coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

Neuralink برای دومین بار کاشت مغزی را امتحان می‌کند

در سال 2016، نولاند آرباگ در یک حادثه شنا دچار قطع نخاع شد و به فلج چهار اندام مبتلا گردید. در ژانویه امسال، او اولین فردی شد که ایمپلنت مغزی شرکت Neuralink ، به نام Link، را دریافت کرد؛ ایمپلنتی که در نهایت به او توانایی کنترل اشیا با فکر را خواهد داد.آرباگ در مصاحبه‌ای با برنامه “صبح بخیر آمریکا” گفت: “من قبلاً هیچ دلیلی برای بیدار شدن در صبح نداشتم، اما این ایمپلنت زندگی‌ام را تغییر داده است.” با این ایمپلنت، آرباگ توانسته تقریباً کنترل کامل بر کامپیوتر خود را تنها با فکر کردن به دست آورد. پیش از این، او مجبور بود با استفاده از قلمی که بین دندان‌هایش می‌گرفت، صفحه نمایش را لمس کند. او می‌گوید این توانایی جدید زندگی‌اش را به طور کامل بهبود بخشیده است.


بیشتر بخوانید:


ایمپلنت مغزی Neuralink : از رویای ذهنی به واقعیت عملی

ایمپلنت Link به اندازه یک سکه بزرگ که از 1024 الکترود بر روی 64 رشته متصل به قسمت‌های مختلف مغز تشکیل شده و عملکردهای حرکتی را کنترل می‌کنند. این رشته‌ها حدود 4 میکرومتر ضخامت و 20 میلیمتر طول دارند؛ کوچکتر از یک تار مو. به دلیل این ظرافت‌ها، دقت کامل در هنگام کاشت ایمپلنت ضروری است. Neuralink یک ربات ویژه به نام R1 توسعه داده که این عمل میکرو را انجام می‌دهد. سر سوزن‌های مورد استفاده توسط R1 برای کاشت این رشته‌ها به سختی بزرگتر از یک سلول خونی است تا به حداقل رساندن آسیب به بافت مغز در هنگام نصب سخت‌افزار کمک کند.

ایمپلنت مغزی Neuralink : از رویای ذهنی به واقعیت عملی 

عمل آرباگ به نظر بدون مشکل انجام شد. او روز بعد از بیمارستان مرخص شد و هیچ اثر جانبی منفی نداشت. در کمتر از یک ماه، او یاد گرفت تا نشانگر ماوس کامپیوتر خود را با استفاده از بلوتوث و از طریق افکارش کنترل کند.

این ایمپلنت زیر پوست سر او قرار گرفته و تقریباً نامرئی است. باتری آن با شارژ القایی کار می‌کند و هر بار حدود هشت ساعت دوام می‌آورد. آرباگ بازی‌هایی مانند شطرنج، ماریو کارت و Civilization VI را بازی می‌کند و حتی شب‌ها را با بازی کردن تا تمام شدن باتری‌اش سپری می‌کند – همه با توانایی کنترل ذهنی.

اخیراً برخی از رشته‌های ایمپلنت آرباگ شروع به عقب‌نشینی از بافت مغز کرده‌اند که باعث کاهش سرعت انتقال اطلاعات شده است. Neuralink تعداد دقیق رشته‌های عقب‌نشینی کرده را اعلام نکرده، اما موفق شده‌اند مشکلات از دست رفتن داده را با تغییر الگوریتم و بهبود آن کاهش دهند و حتی عملکرد ایمپلنت را فراتر از مشخصات اولیه ارتقاء دهند.

Neuralink برای دومین بار کاشت مغزی را امتحان می‌کند

Neuralink در یک پست وبلاگی اعلام کرد: “در هفته‌های پس از جراحی، تعدادی از رشته‌ها از مغز عقب‌نشینی کردند که منجر به کاهش تعداد الکترودهای مؤثر شد. این موضوع باعث کاهش BPS (بیت‌بر‌ثانیه) شد. در پاسخ به این تغییر، ما الگوریتم ضبط را حساس‌تر کردیم، تکنیک‌های ترجمه این سیگنال‌ها به حرکات نشانگر را بهبود دادیم و رابط کاربری را ارتقاء دادیم. این اصلاحات منجر به بهبود سریع و پایدار در BPS شد که اکنون عملکرد اولیه نولاند را نیز پشت سر گذاشته است.”

آن‌ها معتقدند ممکن است رشته‌ها به دلیل وضعیتی به نام پنوموسفالوس، که در آن هوا پس از جراحی در داخل جمجمه به دام می‌افتد، عقب‌نشینی کرده باشند. Neuralink در نظر داشت قبل از اعمال تغییرات الگوریتم، ایمپلنت را به طور کامل بردارد و BPS بیشتری به دست آورد.

با مواجهه با خبر احتمال برداشتن ایمپلنت، آرباگ بسیار احساسی شده و گفت: “خیلی سخت بود که همه چیزهای شگفت‌انگیزی که توانستم انجام دهم را رها کنم. فکر می‌کنم بعد از آن گریه کردم.” او افزود: “[ایمپلنت] به من کمک کرد تا دوباره با جهان، دوستانم و خانواده‌ام ارتباط برقرار کنم. به من این امکان را داد تا بدون نیاز به خانواده‌ام در تمام ساعات روز و شب، کارهایم را خودم انجام دهم.”

آرباگ در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار دارد و پس از به‌روزرسانی‌های الگوریتم، از بازگشت توانایی‌های خود بسیار خوشحال است. هیچ نگرانی ایمنی برای سلامتی و وضعیت او وجود ندارد حتی با وجود برخی رشته‌های جابجا شده.

اکنون ایلان ماسک به دنبال دومین بیمار انسانی برای آزمایش‌های بالینی است. برای واجد شرایط بودن، باید مبتلا به فلج چهار اندام یا بیماری ALS باشید. متقاضیان می‌توانند در وب‌سایت Neuralink ثبت‌نام کنند.

ماسک و Neuralink امیدوارند نسخه‌های آینده و سخت‌افزارهای جدید بتوانند فراتر از کنترل ذهنی بر روی نشانگرها و کیبوردها بروند و هدف آن‌ها بازگرداندن حرکت به افراد با آسیب‌های نخاعی به صورت الکترونیکی است.

ایمپلنت مغزی Neuralink : از رویای ذهنی به واقعیت عملی 

Neuralink بدون جنجال نبوده و در آزمایش‌های اولیه بیش از ده مرگ میمون را تجربه کرده است. در حالی که ایلان ماسک اعلام کرده تنها میمون‌های بیمار و در حال مرگ مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، گزارش‌هایی از سوی کارکنان Neuralink منتشر شده که این ادعاها را نقض می‌کنند.

همه ما می‌دانیم که FDA آزمایش‌های انسانی را تایید کرده و این می‌تواند یک گام کوچک برای یک فرد مبتلا به فلج … یا حتی یک جهش بزرگ برای یک فرد مبتلا به فلج در سال‌های آینده باشد.

بیشتر بخوانید: 

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر