coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

کشف قاره ای جدید؛ قاره زیلندیا سرزمینی در اقیانوس آرام

کشف قاره ای جدید، قاره زیلندیا

به نظر می رسد، کشف قاره های ناشناخته در بین دانشمندان تبدیل به روندی معمول شده باشد؟! دانشمندان هفته گذشته خبر از کشف شواهدی از یک قاره گم شده به نام مائوریتیا دادند و حال محققان می گویند، وجود قاره زیلندیا (Zealandia) را به اثبات رسانده اند، قاره ای که گفته می شود به بزرگی حدود دو سوم استرالیا  است و تقریبا تمام آن در اقیانوس آرام به زیر آب رفته است.

دانشمندان از مدت ها قبل به وجود قاره ای در این ناحیه مشکوک بوده اند، حال با گردآوری داده های کافی، به نظر می رسد که می توانند این ادعای خود را به اثبات برسانند.

در این مورد، ارتفاع و شکل قاره از سرنخ های اصلی دانشمندان محسوب می شود؛ اما در این بین عوامل دیگری هم باید مدنظر قرار گیرد. به عنوان مثال، پوسته این قاره به طور قابل توجهی نسبت به بستر اقیانوس ضخیم تر و ساختار زمین شناختی آن نسبت به نواحی دیگر متمایز است. مدارک و شواهد مربوط به شباهت های زمین شناسی از اوایل قرن بیستم در اختیار دانشمندان قرار گرفت. زمانی که آنها متوجه ساختارهای زمین شناسی سنگ های کالدونیای جدید (در لبه شمال زیلندیا) و جزایر نزدیک نیوزیلند شدند.

حال، با توجه به این شواهد، آیا قاره زیلندیا به عنوان یک قاره مجزا به رسمیت شناخته می شود؟ البته واضح است که دانشمندان برای اثبات ادعای های خود به داده ها و شواهد قابل مشاهده اتکا دارند و وجود قاره جدید، یک فرضیه صرف محسوب نمی شود؛ اما با این وجود، برای اینکه قاره ای به رسمت شناخته شود، باید قسمت مشخصی از آن بالای آب واقع شده باشد. با تمام این تفاسیر، حتی اگر این قاره هیچگاه به رسمیت شناخته نشود، می تواند جزئیات بیشتری از چگونگی تقسیم شدن ابرقاره گندوآنا در اختیار دانشمندان قرار دهد.

گندوآنا ابرقاره ای است که پس از تقسیم ابرقاره پانگه‌ آب تشکیل شده است. آفریقا، اقیانوسیه، آمریکای جنوبی، قطب جنوب و بخش‌هایی از شبه جزیره هند، در واقع بقایای همان قاره گوندوآنا هستند که در ۱۱۵ میلیون سال پیش و در دوره کرتاسه شروع به تقسیم شدن کرده اند.

دوره کرتاسه بعد از تریاس و ژوراسیک سومین دوره در دوران میانه ‌زیستی است که در ۱۴۵٫۵ تا ۶۵ میلیون سال پیش بوده و در واقع هفتاد میلیون سال به طول انجامیده و از این لحاظ طولانی‌ترین دوره در دوران میانه‌ زیستی بوده است. همچنین گفتنی است، دایناسورها هم در اواخر دوره کرتاسه منقرض شدند. حال تخمین زده می شود، قاره زیلندیا، حدود 80 میلیون سال قبل از استرالیا جدا شده و به زیر آب رفته باشد.

.

منبع: engadget

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر