coinex
otetmarket
propification.com

قهرمان جام جهانی فوتبال روسیه چه تیمی است؟ الگوریتم‌ها و گربه‌های پیشگو چه می‌گویند!

آیا می‌توانید قهرمان جام جهانی فوتبال 2018 روسیه را پیش‌بینی کنید؟ کدام کشور جام قهرمانی را بالای سر خواهد برد؟ به نظر می‌رسد که الگوریتم‌های هوش مصنوعی و گربه‌های پیشگو قهرمان جام جهانی امسال را مشخص کرده‌اند!

محققان می‌گویند که نگرانی روزمره برای مسابقات جام‌جهانی می‌تواند منجر به بهبود قدرت تصمیم‌گیری فرد شود. همچنین، الگوریتم‌هایی که در بازار سهام مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند قهرمان بزرگ‌ترین مسابقات فوتبال جهان را پیش‌بینی کنند.

قهرمان جام جهانی فوتبال روسیه کدام تیم است؟

گربه‌ی سفیدی به نام آشیل، با تنبلی بین دو کاسه غذا  که در کنار پرچم‌های کشورهای روسیه و عربستان قرار دارند، یکی را انتخاب می‌کند. پیش‌بینی‌های این گربه که در زیرزمین موزه دولتی ارمیتاژ در سن پترزبورگ زندگی می‌کند، در هفته‌های اخیر توجهات زیادی را جلب کرده است. دلیل توجه به او هم این است که این حیوان پیشگوی رسمی جام جهانی 2018 است. این گربه می‌تواند با انتخاب بین دو کاسه تیم برنده را انتخاب کند.

به گفته‌ی مدیران موزه ارمیتاژ، آشیل سابقه خوبی در پیش‌بینی مسابقات دارد. او سال گذشته در خلال بازی‌های جام کنفدراسیون‌ها توانسته بود که پیش‌بینی‌های درستی انجام دهد.

گربه خوش‌شانس؟

اما آشیل تنها یکی از آخرین حیواناتی است که به پیشگویی نتایج جام جهانی فوتبال پرداخته است. در طول جام جهانی 2010 در آفریقای جنوبی، یک هشت‌پا به نام پُل در تلویزیون ملی آلمان نشان داده شد که نتایج مسابقات را پیش‌بینی می‌کرد. آخرین گونه از این حیوانات پیشگو از جمله، یک کانگورو، خوکچه و شتر، در جام جهانی برزیل در سال ۲۰۱۴ مورد استفاده قرار گرفتند.

البته فقط حیوانات نیستند که برای پیش‌بینی جام جهانی با هم رقابت می‌کنند. بنگاه‌های شرط‌بندی از روشی معقول‌تر برای پیش‌بینی بازی‌های استفاده می‌کنند، این بنگاه‌ها از اطلاعات و تاریخچه عملکرد تیم‌های فوتبال مختلف و همچنین اطلاعاتی در مورد فُرم بازیکنان و آسیب‌دیدگی برای تغذیه الگوریتم‌های خود بهره می‌برند.

بر اساس یکی از پیش‌بینی‌های انجام شده به وسیله‌ی این الگوریتم‌ها، در جام جهانی 2018، تیم‌های برزیل با نسبت 4 به 1 و پس از آن آلمان با نسبت 5 به 1، بیشترین شانس را برای قهرمانی دارند.

پیش‌بینی دقیق نتایج جام جهانی فوتبال بسیار ساده‌تر از پیگیری بازارهای سهام است

با این حال، برخی از آن‌ها از مدل‌های آماری بسیار پیشرفته‌ای برای پیش‌بینی استفاده می‌کنند. این الگوریتم‌هایی که معمولا توسط بانک‌ها برای پیش‌بینی افزایش قیمت نفت و یا تغییرات بازار سهام مورد استفاده قرار می‌گیرند، اکنون برای پیش‌بینی قهرمان جام جهانی فوتبال و سرنوشت ستارگانی مانند کریستیانو رونالدو، لیونل مسی و وین رونی، استفاده شده‌اند. به گفته بسیاری از تحلیلگران مسائل مالی، پیش‌بینی دقیق نتایج جام جهانی فوتبال بسیار ساده‌تر از پیگیری بازارهای سهام است.

آشیل در حال پیش‌بینی مسابقه کامرون و استرالیا در جام کنفدراسیون‌ها. آشیل، گربه‌ی سفیدی ناشنوایی است که در زیر زمین موزه دولتی ارمیتاژ در سن پترزبورگ زندگی می‌کند و سابقه خوبی در پیش‌بینی مسابقات فوتبال دارد
آشیل در حال پیش‌بینی مسابقه کامرون و استرالیا در جام کنفدراسیون‌ها. آشیل، گربه‌ی سفیدی ناشنوایی است که در زیر زمین موزه دولتی ارمیتاژ در سن پترزبورگ زندگی می‌کند و سابقه خوبی در پیش‌بینی مسابقات فوتبال دارد

مایکل بولینگر، مدیر بخش بازارهای نوظهور در شرکت بانکداری و خدمات سرمایه‌گذاری یواس‌بی (یونیون بانک سوئیس) که از این الگوریتم‌های مالی برای پیش‌بینی جام جهانی فوتبال بهره برده، می‌گوید:

از آنجایی که فیفا، برنامه بازی‌ها، قوانین مسابقات و رده‌بندی تیم‌های حاضر را منتشر کرده، اطلاعات زیادی در مورد جام جهانی داریم. بنابراین در مورد چیزی که می‌خواهیم از آن مدل‌سازی کنیم، بیش از بازارهای سرمایه‌گذاری می‌دانیم.

سابقه تیم‌ها در جام جهانی و تجربه قهرمانی نقش مهمی در پیش‌بینی برندگان جام جهانی پیش‌ روی دارد. بولینگر صدها متغیر ممکن را بررسی کرده که می‌توانند روی نتیجه یک بازی فوتبال تاثیر بگذارند. او همچنین عملکر تیم‌های حاضر در جام جهانی را طی 12 تا 18 ماه اخیر و در مراحل انتخابی جام جهانی هم بررسی کرده است.


بیشتر بخوانید: ترین های جام جهانی ؛ جامع ترین معرفی “ترین های جام جهانی فوتبال”


در حالی که عملکرد گذشته، اغلب به عنوان نوعی هشدار برای سرمایه‌گذارانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که عملکرد آینده سهام را پیش‌بینی می‌کنند، اما در مدل‌سازی‌های بولینگر، سابقه تیم‌ها در جام جهانی و تجربه قهرمانی نقش مهمی در پیش‌بینی برندگان جام جهانی پیش‌روی دارد.

در طول مسابقات جام جهانی روسیه، ۳۲ تیم، طی ۶۳ مسابقه به مصاف هم می‌روند
در طول مسابقات جام جهانی روسیه، ۳۲ تیم، طی ۶۳ مسابقه به مصاف هم می‌روند

بولینگر، می‌گوید:

 کشورهای برزیل، آلمان، ایتالیا و اروگوئه، در اکثر دوره‌های گذشته جام جهانی شرکت کرده‌اند و برنده شده‌اند. این کشورها می‌دانند که چگونه قهرمان جام جهانی شوند و می‌دانند که چگونه می‌توانند جام جهانی را به دست بیاورند، آن‌ها به دلیل قهرمانی‌های گذشته اعتماد به نفس بیشتری دارند و باور دارند که می‌توانند دوباره قهرمان شوند.

همیشه بهترین تیم‌ها برنده نمی‌شوند و گاهی اتفاقاتی غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد

بولینگر یک عامل روانشناختی دیگر را به مدل‌های آماری خود اضافه کرده است. مزیت در خانه بازی کردن. تیم‌هایی که در خانه بازی می کنند، از آنجایی که از حمایت بیشتری برخوردارند، معمولا عملکردی بهتر از انتظار دارند. در مورد جالب‌توجه دیگر، بولینگر، شاخص شانس را هم به الگوریتم  هوش مصنوعی خود اضافه کرده است. در واقع، همیشه بهترین تیم‌ها برنده نمی‌شوند و گاهی اتفاقاتی غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد.

بولینگر می‌گوید:

در دنیای سرمایه گذاری، چیزی شبیه به این داریم، شاخصه‌ غیرقابل پیش‌بینی بودن که به ما کمک می‌کند، نتایج بهتری به دست بیاوریم.

الگوریتم های بولینگر، از اطلاعات مربوط به رده‌بندی تیم‌های حاضر، عملکرد گذشته، نتایج اخیر و مزیت‌ بازی در خانه را بهره برده‌اند تا نتایج احتمالی ۱۰ هزار تورنمنت را محاسبه کنند. او همچنین در این مدل‌سازی‌ها، موارد دیگری همچون حضور تیم‌ها در مراحل حذفی و نیمه‌نهایی را بررسی کرده است که بر اساس آن، احتمالا تیم‌های آلمان و برزیل در فینال به هم خواهند خورد.

پیش‌بینی مسائل غیرقابل پیش‌بینی

این ایده که اضافه کردن شاخص عدم قطعیت، منجر به انجام پیش‌بینی‌های دقیق‌تری شود، به نظر عجیب می‌رسد. اما دنیا جای غیر قابل پیش‌بینی است و به ویژه، دنیای کسب و کار به طور خاص، همواره با شگفتی‌های زیادی مواجه شده است. یک اطمینان در مورد جام جهانی این است که در این مسابقات همواره اتفاقاتی می‌افتد که نمی‌توان پیش‌بینی کرد. به عنوان مثال، چه کسی می‌توانست، حدس بزند که لوئیز سوارز، مهاجم اروگوئه، جورجو که‌لینی مدافع ایتالیا را در طول مسابقات گروهی جام جهانی 2014 گاز بگیرد.

هشت‌پایی به نام، یکی از مشهورترین حیواناتی است که مسابقات فوتبال را پیش‌بینی کرده است
هشت‌پایی به نام، یکی از مشهورترین حیواناتی است که مسابقات فوتبال را پیش‌بینی کرده است

سوارز از حضور در ۹ مسابقه ملی محروم و از جام جهانی هم اخراج شد، چیزی که به عقیده بسیاری از کارشناسان فوتبال، به حذف زودهنگام تیم ملی کشورش هم انجامید. به همین ترتیب تصمیم بحث‌برانگیر، فدراسیون فوتبال اسپانیا برای اخراج سرمربی خود، خولین لوپتگی، فقط یک روز قبل از شروع جام جهانی در روسیه، این موضوعات به راحتی می‌تواند متغیرهای غیر‌قابل پیش‌بینی را به مسابقات امسال اضافه کند.

در مورد جام جهانی این است که در این مسابقات همواره اتفاقاتی می‌افتد که نمی‌توان پیش‌بینی کرد

رویدادهای غیر‌قابل پیش‌بینی و شرایط روحی روانی بازیکنان، می‌تواند نتیجه بازی‌ها را تغییر دهد، چیزی که در مذاکرات تجاری یا بازار سهام هم می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. استرس پیش از بازی، فشار بالا و مشکلات شخصی، می‌تواند حتی تیمی مملو از ستارگان فوتبال را به تیمی معمولی تبدیل کند.

جنیفر کامیمینگ، یک روانشناس ورزشی در دانشگاه بیرمنگام در انگلستان، می‌گوید:

 ذهنیت بازیکنان نقش مهمی در موفقیت و شکست در جام جهانی امسال خواهد داشت.

ذهنیت بازیکنان، عنصر تصادفی است که پیش‌بینی مسابقات را دشوارتر می‌کند. آندرس هائر، استاد تئوری سیستم‌های پیچیده در دانشگاه مونستر در آلمان که در مورد نحوه پیش‌بینی مسابقات فوتبال مطالعه کرده، می‌گوید:

 به طور میانگین، حدود 86 درصد از نتیجه‌های بازی بین دو تیم به صورت تصادفی رخ می‌دهد. اگر بازیکنان ربات‌هایی با مهارت‌های برابر بودند، شانس برنده شدن به مانند پرتاب یک تاس بود. با اطلاعات مناسب می‌توان نتیجه یک بازی را پیش‌بینی کرد. اما وقتی بحث شرایط روانی بازیکنان را در نظر بگیریم، پیش‌بینی خیلی دشوارتر می‌شود.

ذهنیت بازیکنان، عنصر تصادفی است که پیش‌بینی مسابقات را دشوارتر می‌کند

هائر به پدیده‌ی شناخته‌ای به نام زیان‌گریزی اشاره دارد که اولین بار توسط دانیل کانمن، روانشناس برنده جایزه نوبل مطرح شد. بر اساس این فرضیه، افراد به لحاظ ذهنی، بیشتر تمایل دارند که زیان نبینند تا اینکه سود مشابهی نصیبشان شود. و این موضوع به عقیده هائر، نقش مهمی در مسابقاتی ایفا می‌کند که نتیجه آن بدون گل در دقیقه ۸۰ مساوی دنبال می‌شود.

هائر می‌گوید:

به لحاظ آماری، در 10 دقیقه پایانی مسابقات فوتبال، گل‌های خیلی کمتری رد و بدل می‌شود. تیم‌ها فعالیت خود را کاهش می‌دهند و ریسک کمتر می‌کنند. به نظر می‌رسد که در این شرایط تیم‌ها، کسب یک امتیاز را به جای از دست دادن یک امتیاز، انتخاب بهتری می‌دانند.

لوئیز سوارز، با گاز گرفتن جورجو که‌لینی در طول مسابقات گروهی جام جهانی گذشته، از حضور در ۹ مسابقه ملی محروم و از جام جهانی اخراج شد
لوئیز سوارز، با گاز گرفتن جورجو که‌لینی در طول مسابقات گروهی جام جهانی گذشته، از حضور در ۹ مسابقه ملی محروم و از جام جهانی اخراج شد

از سوی دیگر، با ریسک بیشتر، نتیجه می‌تواند به سه امتیاز هم برسد. با این حال، بازیکنان و سرمربیان فوتبال، ترجیح می‌دهند که بدون ریسک بازی کنند، خصوصا در مراحل ابتدایی مسابقاتی مانند جام جهانی که جدول اهمیت دارد.

زیان‌گریزی، نقش مهمی در مسابقات فوتبال ایفا می‌کند

هائر اشاره می‌کند:

این رفتار غیرمنطقی است، اما همیشه، افراد تمایل دارند که از ضرر و زیان جلوگیری کنند.

تیم‌ها همچنین می‌توانند، در طول مسابقات به دلیل زمان و تلاش‌هایی که قبلا در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، دخیل استراتژی‌های خاصی شوند. این پدیده در اقتصاد، هزینه‌های نابرگشتنی نامیده می‌شود، جایی که افراد تمایل دارند که به تلاش ناموفق خود ادامه دهند. چنین مشکلاتی به طور مرتب در تصمیم‌گیری‌های کسب و کار نیز به وجود می‌آیند. هائر می‌گوید، کسانی که به این درک می‌رسند که غرایز انسانی خود را نادیده بگیرند و ریسک کنند، احتمالا بهتر عمل می‌کنند.

استیو بیگس، استاد تصمیم‌گیری و تجزیه و تحلیل ریسک در دانشگاه آدلاید در استرالیا، نحوه تاثیر عدم قطعیت در صنایع نفت و گاز را تجزیه و تحلیل می‌کند. او هم، مدل‌سازی‌ مالی را برای پیش‌بینی نتایج جام جهانی به کار برده است.

با اخراج سرمربی اسپانیا، خولین لوپتگی، فقط یک روز قبل از شروع جام جهانی در روسیه، آینده این تیم ملی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد
با اخراج سرمربی اسپانیا، خولین لوپتگی، فقط یک روز قبل از شروع جام جهانی در روسیه، آینده این تیم ملی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

بر اساس پیش‌بینی‌های یوبی‌اس، آلمان قهرمان جام جهانی خواهد شد

بیگس از تکنیکی به نام شبیه‌سازی مونت کارلو که ابتدا توسط دانشمندان پروژهی منهتن (که به ساخت بمب اتم منتهی شد) برای محاسبه نحوه تغییر فُرم هر تیم در طول مسابقات استفاده کرده است. او در مجموع، 100 هزار شبیه‌سازی برای نتایج احتمالی ۶۳ مسابقه جام جهانی انجام داده است.

بیگس می‌گوید:

عدم قطعیت در پیش‌بینی شانس اقتصادی بودن یک میدان نفتی یا گازی، بسیار مهم است. در مسابقات جهانی، این شاخص می‌تواند بسیاری از رخدادهای جام جهانی ا پیش‌بینی کند. احتمالات ذهنی هستند و به آنچه می‌دانید بستگی دارند. در واقع، فرد به اطلاعات نیازی ندارد، بلکه شما از اطلاعاتی برای  باور به رخدادی که ممکن است اتفاق بیفتد استفاده می‌کنید و در نتیجه تصمیم می‌گیرید یا در این مورد، درباره اینکه چه تیمی برنده می‌شود، قضاوت می‌کنید. در این مورد، مهم این است که اطلاعات و استدلال شما متعصبانه نباشد.

بولیگر هم اصرار دارد که عدم تعصب، اهمیت زیادی دارد. او می‌گوید که احساسات باید از معادله کنار گذاشته شوند.

بولیگر می‌گوید:

 سرمایه‌گذاران می‌توانند موارد زیادی را خصوصیات بازیکنان موفق فوتبال بیاموزند. چابکی، تعادل و آرامش همه موارد مهمی هستند که سعی می‌کنم در تعاملات با مشتریان استفاده کنم.

اما بر اساس این ابزارهای قدرتمند، چه تیمی قهرمان جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ می‌شود؟ بر اساس پیش‌بینی‌های یوبی‌اس، آلمان قهرمان خواهد شد. در حالی که بیگس پیش‌بینی می‌کند که برزیل بیشترین شانس قهرمانی را دارد.

پیشنهاد سردبیر:

.

منبع: bbc

 

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    مطلب بسیار جالبی بود. ایران اگرچه میتوانست به عنوان یک عامل غیرقابل پیش بینی از جدول خودش صعود کند اما حرفه ای گری عامل باختش شد.

    پاسخ