;
coinex

مدیرعامل کافه بازار: به عنوان یک بنگاه اقتصادی از برداشته شدن تحریم‌ها برای توسعه تجارت خود استفاده خواهیم کرد

مدیرعامل کافه بازار گفت: به عنوان یک بنگاه اقتصادی از برداشته شدن تحریم‌ها برای توسعه تجارت خود استفاده خواهیم کرد اما شخصا به عنوان یک شهروند معتقدم سابقه رفتارهای سلیقه‌ای شرکت‌های خارجی و میزان سختی‌ای که برای مردم ایران ایجاد کردند، باید در اجازه ورود آنها به بازار ایران لحاظ شود.

مدیرعامل کافه بازار گفت: به عنوان یک بنگاه اقتصادی از برداشته شدن تحریم‌ها برای توسعه تجارت خود استفاده خواهیم کرد اما شخصا به عنوان یک شهروند معتقدم سابقه رفتارهای سلیقه‌ای شرکت‌های خارجی و میزان سختی‌ای که برای مردم ایران ایجاد کردند، باید در اجازه ورود آنها به بازار ایران لحاظ شود.

حسام میر آرمندهی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس درباره بازشدن بازار ایران برای شرکت های خارجی پس از لغو تحریم‌ها، اظهار داشت: افرادی که به شکل سالم به کار تجارت مشغولند از فرصت‌ها برای توسعه کسب و کار خود استفاده می‌کنند.

مدیرعامل کافه بازار گفت: ‌در شرایط تحریم که به دلیل ملیت، به کاربر ایرانی سرویس ارائه نمی‌شد، فروشگاه ایرانی برنامه‌های اندروید کافه بازار برای حل بخشی از مشکلات کاربران ایرانی ایجاد شد.

وی یادآور شد: در زمان آغاز به کار این فروشگاه ایرانی، گوگل چنان محدودیتی برای کاربران ایران ایجاد کرده بود که با VPN نیز نمی‌شد به گوگل پلی (فروشگاه برنامه‌های گوگل) دسترسی پیدا کرد و حتی باید سیم‌کارت از گوشی خارج می‌شد.

میر آرمندهی گفت: در شرایط سابق تحریم، راهکار بومی را اتخاذ کردیم و در شرایطی که تحریم برداشته و بازار باز شود و به عنوان یک بنگاه اقتصادی مسیر تعامل بیشتر با شرکت‌های خارجی را در پیش خواهیم گرفت. اگر چه ممکن است در لغو تحریم‌ها تهدیدهایی وجود داشته باشد اما به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان تصور می‌کنیم فرصت‌ها بیشتر از تهدیدها خواهد بود.

این فعال صنعت اپلیکیشن تصریح کرد: شخصاً به عنوان یک شهروند و به دلیل تجربه‌های شخصی علاقه‌مند به ورود سریع شرکت‌های خارجی به ایران نیستم، زیرا برای مثال وقتی از یک سایت خارجی اجاره املاک سرویس گرفتیم و به شکل توهین‌آمیزی رزرواسیون سفرهایمان را کنسل کردند یا یک شرکت دانمارکی ارائه‌دهنده خدمات پشتیبانی مشتری، در نیمه راه به دلیل ایرانی بودن، سرویس را حتی بدون بازگرداندن دیتا قطع کرد یا گوگل پلی به دلیل ایرانی بودن اپیلکیشن‌هایمان، حساب ما را مسدود و درآمدهایمان را بلوکه کرد، بسیار اذیت و ناراحت شدیم.

میر آرمندهی تصریح کرد: از این رو معتقدم یکباره پس از برداشته شدن تحریم‌ها، فرش قرمز پهن کردن برای کسانی که به ایرانی توهین می‌کردند، بسیار ناراحت‌کننده است. طی تحریم تمام ایرانی‌ها اذیت شدند. ایران آخرین بازار بزرگ دست نخورده برای شرکت‌های خارجی است و نباید این بازار را آنقدر راحت تقدیم کنیم بدون اینکه بابت توهین‌هایشان غرامت بگیریم.

مدیرعامل کافه‌بازار گفت: وقتی یک بانک کانادایی، حساب یک ایرانی در کانادا را مسدود می‌کند، دیدن اینکه آن بانک به عنوان نخستین بانک خارجی در ایران شعبه دایر کند، بسیار سخت است، آنها حداقل باید بخشی از ضررها را جبران کنند.

وی خاطر نشان کرد: تمام مشکلات گذشته تنها ناشی از تحریم نبوده است؛ تحریم برای همه بود اما سلیقه شرکت‌ها در اعمال بسیاری از تحریم‌ها و توهین‌ها دخیل بوده است و بنابر این باید سابقه آنها در ورود به بازار ایران نیز لحاظ شود.

میر آرمندهی گفت: برای مثال زمانی که گوگل اجاره دانلود شدن مرورگر Chrome را به ایرانی‌ها نمی‌داد مرورگر Firefox که متعلق به یک بنیاد آمریکایی است در ایران قابل دسترس بود. ایرانیان ده‌ها طومار برای رفع برخی از این اعمال سلیقه‌ها امضا کردند. ما بارها از طرق مختلف از جمله ۴ سال پیش در سخنرانی اختتامیه‌ی کنگره‌ی جهان موبایل بارسلون در حضور اریک اشمیت رئیس هیئت مدیره گوگل، با حسن نیت این تحریم‌های ناعادلانه و تبعیض‌آمیز را به مدیران شرکت‌ها گوشزد کردیم اما در اغلب موارد شاهد اقدام مثبت در این زمینه‌ها نبوده‌ایم و کماکان سلیقه‌ها بر زندگی ما به عنوان ایرانی تأثیر می‌گذارد. رفتار ما در شرایط پیش رو باید به گونه‌ای باشد که شرکت‌های خارجی تبعات رفتارهای خوب و بد خود در شرایط تحریم را ببینند و در دهه‌های آینده به هیچ عنوان شاهد تکرار شرایط و مشکلات پیشین و اعمال سلیقه‌های تبعیض‌آمیز نباشیم.

مدیرعامل کافه بازار تاکید کرد: با تمام این تجربه‌ها، پس از برداشته‌شدن تحریم‌ها با رقبای خارجی رقابت خواهیم کرد و علاقمندیم شریک خارجی داشته باشیم تا از دانش آنها برای توسعه بازار خود استفاده کنیم. تسهیل پرداخت‌های خارجی، فرصت جدید خارج شدن از بازار محدود ایران و بزرگ‌تر شدن در بازار ایران را فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: برداشته‌شدن تحریم‌ها جنبه‌های مثبت زیادی خواهد داشت، به عنوان یک فروشگاه آنلاین ایرانی امتیازهایی متعددی از جمله فارسی سازی برنامه‌ها را داریم که معتقدیم تداخلی با رقیب خارجی یا گوگل پلی نخواهیم داشت. در عمل نیز مدت‌ها است که گوگل پلی در بازار ایران حضور دارد و رقابت برقرار است، اما امیدواریم مانند چین که در آن شرکت‌های بزرگی مانند علی‌بابا تهدیدی برای آمازون شده‌اند، از مرزهای ایران فراتر برویم.

.

منبع: farsnews


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر