coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

بیانیه فین تک : باید یک نهاد تنظیم‌گر تخصصی در این حوزه ایجاد شود

انجمن فین تک با انتشار بیانیه‌ای، اوضاع صنعت فناوری مالی کشور را بحرانی عنوان کرده و خواستار تشکیل یک نهاد تنظیم‌گر تخصصی در این حوزه شدند.

روز گذشته محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور به فناوری‌های نوظهوری مانند هوش مصنوعی اشاره و اعلام کرد که اقتصاد دیجیتال در برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری شده و قرار است تا پایان برنامه، سهم تولید ناخالص داخلی به حداقل 10 درصد برسد.

راهنمای خرید تکراتو

به گزارش پیوست، اکنون جمعی از متخصصان حوزه فین‌تک با صدور بیانیه‌ای از شرایط موجود انتقاد کرده و اعلام کردند سیاست‌های نظارتی ناکارآمد و تصمیمات غیرمنطقی این صنعت نوپا را به «مرز نابودی» کشانده است.

در حال حاضر بیش از 250 هزار کسب‌وکار و 500 هزار نفر مستقیم از صنعت فین‌تک کسب درآمد می‌کنند و این صنعت سهم قابل‌توجهی در بهبود دسترسی مالی و ایجاد اشتغال داشته است؛ اما به نظر می‌رسد سیاست‌های نادرست، باعث ایجاد اختلال در رشد این صنعت شده است. همین موضوع باعث شده تا جمعی از متخصصان فین تک اعلام نارضایتی کنند.

در متن بیانیه‌ی صادر شده از سوی فین تک آمده است که:

بالغ بر نیمی از فعالان صنعت سیاست‌های غلط دولت و قوانین ناکارآمد را به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدید برای رشد فین‌تک‌ها معرفی می‌کنند. این سیاست‌ها به‌جای تسهیل نوآوری، مسیر پیشرفت را مسدود کرده‌اند و با اتخاذ تصمیمات غیرمنطقی و بدون درک از واقعیات صنعت، به‌طور مستقیم به نوآوری‌های این حوزه ضربه زده‌اند.

ادامه این روند فین‌تک ایران را نابود می‌کند

آنها در ادامه به برخی از سیاست‌های نادرست این حوزه اشاره کردند: «در حوزه پرداخت، شیوه‌نامه‌های شاپرک با اعمال محدودیت‌های غیرضروری عملاً باعث اختلال در فعالیت پرداخت‌یارها شده است. در حوزه رمزارز، سیاست‌های غیرشفاف بانک مرکزی بخش رمزارز را به مرز نابودی کشانده است. در حوزه لندتک، تصمیمات و کارمزدهای ناعادلانه به‌طور مستقیم نوآوری را سرکوب کرده و مدل‌های کسب‌وکارها را در معرض نابودی قرار داده است. همچنین در حوزه اینشورتک، تصمیم‌های اخیر بیمه مرکزی و انحصار شرکت فنحاب فضای رقابتی را به‌طور کامل مختل کرده و خدمت‌رسانی به میلیون‌ها کاربر را با مشکل مواجه ساخته است.»

انجمن فین تک در ادامه به صحبت‌های معاون اول رئیس جمهور اشاره و گفتند ادامه این روند علاوه بر نابودی فین‌تک ایران، سایر فرصت‌های که برای توسعه اقتصاد وجود دارد را هم از بین می‌برد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که:

ما، به‌عنوان جمعی از متخصصان حوزه فین‌تک، قاطعانه اعلام می‌کنیم که برای حفظ و رشد این صنعت نیاز مبرمی به ایجاد یک نهاد تنظیم‌گر تخصصی، مستقل و کارآمد داریم. این نهاد باید با همکاری دولت، بخش خصوصی و متخصصان مقرراتی شفاف و کارآمد تدوین کند که نه‌تنها از نوآوری‌ها حمایت کند، بلکه مسیر رشد این صنعت را هموار سازد.

آنها در پایان خاطر نشان کردند که بی‌توجهی به این درخواست عواقبی مانند خروج نخبگان، فرار سرمایه‌ها و کاهش رشد اقتصادی را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر