coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

آیا می خواهید استارتاپ خود را داشته باشید؟ پس دور سوم آواتک را از دست ندهید

در چند سال و چند ماه اخیر اسم استارتاپ را بسیار زیاد می شنویم. امروزه دیگر در مدارس، دانشگاه ها، مراکز علمی و آموزشی و یا حتی در مغازه ها و صف نانوایی! نیز این نام را خواهید شنید، پس استارتاپ واقعا شاید "چیزِ" با ارزشی باشد.

در چند سال و چند ماه اخیر اسم استارتاپ را بسیار زیاد می شنویم. امروزه دیگر در مدارس، دانشگاه ها، مراکز علمی و آموزشی و یا حتی در مغازه ها و صف نانوایی! نیز این نام را خواهید شنید، پس استارتاپ واقعا شاید “چیزِ” با ارزشی باشد.

اگر بخواهم به طور مختصر به واژه استارتاپ بپردازم توجهتان را به تعریف معروف استیو بلنک – که یکی از محققان و متفکرانِ به نامِ حوزه استارتاپ است – جلب می کنم. ایشان در وب سایت شخصی خود آورده اند:

“تا سال ها ما استارتاپ ها را تنها نسخه ای کوچک شده از یک کمپانی بزرگ تلقی می کردیم، اما حال به این نتیجه رسیده ایم که استارتاپ یک سازمان موقت می باشد که به منظور دستیابی به یک مدل تجاری مقیاس پذیر و تکرار پذیر طراحی شده است.”

اما در این جا نمی خواهیم این مفاهیم خشک و بی روح را ورق زده و مقاله ای صرفاً علمی ارائه دهیم، هدف ما در اینجا تنها این است که بگوییم استارتاپ یعنی “یک عده جوانِ خوش ذوقِ خلاق که می خواهند کار خود را داشته باشند و سرمایه ای اندک اما تلاشی بسیار دارند که به منظور دستیابی به یک هدف حرکت می کنند” و حال به این عزیزان بگوییم که دیگر نگرانِ کمبودهای مالی و معنویِ تیمتان نباشید، زیرا در این راه سختی که پیش رو دارید، شتاب دهنده ها تنهایتان نمی گذارند.

حال در اینجا به اختصار به شرح شتابدهنده ها می پردازیم. سوزان کوهن – که یک سخنران در دانشگاه های معتبر آمریکا بوده و در زمینه آموزش های سازمانی مطالعاتی انجام می دهد – در کتاب نوآوری (Innovations) خود آورده است:

“Seed accelerator یا همان شتابندهنده استارتاپ ها برنامه های ثابت زمانی و مبتنی بر کار گروهی است که شامل نظارت، مربیگری و آموزش مبانی لازم به گروه های استارتاپی مختلف بوده و در نهایت نیز به یک رویدادِ عمومیِ ارائه و یا یک دمو دِی (demo day) ختم می گردد.”

باز هم سعی می کنیم این تعاریف را خودمانی تر بیان کنیم، شتابدهنده نیز یعنی “جایی که برای آن جوانان خلاقی که به آن ها اشاره کردیم، مکانی برای دور هم جمع شدنشان، آموزش ها و سرمایه لازم برای پیش بردنِ فعالیتشان و سایر نیاز های اینچنینی شان را فراهم می کند.”

حال که با این مفاهیم اولیه آشنا شدید، به این نکته اشاره می کنیم که اگر از “این دسته از جوانان” هستید به یکی از “این شتابدهنده ها” نیاز خواهید داشت و ما در اینجا می خواهیم درباره یکی از بهترین هایش صحبت کنیم، شتابدهنده آواتک که با رهبری محسن ملایری به جایگاهِ خوبی در اکوسیستم کارآفرینی ایران دست پیدا کرده است.

درباره فلسفه وجودی این شتابدهنده حرف خاصی نخواهیم زد و تنها شما را به گفته خودشان ارجاع می دهیم:

“حقیقت وجودی آواتک، نه یک برنامه است، نه یک فضا برای کار کردن و نه یک شرکت. آواتک یک تفکر است. این جا جایی است که شما می‌توانید، ایده‌های خود را توانمند کنید و به آرزوهایی که  دارید برسید و از طریق افرادی که هم فکر شما هستند حمایت شوید. محرکه‌های آواتک، نه پول است و نه افتخار بلکه تشویق کردن و حمایت از کارآفرینان در مسیر سفرشان است.”

آواتک با مشاورانِ برجسته بومی و بین المللی ای که در اختیار دارد و همچنین مدیریت صحیحی که در این راه از توانایی هایشان بهره مند شده است توانسته در اندک زمانی خود را در قلب های بسیاری از “این کارآفرینان جوان” جای داده و همچنین با قدرت به مسیرش ادامه دهد.

این شتابدهنده تا بدین جا دو دوره (Cycle) برگزار کرده (در تصاویر زیر شاهد استارتاپ های دوره اول و دوم این شتابدهنده خواهید بود) و حال خود را برای دور سومش آماده می کند و طبق اعلامیه خودشان، “فرآیند پذیرش تا تاریخ 29 شهریور خواهد بود.”

.

استارتاپ های دوره اول شتابدهنده آواتک

استارتاپ های دوره اول شتابدهنده آواتک

.

استارتاپ های دوره دوم شتابدهنده آواتک

استارتاپ های دوره دوم شتابدهنده آواتک

.

در آخر نیز توصیه من به “این کارآفرینان جوان” این است که این فرصت را از دست نداده، خود و تیمشان را باور داشته و در این راه سخت (اما شیرین) قدم بردارند.

موفق باشید…

.


عصر تکنولوژی، تکرا

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر