coinex
راهنمای خرید تکراتو

مطالعه جدید: بلوتوث همیشه روشن ردیابی گوشی را آسان می‌کند

اخیرا تحقیقاتی انجام شده که نشان می‌دهند اگر بلوتوث دستگاه تلفن همراه شما همواره روشن باشد، می‌تواند بهترین راه برای ردیابی موبایل‌تان باشد. با این خبر همراه ما باشید تا تحقیقات انجام شده در مورد بلوتوث همیشه روشن را بخوانیم.

اخیرا یک تحقیق در خصوص ردیاب‌هایی حرفه‌‌ای همچون ایرتگ (AirTag) ساخته کمپانی اپل، انجام شده است که نشان می‌دهد فناوری، همیشه برای همه‌چیز، حتی برای ردیابی شما به منظور تعقیب و اذیت نیز راه‌هایی دارد! بلوتوث همیشه روشن دردسرهایی برای کاربران ایجاد می‌کند.

بلوتوث همیشه روشن

بلوتوث همیشه روشن عملکرد یک فانوس دریایی را دارد. محققان طبق یافته‌های خود مدعی شده‌اند که می‌توانند چندین دستگاه متفاوت را از طریق سیگنال‌های نامنظم جریان الکتریکی آن‌ها شناسایی کنند. در این روش،‌ از راهکار جدید به ویژه تغییر IP آدرس‌ها کمک گرفته می‌شود تا از امنیت اپل محافظت کند و مانع ردیابی موبایل شود.

بلوتوث همیشه روشن

مطالعاتی در خصوص بلوتوث‌ها منتشر شده که نشان می‌داد اشکالات موجود در تلفن‌های هوشمند همراه، باعث ایجاد یک چراغ انحصاری بلوتوث می‌شود. این چراخ به خصوص، امضای دیجیتال یا اثر انگشت را از هر دستگاه دیگری منحصر می‌کند. هرچند بلوتوث موجود در گوشی‌ها از تکنیک‌های رمزنگاری شده، بهره برده و ردیابی را تقریبا غیرممکن ساخته است، ولی امواج رادیویی، طول موج‌های موجود در نویزهای بلوتوث را از هر دستگاه دیگری متفاوت می‌سازد.

دو نفر از دانشجویان UCSD به نام‌های نیشانت باسکار و هادی گیوه‌چیان، که نویسنده‌های اصلی این مقاله هستند، معتقدند تحقیقاتی که انجام داده‌اند در خصوص کارایی‌های فراتر بلوتوث در برنامه‌های ردیاب گوشی ازجمله Find My است. این ایرادات جزیی موجود در گوشی‌های موبایل در گذشته از ویژگی‌های wi-fi بود، ولی حالا این مقاله ثابت می‌کند که این نویزها خود به تنهایی مشخصاتی برای شناسایی‌شان دارند و تا به کنون از این سیگنال‌ها استفاده نابجا شده است.

در قسمتی از این تحقیق آورده شده است:

آنچه می‌خواهیم ببینیم این است که در شرایطی که در دنیای واقعی هستید و تعداد زیادی دستگاه را مشاهده می‌کنید، آیا اثر انگشت بلوتوث به‌نوعی درهم خواهد بود؟

باسکار یکی از نویسندگان این مقاله، می‌گوید:

ما در آزمایش‌های خود دریافتیم که ۴۰ تا ۴۷ درصد دستگاه‌ها دارای اثر انگشت جداگانه‌ای هستند که به‌طور بالقوه قابل ردیابی است.

خاصیت ردیاب بلوتوث در دستگاه‌های پیشرفته و توسعه یافته‌ای چون ایرتگ کمپانی اپل، به یک معضل اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است؛ چرا که این دستگاه اگرچه در واقعیت برای به خدمت گرفتن تکنولو‌ژی و کمک به یافتن کلیدها و وسایل الکترونیکی افراد ساخته شده است؛ با این حال، مجرمان برخی تبهکاری‌های غیر قانونی خود را مدیون چنین تجهیزاتی می‌دانند و حتی اخیرا در چند مورد از پرونده‌های تعقیب‌‌‌‌‌ و قتل نیز ردپای این دستگاه را نمی‌توان نادیده گرفت.

عملکرد ردیابی بلوتوث

قبلا مقدمه ردیابی توسط وای فای دستگاه‌های متفاوت براساس رشته داده‌ها بود که به جرئت بتوان گفت این مقدمه در مورد بلوتوث کوتاه‌تر و ساده‌تر است و به نظر می‌رسد کار ردیابی توسط بلوتوث پیچیده‌تر باشد. الگوریتم پیشرفته ارائه شده، قادر است عدد موجود در سیگنال بلوتوث را حدس بزند که این حدس باتوجه به میزان ایرادات موجود در گوشی‌ها، می‌تواند به عدد اصلی نزدیک یا از آن دورتر باشد. طبق یافته‌های محققان، میزان درستی این تخمین هیچ ربطی به مدل و سن تلفن هوشمند ندارد.

عملکرد ردیابی بلوتوث

محققانی که این تحقیقات را انجام داده‌اند، آزمایشی جالبی نیز طراحی کرده‌اند تا ببینند وقتی تعدادی گوشی در یک جا و کنار هم است، فرآیند تشخیص سیگنال بلوتوث هرکدام به درستی، تا چه حد امکان‌پذیر است و یا چقدر هم مکانی این موبایل‌ها، نتیجه را مختل می‌کند.

برای انجام این آزمایش، در دو مقیاس مختلف آزمایش را تکرار کردند و نتیجه حاصل این بود که وقتی 162 گوشی کنار هم قرار داشتند، 40 درصد از سیگنال‌های منحصر به فرد آن‌ها را به درستی تشخیص دادند و هنگامی که در یک سالن عمومی 647 گوشی موجود بود، توانستند 47 درصد تشخیص درست بدهند.

محدوده ردیابی به عواملی مانند محیط و دستگاه مورد تحقیق وابسته است و حتی تا چند صد فوت نیز احتمال دارد متغیر باشد، همچنین در یک جای شلوغ که تعداد دستگاه‌ها بیشتر است، احتمالا تا 10 فوت و یا کمی بیشتر این محدوده کاهش یابد. فردی با رضایت خود اعلام آمادگی کرد و محققان موفق شدند، سیگنال‌های وی را زمانی که به منزل‌اش در حال رفتن و برگشتن بود، ردیابی کنند.

ناگفته نماند که عواملی از بیرون می‌توانند این ردیابی را با اختلال روبرو سازند که از جمله آن‌ها، تغییر دمای اطراف و یا دستگاه‌هایی قوی با قدرت ارسال سیگنال در برد بیشتر، باشند.

احتمالا شما یا کاربران دیگر با دانستن عواقب بلوتوث همیشه روشن بگویید، موقع عدم نیاز به بلوتوث،‌ آن را خاموش نگه می‌دارید؛ ولی جالب است بدانید اکثر دستگاه‌ها خصوصا گوشی‌های آیفون هرگز بلوتوث را خاموش نمی‌کنند؛ مگر آن‌ که به طور مستقیم برای خاموش کردن آن، سراغ تنظیمات اصلی گوشی خود بروید. شاید افراد بسیار زیادی حتی نمی‌دانند که دائما از طریق سیگنال های بلوتوثی دستگاهشان قابل ردیابی‌اند.

میزان خطرِ بلوتوث همیشه روشن

ردیابی افراد از طریق تکنولوژی در ایالات متحده آمریکا، همواره مشکل ایجاد کرده است. وزارت دادگستری این کشور در سال 2019 عنوان داشته که چند صد هزار نفر به صورت آنلاین ردیابی می‌شوند و گزارش‌ها حاکی از آن است هزاران نفر گفته‌اند که از طریق یک دستگاه الکترونیکی، این اتفاق برایشان رخ داده است.

میزان خطرِ روشن ماندن بلوتوث گوشی

نویسنگان مقاله، اعلام کردند که دستگاه رادیویی لازم برای ردیابی بلوتوثی شاید حدود 200 دلار قیمت داشته باشد و به جرئت بتوان گفت ردیابی کار گران‌قیمتی نیست. درست است که دستگاه هایی با قیمت بالای 1000 دلار نیز موجود است و می‌دانیم که کار با یک دستگاه گران‌تر، دقیق و آسان‌تر خواهد بود؛ ولی ردیابی با همان دستگاه ارزان نیز امکان پذیر است.

واضح است که کار با این دستگاه‌ها، نیازمند علم فنی بسیار فراتر از دانش افرادی عادی است که فقط دستگاه ایرتگ را خریداری کرده‌اند. موضوع عجیب دیگر این که بدانید همین الان خود شما به احتمال زیاد از راه‌های قانونی و حتی خلاف قانون توسط اشخاص یا به حالت عمومی ردیابی می‎شوید.

یک کارشناس معروف امنیت کامپیوتری،‌ که مدیر پروژه‌های فناوری بنیاد Electronic Frontier است و جان کالاس نام دارد؛‌ به وضوح گفت که در موضوع ردیابی به وسیله سیگنال بلوتوثی جای تعجب زیادی برایم نیست. او می‌گوید همانطور که قبلا سیگنال وای فای یا حتی اتصالات به هدفون بلوتوثی قابل ردیابی بود، این موضوع هم قابل درک است. با این حال وی معتقد است این موضوع جای چالش و نگرانی زیادی ندارد، زیرا هرکسی قادر به این ردیابی و انجام چنین عملی نیست و دانش زیادی برای این کار مورد نیاز است.

حال ببینیم این قانون برای چه کسانی منافع بیشتری را دارد؟ اجراگران قانون از گذشته به امر دسترسی به گوشی افراد جهت ردیابی فعالیت‌هایی که جرم هستند؛ شهرت دارند. اگرچه مسئولان اجرای قانون به راحتی می‌توانند از کمپانی‌های فناوری همچون گوگل بخواهند تا اطلاعاتی برای ردیابی کاربران را به سادگی در دسترس آن‌ها قرار دهند؛‌ با یک حساب کتاب ساده می‌توان فهمید دسترسی به اطلاعات یک کاربر یا مجرم، روندی ساده‌تر از دسترسی به اموال وی دارد. کالاس اظهار می‌کند:

تحقیقاتی وجود دارد که به ۲۰ سال قبل برمی‌گردد و مواردی مثل تفاوت‌های مستقیم ساعت را نشان می‌دهد که می‌تواند به افراد در شرایط خاص اجازه دهد رایانه‌ها را شناسایی کنند. به‌طور کلی، این مورد در حالت جزئی استفاده نمی‌شود زیرا راهکار‌های بسیار پیچیده‌تر و ساده‌تری برای ردیابی وجود دارد.

دو نویسنده این مقاله ابراز کردند، شاید بهترین راه برای غلبه بر این مسئله ایجاد میان افزاری در دستگاه‌های هوشمند برای تولید سیگنال‌های تصادفی بلوتوثی باشد، تا امکان ردیابی را به حداقل برساند و یا حتی غیرممکن کند؛ البته این روش باید کاملا تحقیق شود تا بتوان دید آیا واقعا عملی هست یا نه!

باسکار و گیوه‌چیان همچنین در مورد تغییرات سخت‌ افزاری برای حل این معضل معتقدند شاید چنین تغییراتی ممکن نباشد، چرا که هر ایراد احتمالی پیش‌آمده ممکن است منجر به ردیابی سریع‌تر بلوتوثی شود.

گیوه‌چیان گفت:

تنها عادتی که برای رفع کامل این مشکل می‌توانید حل کنید این است که بلوتوث را در حالت خاموش قرار دهید.

باسکار ادامه داد:

و ما بسیاری از ویژگی‌های واقعاً مهم را از دست خواهیم داد. منظور من این است که به چیزی مثل ردیابی تماس فکر کنید. برخی از این فناوری‌‌ها در دنیای مدرن، مفید بوده‌اند و الزاماً قصد نداریم آن را خاموش کنیم.

این مطلب نیز، همچون بسیاری تحقیقات دیگر نشان می‌دهد همواره مجرم‌ها دنبال حفره‌ای برای رسوخ به امنیت کاربران و ردیابی آن‌ها هستند که کالاس این امر را جدال موش و گربه می‌نامد و می‌گوید سواستفاده‌گران همواره راه جدیدی برای جاسوسی و ردیابی طعمه‌های خود خواهند جست که این راه‌های نفوذ بالاخره همه برطرف می‌شوند.

البته این مورد هم قابل چشم‌پوشی نیست که دستگاه‌های الکترونیکی جدید برای افزایش اعتبار و ارزش خود بین کاربران مختلف در رقابت‌اند و از همین رو شاید برخی سوراخ‌های امنیتی هرگز بسته نشوند! سوالی با این عنوان مطرح است که آیا خرید دستگاهی با قیمت 10 دلار گران‌تر برایتان ارزش آن را دارد که از شر ردیابی بلوتوثی خلاص شوید؟

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد بلوتوث همیشه‌ روشن چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر