coinex
otetmarket
propification.com

علت عدم پرداخت سود سهام عدالت مرحله سوم چیست؟

دولت موظف است که سود سهام عدالت مرحله سوم را از شرکت‌های مختلف گرفته و به حساب سهامداران واریز کند. اما چرا هنوز خبری از واریز سود نیست؟

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم، سال گذشته از عدم پرداخت سود سهام عدالت به سهامداران توسط چند شرکت بورسی خبر داده و عنوان کردند که تا انتهای خردادماه 1403 سود سهام عدالت مرحله سوم به حساب سهامداران واریز می‌شود. حال که نزدیک به 3 ماه از تاریخ اعلام شده می‌گذرد، هنوز خبری از واریز سود نشده است.

گفتنی‌ست که 25 هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و شرکت‌های بورسی بلوکه شده و به حساب سهامداران واریز نشده است. علت عدم پرداخت سود چیست؟ در ادامه مطلب با تکراتو همراه باشید.

بیشتر بخوانید: پرداخت سود روزشمار کارگزاری های بورس به سهامداران ممنوع شد؛ ممنوعیت کارت بانکی بورسی

چرا سود سهام عدالت مرحله سوم واریز نمی‌شود؟

مرحله اول سود سهام عدالت در آذر 1403 و مرحله دوم در اسفند 1402 به حساب سهامدارن واریز شد. اما مبلغ سود سهام عدالت در دور دوم کاهش چشمگیری داشت که علت آن برمی‌گردد به عدم واریز سود از سمت شرکت‌های بورسی.

نکته قابل تأمل این است که در حالی سهامداران عدالت سود سهام مجامع سال ۱۴۰۱ خود را دریافت نکرده‌اند که بخش قابل‌توجهی از مجامع سال ۱۴۰۲ شرکت‌ها نیز برگزار شده است، و رفته رفته باید سود این مجامع را دریافت کنند.

جدیداً ولی‌الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت است:

«بر اساس آخرین آمار کماکان هلدینگ خلیج فارس و شرکت مپنا در مجموع نزدیک ۳ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند.»

چرا سود سهام عدالت مرحله سوم واریز نمی‌شود؟

هلدینگ خلیج فارس به‌سبب طلب سودسهامی که از فجر انرژی خلیج فارس و فجر مبین دارد که آنها هم به‌سبب مشکلاتی نتوانستند سود را واریز کنند و مپنا هم از وزارت نیرو طلبکار است و به همین سبب این دو مجموعه نتوانسته‌اند سود سهام عدالت را تسویه کنند. در مجموع تاکنون برای واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان پول واریز شده است که اگر مبلغ باقی‌مانده هم به آن اضافه شود حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت خواهد بود.

آنچه مسلم است، بی‌برنامگی و عدم اقتدار سازمان بورس در دریافت سود سهام عدالت، سهامداران را از ۲۵ هزار میلیارد تومان سود سهام خود بی‌بهره کرده است؛ مبلغی که بخشی از آن در حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، و بخشی از آن در حساب شرکت‌هاست و کسی هم پاسخگوی آن نیست.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص عدم واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چیست؟ لطفاً نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر