگی نمی‌شوند

افزایش حقوق کارگران در مجلس بررسی می‌شود

به نقل از ایسنا؛ میثم ظهوریان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: «طرح اصلاح ماده ۴۱ قانون کار چندی پیش در مجلس اعلام وصول شد که برای بررسی به کمیسیون تخصصی یعنی کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شد؛ هدف از این طرح افزایش حقوق متناسب با تورم است.»

ظهوریان توصیح داد:

«طبق ماده ۴۱ قانون کار باید افزایش حقوق با توجه به نرخ تورم انجام شود؛ کلمه “با توجه” ابهام دارد به همین دلیل در سال‌های گذشته به ویژه از سال ۱۳۹۷ و به غیر از سال ۱۴۰۱ عملاً افزایش حقوق‌ها کمتر از نرخ تورم بوده است.»

افزایش حقوق کارگراندر مجلس بررسی می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: «به عناون مثال سال گذشته افزایش حقوق کارگران ۲۲ درصد با نرخ تورم ۴۵ درصد بود. تفسیر دولت این است که چون در قانون عبارت “با توجه” آمده، الزامی برای این کار وجود ندارد لذا ما سعی کردیم این ابهام را در قانون حل کنیم و ماده ۴۱ قانون کار اینگونه اصلاح شود، افزایش حقوق حداقل به میزان نرخ تورم باشد».

میثم ظهوریان ادامه داد:

«در صورت تصویب این قانون وقتی نرخ تورم ۴۵ درصد باشد حقوق کارگر هم باید ۴۵ درصد افزایش پیدا کند. انتظار می‌رود که با این اصلاحیه ابهام حقوقی رفع شود. این طرح بعد از اعلام وصول به کمیسیون تخصصی یعنی کمیسیون اجتماعی ارجاع شده، با آقای بابایی رئیس کمیسیون اجتماعی هم صحبت کردم و انشاالله بعد از بررسی موضوع به صحن علنی برای تصمیم‌گیری ارجاع می‌شود.»

افزایش حقوق کارگراندر مجلس بررسی می‌شود

علت عدم متناسب حقوق کارمندان دولت با نرخ تورم چیست؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درمورد افزایش حقوق کارکنان دولت گفت: «موضوع افزایش حقوق کارمندان دولت متناسب با تورم در ماده ۱۲۵ قانون خدمات کشوری آمده است که طبق آن باید ضریب ریالی حقوق به میزان تورم افزایش پیدا کند لذا در این باره مشکل قانونی برای کارکنان دولت وجود ندارد اما در بودجه اجرایی نمی‌شود و مجلس باید از ابزارهای نظارتی استفاده کرده تا دولت مکلف به رعایت قانون شود.»

وی در پایان بیان کرد:

«در بخشنامه اول مربوط به بودجه ۱۴۰۴، سازمان برنامه افزایش حقوق را ۲۰ درصد که در واقع باز هم ماده ۱۲۵ قانون خدمات کشوری رعایت نشده است. البته استدلالی وجود دارد مبنی بر اینکه وقتی بودجه به تصویب می‌رسد بر قانون قبلی حاکم می‌شود منتها نظر ما این است که باید در لایحه بودجه ضوابط قانونی رعایت شود.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص طرح افزایش حقوق کارگران چیست؟ نظر شما نسبت به تفاوت حقوق کارگران و کارمندان دولت متناسب با نرخ تورم چیست؟ لطفاً نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر