coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

جان بی گودناف، خالق باتری‌های لیتیوم یونی و برنده جایزه نوبل درگذشت

جان بی گودناف، خالق باتری‌های لیتیوم یونی و برنده جایزه نوبل درگذشت. وی که یکی از دانشمندان زبده حوزه فناوری بود درست یک قرن عمر کرد.

جان بی گودناف، خالق باتری‌های لیتیوم یونی و برنده جایزه نوبل درگذشت. امروزه و با پیشرفت تکنولوژی و باتری‌های دستگاه‌های الکترونیکی، کسی نیست که نام باتری‌های لیتیوم یون را نشنیده باشد. زیرا میلیون‌های دستگاه در سراسر جهان از این نوع باتری بهره می‌برند. خالق این فناوری اما امروز چشم از جهان فروبست.

بیشتر بخوانید: مدل زبانی Inflection برای رقابت با OpenAI و گوگل معرفی شد

خالق باتری‌های لیتیوم یونی درگذشت

دکتر جان بی گودناف (John B. Goodenough)، دانشمند آمریکایی حوزه فناوری و یکی از پیشگامان توسعه باتری‌های لیتیوم یونی، در سن ۱۰۰ سالگی در گذشت. این دانشمندان بزرگ که در بین عموم مردم کم‌تر شناخته شده است، علاوه بر باتری‌هایی که امروز تقریباً در هر دستگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به توسعه و طراحی حافظه‌های رم نیز کمک کرده است.

باتری‌ها امروزه نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره ما برعهده دارند، از گوشی‌های هوشمند گرفته تا لپ‌تاپ و حتی خودروهای الکتریکی، همه برای ذخیره‌سازی انرژی مورد نیاز خود و کارکردن به صورت جدا از منبع اصلی برق، به باتری نیاز دارند.

خالق باتری‌های لیتیوم یونی درگذشت

در حال حاضر محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین نوع باتری از نوع لیتیوم یونی است که در سال ۱۹۸۰ توسط دکتر جان گودناف (John B. Goodenough)، دانشمند بزرگ دانشگاه تگزاس در آستین اختراع شد.

متأسفانه، تازه‌ترین اخبار دنیای فناوری حاکی از آن است که جان گودناف، خالق باتری‌های لیتیوم-یونی که با اختراع خود نقشی کلیدی در پیشرفت لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های هوشمند و خودروهای الکتریکی داشت، در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت.

خالق باتری‌های لیتیوم یونی درگذشت

اگرچه ممکن است نام او را نشنیده باشیم، اما جان گودناف یکی از تاثیرگذارترین افراد در صنعت فناوری محسوب می‌شود که با اختراع باتری‌های لیتیوم یونی باعث جهش در این صنعت و هموار شدن مسیر پیشرفت شد.

البته دانشمندان دیگری نیز پیش از جان گودناف به دنبال ساخت باتری‌های لیتیومی بوده‌اند. به عنوان مثال، می‌توان به دستاوردهای دکتر استنلی ویتینگهام اشاره کرد که با ترکیب لیتیوم و تیتانیوم دی سولفید نوعی باتری طراحی کرده بود. با این حال، در نهایت جان گودناف بود که توانست در سال ۱۹۸۰ به موفقیت در ساخت یک باتری کاملاً کاربردی دست یابد.

خالق باتری‌های لیتیوم یونی درگذشت

دکتر گودناف یک کاتد با لایه‌های لیتیوم و اکسید کبالت ایجاد کرد که می‌توانست ولتاژ قوی‌تری نسبت به باتری‌های پیش از آن مانند اسید سرب (باتری خودروها) و نیکل کادمیم (باتری‌های قدیمی‌تر موجود در وسایل الکترونیکی قابل حمل) تولید کرده و در عین حال سطح ایمنی را افزایش دهد.

شرکت سونی با استفاده از این دستاورد توانست در سال 1991 اولین باتری لیتیوم یونی قابل شارژ را به بازار عرضه کرده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد.

به گزارش Gizmochina، پس از تولید انبوه این نوع باتری و گسترده‌تر شدن استفاده از آن در بازارهای بین‌المللی، گوشی‌های هوشمند از قابلیت‌های آن بهره‌مند شدند. این نوع باتری به گوشی‌های هوشمند اجازه داد که ضمن کوچک‌تر شدن، همچنان ظرفیت باتری بالایی داشته باشند. در مرحله بعد نیز شاهد استفاده از باتری‌های لیتیوم یونی در محصولات دیگر از جمله لپ‌تاپ‌ها و خودروهای الکتریکی بودیم.

خالق باتری‌های لیتیوم یونی درگذشت
خالق باتری‌های لیتیوم یونی درگذشت

البته باتری لیتیوم یونی تنها دستاورد دکتر جان گودناف نیست. وی در سال‌های 1950 تا 1960 در مؤسسه فناوری ماساچوست (دانشگاه MIT) فعالیت داشت و در نهایت تحقیقات وی منجر به ساخت حافظه‌های پرسرعت دسترسی تصادفی یا رم (RAM) شد که امروز در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی از جمله کامپیوترهای خانگی و گوشی‌های هوشمند شاهد آن هستیم.

جان گودناف در سال ۲۰۱۹ موفق به دریافت معتبرترین جایزه علمی دنیا یعنی جایزه نوبل شیمی شد و در سال ۲۰۱۱ مدال ملی علم ایالات متحده را در کنار بسیاری از جوایز دیگر کسب کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ درگذشت خالق باتری‌های لیتیوم یونی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر