coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

اعتراض بخش خصوصی به تعطیلی پنج شنبه ها ؛ رشد 8 درصدی امکان‌پذیر نیست

پس از کش‌وقوس‌‌های فراوان مبنی بر تعطیلی پنج شنبه ها یا روزهای اول هفته، بالاخره دولت و مجلس به این نتیجه رسیدند که با تعطیلی آخرین روز هفته میزان کارکرد هفتگی را به 40 ساعت کاهش دهند.

به گزارش تجارت نیوز، محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، انتقادات شدیدی نسبت به تصمیمات اخیر دولت و مجلس بیان کرد. وی به ویژه تصویب تعطیلی پنج شنبه ها در مجلس را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد که این تصمیم به وضعیت کسب و کارها آسیب می‌زند و برای تولیدکنندگان بخش خصوصی هزینه‌های اضافی ایجاد می‌کند.

راهنمای خرید تکراتو

چالش‌های اقتصادی کشور و انتقادات از تعطیلی پنج شنبه ها ؛ بررسی وضعیت از نگاه رئیس اتاق بازرگانی تهران

نجفی عرب به بررسی وضعیت اقتصاد کشور پرداخت و گفت که طبق برنامه هفتم توسعه، رشد اقتصادی هشت درصدی برای کشور هدف‌گذاری شده است. این رشد باید از دو بخش رشد سرمایه (5.2درصد) و بهره‌وری (2.8 درصد) حاصل شود. اما با توجه به شرایط کنونی کشور و تصمیم بر تعطیلی پنج شنبه ها تحقق این هدف به نظر دشوار می‌رسد.

براساس داده‌های مرکز آمار، رشد تولید ناخالص داخلی در برنامه‌های چهارم تا ششم حدود 3.5 درصد و میانگین رشد اقتصادی در این برنامه‌ها 1.8 درصد بوده است. این آمار نشان می‌دهند تا رسیدن به هدف رشد 8 درصدی فاصله‌ی زیادی داریم.

نجفی عرب به عواملی که مانع رشد اقتصادی می‌شوند اشاره کرد و گفت که کمبود منابع ارزی، ضعف جذب سرمایه‌گذار، مشکلات زیرساختی مانند ناترازی آب و برق و کمبود منابع مالی از جمله دلایل اصلی این مشکل هستند. وی همچنین اشاره کرد که برای دستیابی به رشد هشت درصدی نیاز به 100 میلیارد دلار سرمایه خارجی است که با توجه به تحریم‌ها و شرایط اقتصادی، جذب این مقدار بعید به نظر می‌رسد.

او در ادامه وضعیت بهره‌وری اقتصاد کشور را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت: در کشورهای دیگر در بخش کشاورزی به ازای هر مترمکعب آب سه کیلوگرم محصول برداشت می‌کنند این درحالیست که در کشور ما این میزان به یک کیلوگرم می‌رسد. این امر نشان می‌دهد که در دستیابی به اهداف بهره‌وری در برنامه‌های چهارم تا هفتم توسعه ناکام بوده‌ایم.

نجفی عرب به تصویب تعطیلی پنج شنبه ها اشاره کرد و گفت که این تصمیم به دلیل اختلاف‌نظر با دیگر کشورها و مشکلاتی که برای بخش خصوصی ایجاد می‌کند، مورد انتقاد قرار گرفته است. وی افزود که بسیاری از کشورهای دنیا دو روز تعطیلی دارند و پیشنهاد اتاق بازرگانی برای تعطیلی شنبه نیز رد شده است.

در آخر رئیس اتاق بازرگانی تهران با نسبت به وضعیت کنونی ابراز نگرانی کرد و با نارضایتی از عدم توجه به نظرهای بخش خصوصی تاکید داشت که روندی که در حال حاضر دنبال می‌کنیم، رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی را دشوار می‌کند.

بیشتر بخوانید: 

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر