coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

باز شدن گره کور واردات خودرو ؛ رئیس بانک مرکزی از اختصاص 1 میلیارد دلار خبر داد

وزیر اقتصاد در شبکه اجتماعی ایکس از باز شدن گره کور واردات خودرو خبر داد. همچنین رئیس بانک مرکزی نیز از اختصاص 1 میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو گفت. با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود روند واردات انواع خودروهای صفر و کارکرده در حجم وسیع آغاز شود.

روند واردات خودرو پس از چند سال اغما، از اواخر سال 1401 دوباره احیا شد و متقاضیان با واریز مبلغ 500 میلیون تومان به حساب وکالتی، اولین افرادی بودند که درخواست خرید خودروهای وارداتی را ثبت کردند. هدف از واردات خودرو ، درهم شکستن قیمت‌های نجومی خودروهای داخلی، کوتاه کردن دست دلالان و ایجاد آرامش در بازار خودرو بود.

راهنمای خرید تکراتو

وزارت صمت در ابتدای برنامه واردات خودرو ، اعلام کرد که تا نیمه دوم سال 1402 تعداد 100 هزار دستگاه خودرو وارد کشور خواهد شد و در نیمه دوم سال نیز بیش از این نعداد در برنامه دولت است. اما آمار 5 ماه اول سال 1402 نشان می‌دهد که تنها 2323 دستگاه خودرو وارداتی توانسته وارد گمرک کشور شود و این آمار از زمان تا آسمان با تعهدات وزارت صمت فاصله دارد. البته که پس از آن بارها مسئولین از روند مثبت واردات خودرو خبر می‌دادند که باعث رکود در بازار خودرو شده است.

پس از واردات خودروهای نو ، بحث واردات خودروهای کارکرده با عمر نهایت 5 سال مطرح شد که آن هم فی‌الحال که در نیمه سال 1403 هستیم، مانند کلافی سردرگم شده که هردم می‌پیچد و آزاد می‌شود. در آخرین خبرها از واردات خودروهای دست دوم، آئین‌نامه اجرای واردات خودرو کارکرده توسط محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری دولت سیزدهم ابلاغ و به نهادهای دی‌ربط دستور داد که برنامه‌های خود را اجرا کنند. البته پس از آن بانک مرکزی گفت که تا پایان مشخص شدن رئیس جمهور نمی‌تواند ارز واردات خودروهای دست دوم را تأمین کند.

در ادامه 2 ماه پیش رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل، شرایط ترخیص خودروهای وارداتی کارکرده را اعلام کرد که مشخص شد بسته به شرایط و مدل خودرو، لازم است تا 7 گواهی اسقاط دریافت شود. به هر صورت فعلاً آینده واردات خودروهای دست دوم نیز نامعلوم است و باید منتظر اخبار بعدی باشیم.

می‌ماند واردات خودروهای جانبازان و واردات خودروهای هیبریدی و برقی که به معنای واقعی کلمه در برنامه دولت جای گرفته و اجرایی هم شده است. در ماه جاری طرح فروش جدید خودروهای وارداتی جانبازان در سامانه مخصوص با امکان خرید خودروهای لوکس و گران‌قیمت از برندهایی مانند مرسدس بنز، BMW، فولکس واگن، آئودی و غیره فعال شد و افرادی که پیش‌تر ثبت‌نام کرده و به هر دلیلی انصراف داده، دوباره بتوانند در برنامه واردات شرکت کنند.

وزارت صمت از بدو ورود عباس علی‌آبادی، وزیر صمت سابق و وزیر نیرو دولت چهاردهم، وارد مرحله جدیدی شد. علی‌آبادی به جِد پیگیر واردات خودروهای هیبریدی و برقی شد و تمام توان خود را برای تحقق این مهم به کار بست. نتیجه این تلاش، واردات انواع خودروهای برقی و هیبریدی به کشور توسط شرکت‌های واردکننده بود که هنوز هم بسیاری از آنها به مشتریان تحویل نشده است.

طرح فروش خودروهای هیبریدی همراه با فروش خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی آغاز شد و متقاضیان توانستند درخواست خود را ثبت کردند. از طرفی برای خودروهای برقی، سامانه یکپارچه خودروهای برقی راه‌اندازی شد تا در آن فقط طرح فروش خودروهای برقی فعال شود تا متقاضیان بتوانند برای خرید خودروهای الکتریکی از این بستر اقدام کنند. این برنامه هنوز هنوز پابرجاست و ممکن است در آینده نزدیک دوباره واردات خودروهای برقی را داشته باشیم.

اما می‌رسیم به خبر امروز که عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده است. وی در توییتر سابق گفت که گره کور واردات خودرو باز شده که به واسطه آن اجاره هیچ انحصاری در هیچ حوزه و صنعتی را نمی‌دهیم. پس از آن، خبر تخصیص 1 میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو به دل نشست که احتمالاً روند واردات خودرو را تسریع بخشد. جزئیات بیشتر خبر را در ادامه مطلب بخوانید.

گره کور واردات خودرو بازشد ؛ تأمین ارز واردات خودرو

عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در ایکس متن زیر را منتشر کرد:

امروز بالاخره گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیس‌جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم.

همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی‌دهیم. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. منافع ملت ایران در رقابت است.

گره کور واردات خودرو بازشد ؛ تأمین ارز واردات خودرو

تخصیص ارز برای واردات خودرو

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در یک مصاحبه احتصاصی به خبرنگار گفت:

«1 میلیارد دلار ارز به واردات خودرو اختصاص داده‌ایم. این یک سیاست مستمر است که تا پایان سال اوضاع به همین منوال است.»

وی افزود: «انشالله تخصیص ارز را برای سال 1404 هم ادامه می‌دهیم و قطعاً واردات خودرو منجربه کاهش قیمت خودرو می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در مورد برنامه واردات خودرو و وعده‌های ریز و درشت دولت درخصوص واردات انواع خودروهای نو و کارکرده به کشور چیست؟ آیا شما به واردات خودرو امیدی دارید؟ لطفاً نقطه نظرات خود را در این خصوص با ما و دیگر مخاطبین تکراتو به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر