;
coinex

جشنواره روز آزادی نرم افزار 1394

جشنواره روز آزادی نرم افزار 1394. ریچارد استالمن که می توان به او لقب پدر نرم افزار های آزاد را داد، در سال 1986 اولین بار از این عبارت استفاده کرد و برای اولین بار، تعریفی از نرم افزار های آزاد ارائه داد. اگر بخواهیم تعریف دقیقی از این مفهوم ارائه دهیم به جرات می توان به تعریف ارائه شده در سایت پروژه گنو (GNU) اشاره کرد:

در ابتدا شاید بهتر باشد که تعریفی از نرم افزار های آزاد (Free Software) ارائه دهیم. باید گفت که نرم افزار آزاد (Free Software) به نرم افزاری گفته می شود که کد منبع (Source Code) آن، همراه با آن عرضه می شود و با رعایت کردنِ یک سری قوانین به کاربران اجازه آزادی در استفاده، ویرایش، و عرضه مجدد را خواهد داد. در این نوع نرم افزار ها، تفکر اصلی این است که به جای سازندگان دستگاه ها، این حق کاربران است که مالک دستگاه های دیجیتالی خود باشند.

ریچارد استالمن که می توان به او لقب پدر نرم افزار های آزاد را داد، در سال 1986 اولین بار از این عبارت استفاده کرد و برای اولین بار، تعریفی از نرم افزار های آزاد ارائه داد. اگر بخواهیم تعریف دقیقی از این مفهوم ارائه دهیم به جرات می توان به تعریف ارائه شده در سایت پروژه گنو (GNU) اشاره کرد:

“نرم‌افزار آزاد در مورد آزادی کاربران برای اجرا، کپی، توزیع، بررسی، تغییر و بهبود دادن نرم‌افزار می‌باشد. بطور دقیق‌تر نرم‌افزار آزاد به چهار نوع آزادی برای کاربران یک نرم‌افزار اشاره می‌کند:

• آزادی برای اجرای برنامه برای هر منظوری (آزادی ۰)

• آزادی برای مطالعه و بررسی چگونگی عملکرد برنامه و تغییر آن برای نیاز خود (آزادی ۱). دسترسی به کد منبع یک پیش‌شرط برای این آزادی می‌باشد.

• آزادی برای توزیع مجدد کپی‌هایی از آن، بنابراین شما می‌توانید به همسایگان خود کمک کنید (آزادی ۲)

• آزادی برای بهبود برنامه و انتشار این تغییرات برای عموم، بنابراین تمام جامعه از آن بهره می‌برند (آزادی ۳). دسترسی به کد منبع یک پیش‌شرط برای این آزادی می‌باشد.”

حال به اصل ماجرا باز گردیم و آن هم، روز آزادی نرم افزار (Software Freedom Day, SFD) است. روز آزادی نرم افزار، روزی است که طرفداران نرم افزار های آزاد گرد هم آمده و آن روز را جشن می گیرند و هدف اصلی آن نیز معرفی این روز و همچنین ترغیب دیگران به استفاده از این نوع نرم افزار هاست.

این روز برای اولین بار در تاریخ 28 آگوست 2004 با توسط بیش از 64 تیم در حدوداً 30 کشور برگزار شد و در ایران نیز همزمان با دیگر نقاط جهان با 5 تیم در استان های تهران، اصفهان، مشهد، گیلان و کرمان، این روز جشن گرفته شد. از سال 2004 تا به امروز، هر ساله این جشن در سرتاسر دنیا برگزار شده و سالانه نیز با استقبال بیشتری رو به رو شده است. همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که از سال 2006 به بعد، تصمیم گرفته شد که جشن روز آزادی نرم افزار در سومین شنبه ماه سپتامبر برگزار شود.

این جشن نیز امسال در ایران در نهم مهر ماه برگزار خواهد شد و دانشگاه صنعتی شریف میزبان میهمانان علاقه مند به نرم افزار های آزاد می باشد. این جشن که از ساعت 9 تا 16 به طول می انجامد، “در دو بخش عمومی و کارگاه ها و با محوریت معرفی، ترویج، افزایش کاربرد و استفاده، جذب مشارکت و حمایت جامعه و تولید در زمینهٔ نرم‌افزار آزاد برگزار خواهد شد.”

این جشن نیز امسال در ایران در نهم مهر ماه برگزار خواهد شد و دانشگاه صنعتی شریف میزبان میهمانان علاقه مند به نرم افزار های آزاد می باشد. این جشن که از ساعت 9 تا 16 به طول می انجامد، "در دو بخش عمومی و کارگاه ها و با محوریت معرفی، ترویج، افزایش کاربرد و استفاده، جذب مشارکت و حمایت جامعه و تولید در زمینهٔ نرم‌افزار آزاد برگزار خواهد شد."

همچنین افراد علاقه مند در صورتی که در موضوعی مرتبط با نرم افزار آزاد و یا دانش آزاد، مطلبی برای ارائه در اختیار دارند، می توانند با ارسال آن به جشنواره و در صورت تایید آن توسط داوران، در همان روز مطالبشان را ارائه دهند. مهلت ارسال مقالات بیستم همین ماه (شهریور) می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این رویداد می توانید به وب سایت جشنواره روز آزادی نرم افزار 1394 مراجعه فرمایید.


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    بسیار عالی، ممنون از اطلاع رسانیتون.

    پاسخ