coinex
otetmarket
propification.com
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو ؛ فروشنده یا خریدار؟ [+ جدول محاسبه مالیات]

شاید هنوز هم برای خیلی‌های سؤال باشد که پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده فروشنده است یا خریدار؟ جواب قطعی را اداره صمت تهران داده است.

هنگام خرید و فروش خودرو ، فروشنده و خریدار باید ضمن رعایت چند نکته، هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال خودرو را پرداخت کنند. این هزینه‌ها شامل عوارض شهرداری، مالیات تقل و انتقال، هزینه نقل و انتقال، پرداخت خلافی و پرداخت عوارض آزادراهی می‌شوند.

راهنمای خرید تکراتو

پیش‌تر بر سر پرداخت مالیات نقل و انتقال بین فروشنده و خریدار توافقی صورت می‌گرفت و خود این افراد تعیین می‌کردند که کدامشان این دیون دولتی را پرداخت کنند. اما در قوانین جدید این اختیار از هردو طرف سلب شده و طبق قانون فقط یکی از آنها باید پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو را پرداخت کنند. در ادامه مطلب با تکراتو همراه باشید.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برعهده کیست؟

طبق اعلام اداره صمت تهران، پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برعهده فروشنده است و هرگونه توافق یا اجبار منع قانونی دارد. البته که اکثراً می‌دانند این هزینه به عهده فروشنده است، اما هنوز هم افرادی هستند که در درست یا غلط بودن شک دارند.

براساس مکاتبه‌ای بین اداره کل صمت استان تهران با اتاق اصناف تهران، تاکیده شده است که پرداخت هزینه مالیات نقل و انتقال خودروهای صفر، کاملاً بر عهده فروشنده است و هرگونه توافق برای پرداخت مبلغ از سوی خریدار غیرقانونی تلقی‌ می‌شود.

ضمناً مطابق ماده 57 قانون نظام صنفی، هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای خودرو و زیان خریدار گردد، از مصادیق گران فروشی خواهد بود.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برعهده کیست؟

جدول محاسبه هزینه نقل و انتقال خودرو در سال 1403

مالیات نقل و انتقال براساس نوع خودرو، سال تولید و ارزش خودرو تعیین می‌شود. برای محاسبه هزینه نقل و انتقال خودرو می‌توانید از جدول زیر کمک بگیرید:

جدول محاسبه هزینه نقل و انتقال خودرو ۱۴۰۳

سال تولید خودرو خودرو داخلی خودرو خارجی
۰-۱ سال پس از تولید ۱٪ ارزش روز خودرو ۲٪ ارزش روز خودرو
۱-۶ سال پس از تولید ٪۰.۹ تا ٪۰.۵ ارزش روز خودرو ٪۱.۸ تا ٪۱ ارزش روز خودرو
۶-۱۰ پس از زمان تولید ٪۰.۴ ارزش روز خودرو ٪۰.۸ ارزش روز خودرو

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص پرداخت این هزینه چیست؟ به نظر شما چرا باید چنین هزینه‌ای از فروشنده دریافت شود؟

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر