coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

ماهیان خشک زی ؛ کشف 10 گونه ماهی که در خشکی راه می‌روند!

ماهیان خشک زی عنوانی است که می‌توان به 10 گونه تازه کشف شده از ماهی‌هایی نسبت اد که در خشکی راه می‌روند. چگونه چنین چیزی ممکن است؟‌ با ادامه این خبر با تکراتو همراه باشید.

همه این را می دانند که ماهی ها موجوداتی آبزی اند که به واسطه ی آبشش هایی که دارند فقط می توانند در آب ها زنده بمانند. بنابراین شاید برایتان تعجب برانگیز باشد اگر بدانید که در دنیا نوعی از ماهی وجود دارد که در خشکی زندگی می کند. یکی از انواع مشهور این ماهیان خشک زی ، لگن ماهی و یا ماهی سالاماندر (salamanderfish) می گویند.

ماهی ها عموما در زیر آب زندگی می کنند و در نتیجه کاملا قابل درک خواهد بود اگر ما یا دانشمندان با دیدن راه رفتن این موجود زنده روی خشکی متعجب شویم. خبر هیجان انگیز جدید این است که به گفته دانشمندان شمار ماهی هایی که میتوانند راه بروند به مراتب بیشتر از تعداد تصور شده قبلی است. با بررسی بیشتر همراه باشید.

ماهیان خشک زی

کشف 10 گونه ماهی که در خشکی راه می‌روند!

تحقیق تازه ای توسط تیمی از محققان بین المللی انجام شده که نشان می دهد دست کم 11 گونه مختلف ماهی توانایی راه رفتن روی خشکی را دارند. این یافته ها براساس تصاویر CT اسکن و یک نقشه تکاملی از خانواده سگ ماهیان جویباری به دست آمده که در آن تنها ماهی دنیا با قابلیت راه رفتن دیده به نام فرشته غار دیده می شود.

همانطور که گفتیم لگن ماهی نوع دیگری از این ماهیان خشک زی است. لگن ماهی که به نام ماهی سالاماندر هم شناخته می شود، نوعی از ماهی است که در آب های تازه زندگی می کند و به دلیل توانایی خارق العاده اش در زندگی در خشکی، مشهور است.

بیشتر بخوانید:

محققانی که این پژوهش تازه را انجام دادند به بررسی شکل لگن این آبزی پرداختند که قابلیتی مشابه به دوزیستان برای راه رفتن را در آنها به وجود می آورد و آنها در ادامه 10 گونه دیگر از ماهی ها را پیدا کردند که همین لگن های بزرگ و نامتعارف را داشتند.

براساس پژوهشی که در سال 2016 به سرپرستی محققان موسسه فناوری نیوجرسی انجام شد راه رفتن نوعی مهارت زنده ماندن برای ماهی فرشته غار است؛ این جانور باید بتواند همزمان با تغییر سطح آب در غارها موقعیت خود را تغییر دهد و جالب آنکه این ماهی حتی میتواند از آبشارها هم بالا برود.

ماهیان خشک زی
ماهیان خشک زی چگونه تکامل پیدا کرده‌اند؟

برخی گونه های لانگ فیش نیز هستند که آن قدر به نفس کشیدن در هوا عادت کرده اند که به تدریج عملکرد آبشش خود را همان طور که به بزرگسالی نزدیک می شوند از دست می دهند و درحالیکه هنوز در آب زندگی می کنند، نیاز دارند به طور منظم برای برای هوا به سطح بیایند. این ماهی حتی می تواند غرق شود اگر برای مدت طولانی زیر آب بماند.

به گفته لارنس پیج سرپرست بخش ماهیان موزه فلوریدا و از مولفان پژوهشی که در همین رابطه در نشریه ریخت شناسی آمریکا منتشر شد نتایج این پژوهش درک ما از تکامل یک رویداد به شدت نادر را بهبود می دهد و آن چیزی نیست جز توانایی راه رفتن یک ماهی در خشکی.  بررسی این ماهی ها همچنان ادامه دارد چراکه هنوز سایر گونه های شناسایی شده در حین راه رفتن مشاهده نشده اند اما احتمال کشف این ویژگی در آنها بسیار بالاست.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص ماهیان خشک زی چیست؟ آیا در خصوص تکامل این ماهی‌ها چیزی می‌دانید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر