coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

از پیکسل تا برنامه نویسی: تسلط بر مجموعه کامل توسعه وب

در دنیای دیجیتالی و فضای مجازی امروزی، داشتن یک وب سایت قدرتمند که هم بتواند از منظر بصری و هم از منظر قدرت پردازشی و تعاملی بودن، کاربر را راضی کند، یکی از ضروریات است.

در این مقاله شما با مفاهیمی آشنا خواهید شد که میتواند به شما بگوید که یک وب سایت بسیار قدرتمند چه از نظر بصری و چه از نظر پردازشی نیازمند چه مؤلفه هایی می باشد.

شما در این مقاله از صفر تا صد مفاهیمی که یک مدیر وب سایت خوب نیاز دارد تا برای وب سایت خود با آن ها آشنا باشد را فرا میگیرید و میتوانید خیلی بهتر وب سایت خودتان را مدیریت کنید و آن را به بهترین نحو بسازید.

طراحی وب چیست؟

برای اینکه بتوانیم به این سوال جواب بدهیم ابتدا باید بگوییم که وب و وب سایت چیست؟

وب در حقیقت همان اینترنت است که شما میتوانید با اتصال به اینترنت و به کار گیری یک مرورگر به تمامی اطلاعات درون آن دسترسی پیدا کنید و از آن استفاده کنید.

اما وب سایت چیست؟ وب سایت در حقیقت زمین های ما یا املاک ما در اینترنت هستند، یعنی چی؟ یعنی ما بر روی زمین برای اینکه بخواهیم جایی زندگی کنیم ابتدا زمین آن جا را میخریم و در آن خانه خودمان را می سازیم. وب سایت هم دقیقا یعنی زمینی که ما در فضای اینترنت برای خودمان اجاره میکنیم تا سایتمان را در آن طراحی کنیم.

و حالا میرسیم به سوال اصلی یعنی طراحی وب چیست؟ طراحی وب پس از اینکه ما وب سایتمان را تهیه کردیم اتفاق می افتد و وقتی که آن قسمت از اینترنت را اجاره کردیم حالا میتوانیم شروع به طراحی وبسایتمان کنیم. به روایتی دیگر وقتی زمینی را اجاره میکنیم پس از آن شروع به ساختن خانه مان میکنیم.

و به این صورت و با مفاهیمی که جلو تر با آن ها آشنا میشیم متوجه میشویم که چگونه قرار است تا این خانه یا وب سایتمان را طراحی کنیم.

ساختمان خود را بسازیم.

برای اینکه بتوانیم ساختمان اصلی وب سایت خودمان را شروع به ساختن کنیم ابتدا نیاز داریم تا با دو زبان برنامه نویسی که مخصوص همین کار ساخته شده اند آشنا بشیم و آن ها را یادبگیریم.

HTML چیست؟

HTML یا Hyper Text Markup Language یک زبان نشانه گذاری می باشد. دقت داشته باشید که این زبان را نباید با زبان برنامه نویسی اشتباه بگیرید زیرا این ابزار تنها یک ابزار نشانه گذاری ابر متن ها است که به ما در ایجاد قالب کلی وب سایتمان کمک میکند.

شروع کد نویسی با این زبان نشانه گذاری یعنی آغاز ساختن یک وب سایت و آغاز طراحی سایت.

تفاوت زبان نشانه گذاری و زبان برنامه نویسی چیست؟

زبان برنامه نویسی برای ارتباط بر قرار کردن و دستور العمل دادن به سخت افزار های کامپیوتر مورد استفاده قرار میگیرد. یعنی کار زبان برنامه نویسی ارتباط بر قرار کردن با سخت افزار کامپیوتر ماست. اما زبان نشانه گذاری با استفاده از نشانه های خاصی که برایش تعریف شده میتوانید المان های متفاوتی را در ساختار صفحه وب خود بگنجانید و از آن ها استفاده کنید و به کاربران خودتان ارائه بدهید.

انواع مختلفی از زبان های نشانه گذاری وجود دارد که معروف ترین آن ها HTML می باشد. همانطور که تا کنون متوجه شده اید در زبان های نشانه گذاری خبری از ساختار های برنامه نویسی یعنی حلقه و شرط و تکرار و… وجود ندارد و شما تنها با استفاده از نشانه ها المان های صفحه خود را تعیین میکنید و آن ها را به کاربر ارائه میدهید.

HTML دقیقا چطور کار میکند؟

این زبان نشانه گذاری با وجود عناصری مثل جداول، پاراگراف، عکس و لیست و… که در اختیار دارد توسط شخصی که این کد ها را مینویسد و آن ها را اجرا میکند، شروع به ساختن ساختار اولیه و خام صفحات وب سایت شما میکند.

در حقیقت اگر بخواهیم نحوه کار کرد این نوع از کد ها را به شما بگوییم، میگوییم که فردی که ساختار HTML را بر روی صفحات وب پیاده میکند دقیقا همانند شخصی است که اسکلت و پی ریزی ساختمان را آماده میکند. یعنی ساختار اصلی و شکل کلی کار را انجام میدهد.

اما وقتی صحبت از زیبا سازی و رنگ دیوار ها و… به میان می آید، آنجاست که زبان CSS پا به عرصه میدان میگذارد و نقش خود را ایفا میکند.

CSS چیست؟

همینطور که در بالا تر توضیح دادیم زبان نشانه گذاری HTML زبانی است که وظیفه طراحی ساختار و اسکلت کلی ساختمان وب ما را بر عهده دارد. خب با این اوصاف پس این همه زیبایی که درون برخی از وب سایت ها مشاهده می شود از کجا می آید؟

زبان نشانه گذاری CSS یا Cascading Style Sheets زبان نشانه گذاری می باشد که مکمل HTML در طراحی صفحات وب می باشد. شما با استفاده از این زبان نشانه گذاری می توانید تا ساختاری که توسط زبان HTML ساختار دهی و ایجاد کرده اید را زیبا تر کرده، به آن رنگ بدهید یا فونت متون آن را تغییر دهید و کار های بسیار زیادی که می شود با این زبان نشانه گذاری انجام داد.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید قسمت سمت چپ تصویر فقط از زبان نشانه گذاری HTML برای طراحی وب سایت استفاده شده اما در سمت راست تصویر علاوه بر زبان HTML از زبان نشانه گذاری CSS نیز بهره گرفته شده و کاملا مشهود است که زبان CSS چه کار هایی می تواند با ساختار HTML انجام دهد.

الان کاملا با زبان های HTML و CSS آشنا شدید و نقش هر کدام را در طراحی و ساخت این ساختمان پر جزییات میتوانید درک کنید.

البته این موضوع را هم بدانید که زبان نشانه گذاری CSS بدون در نظر گرفتن HTML عملا هیچ کاری نمیتواند انجام دهد و کد نویسی با این زبان بدون زبان HTML عملا بیهوده بوده و چیزی برای نمایش به شما نخواهد داشت.

این ساختار HTML است که با استفاده از استایل دهی CSS زیبا می شود و وقتی ساختاری وجود نداشته باشد، در حقیقت استایل دهی نیز به کار نخواهد آمد.

آموزش کامل طراحی وب را اینجا ببینید

کار با داده ها

بعد از اینکه ساختمان وب سایتتان را با استفاده از زبان های نشانه گذاری HTML و CSS طراحی کردید، حالا شما یک وب سایت ثابتی دارید که فقط به درد نمایش اطلاعات میخورد و عملا کاربرد دیگری ندارد.

اما برای اینکه بتوانید به یک وب سایت پویایی که بتواند اطلاعاتی را از کاربر بگیرد یا اطلاعات خاصی را به کاربر بدهد و با کاربر تعامل داشته باشد برسید، شما نیاز دارید تا زبان برنامه نویسی همه کاره PHP را به کار ببرید و برنامه نویسی خود و کد نویسی خودتان را به سمت سرور ببرید.

هر چه قدر بیشتر در مورد این زبان برنامه نویسی بدانید، بیشتر به قدرت برنامه نویسی آن پی خواهید برد. هر چه قدر بیشتر دامنه اطلاعات خودتان را در مورد طراحی سایت گسترده تر کنید بیشتر به اهمیت برنامه نویسی سمت سرور پی خواهید برد.

PHP چیست؟

زبان برنامه نویسی PHP یک زبان تفسیر شونده است که اصل و اساس آن ایجاد صفحات پویا برای وب سایت ها می باشد. افرادی که زبان برنامه نویسی PHP را بلد هستند میتوانند وب اپلیکیشن یا وب سایت های پویا و تعاملی را ایجاد و برنامه ریزی کنند.

از پیکسل تا برنامه نویسی: تسلط بر مجموعه کامل توسعه وب

منظور از تعاملی بودن این وب سایت ها و وب اپلیکیشن ها یعنی ایجاد فرم های ثبت نام که اطلاعات کاربران را میگیرد و ذخیره میکند و در جایی که ما میخواهیم یا از آن ها استفاده میکند یا آن ها را به نمایش در می آورد.

ایجاد پنل کاربری و برنامه ریزی قابلیت سطوح دسترسی برای کاربران نیز از جمله مواردی هستند که در وب سایت ها و وب اپلیکیشن های تعاملی مورد استفاده قرار میگیرند.

اگر بخواهیم از نقاط قوت این زبان قدرتمند صحبت کنیم، متن باز بودن و رایگان بودن آن و اینکه بیش از 80% سهم بازار طراحی وب در اختیار این زبان هست نمی توان گذشت.

PHP توانسته خود را به یکی از بهترین و محبوب ترین زبان هایی که برای طراحی وب استفاده می شوند، تبدیل کند و دارای جامعه بزرگ و پشتیبانی بسیار خوب و فعالی دارد.

منظور از زبان برنامه نویسی تفسیر شونده چیست؟

منظور از این زبان های برنامه نویسی این است که کل قطعه کد به صورت یک جا و یک باره پردازش، ترجمه و اجرا نمی شوند بلکه توسط برنامه های مفسر خط به خط تفسیر و سپس اجرا می شوند.

تفاوت این نوع از زبان ها با زبان های کامپایلری در این موضوع است که زبان های مفسری کند تر از زبان های کامپایلری اجرا می شوند ولی وقتی صحبت از عیب یابی یا دیباگ آن ها می شود، زبان های مفسری بسیار ساده تر عیب یابی می شوند.

زبان های سمت کاربر چه فرقی با زبان های سمت سرور دارند؟

زبان های سمت کاربر به زبان هایی گفته می شود که در مرورگر کاربر اجرا می شوند مثل زبان های نشانه گذاری HTML و CSS ، و اطلاعات خود را نمایش می دهند و سرعت اجرای آن بسته به سخت افزار کاربران متغیر است.

اما زبان هایی که به آن ها زبان های سمت سرور گفته می شود توجهی به سخت افزار کاربران برای اجرا ندارند و این زبان ها عملیات پردازش اطلاعات و اجرا را در خود سرور انجام می دهند و در نهایت نتیجه نهایی را برای کاربر ارسال کرده و در وب سایت به نمایش در می آورند. از جمله زبان های سمت سرور میتوان به PHP اشاره کرد.

همانطور که در این بخش متوجه شدید زبان برنامه نویسی PHP یک زبان برنامه نویسی برای ایجاد صفحات وب پویا و تعاملی می باشد که میتواند وب سایت ایستا و ثابت شما را به یک وب سایت کاملا پویا و تعاملی تبدیل کند.

سیستم مدیریت دیتابیس MySQL چیست؟

یکی از مشهور ترین و البته سازگار ترین سیستم های مدیریت پایگاه داده با زبان برنامه نویسی PHP را میتوان MySQL نام برد. عملکرد این سیستم اینگونه است که میتواند بر روی بیش از 20 سیستم عامل از جمله ویندوز، لینوکس و اوراکل کار کند.

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که این سیستم مدیریت پایگاه داده یا دیتابیس چه ربطی به کار ما دارد؟

در جواب سوالتان باید بگوییم که شما میتوانید با اتصال زبان برنامه نویسی PHP و MySQL خیلی از کار هایی که باید با اطلاعات کاربرانتان اعم از ذخیره یا فراخوانی آن ها انجام دهید را با این سیستم مدیریت پایگاه داده انجام بدهید.

آموزش کامل PHP و MySQL را اینجا ببینید

با کتابخانه React.js وب سایتتان را مدرن کنید.

کتابخانه React امروزه جلوی بسیاری از افراد و برنامه نویس ها قرار دارد و و این کتابخانه تمرکز اصلی خود را بر روی روان بودن رابط کاربری خود و گستره زیاد گذاشته است و شما میتوانید بدون احساس کندی در مورد این کتابخانه به کارتان ادامه دهید و مواردی را که میخواهید را به صفحات وب سایت خودتان اضافه کنید.

از پیکسل تا برنامه نویسی: تسلط بر مجموعه کامل توسعه وب

این کتابخانه قابلیت اتصال آسان به انواع کتابخانه ها و فریم ورک های زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت را دارد و میتوانید بدون دردسر کتابخانه React.js را به دیگر کتاب خانه ها متصل کرده و از آن ها استفاده کنید.

یادگیری این کتابخانه بسیار ساده تر از کتابخانه های معروف جاوا اسکریپت از جمله Angular می باشد. شما برای یادگیری این کتابخانه تنها نیاز به دانش مختصری در مورد سه زبان HTML و CSS و Java Script دارید و پس از آن میتوانید به سادگی با این کتابخانه کار کرده و وب سایت خودتان را به یک وب سایت مدرن و چشم نواز و روان تبدیل کنید.

آموزش کامل React را اینجا ببینید

وب سایت خود را آماده کنید.

حالا شما آماده اید که یک وب سایت کاملا تعاملی و البته مدرن را داشته باشید که برای همه کسب و کار ها نیازی ضروری است. شما اگر بتوانید وب سایت خودتان را به صورت تعاملی طراحی کنید میتوانید کاربران بسیار بیشتری را به استفاده از وب سایت خودتان وادار کنید.

حالا شما تنها چیزی که نیاز دارید این است که بتوانید یک فرانت اند که با استفاده از HTML و CSS و React ساخته اید را به یک بک اند که از PHP و MySql برای ساخت آن استفاده کرده اید را به یک دیگر متصل کرده و آن را بر روی وب آنلاین کنید تا ببینید که چگونه میتواند کسبو کار شما را رونق بدهد.

سخن پایانی

در این مقاله قصد داشتیم تا تمامی مفاهیمی که شما برای ایجاد یک وب سایت پویا و تعاملی و البته مدرن و کارآمد نیاز دارید را جمع آوری کرده و به شما بشناسانیم. شما با خواندن کامل این مقاله میتوانید تمامی مفاهیم لازمه این کار را درک کرده و بدانید که از کجا شروع کنید و تا کجا باید کار کنید.

/

پایان رپورتاژ

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر