;
coinex

9 قانون نانوشته ای که هر استارتاپی در سیلیکون ولی باید بداند

سیلیکون ولی (Silicon Valley) یکی از پر جنب و جوش ترین صحنه های استارتاپی دنیا را دارد. اما به مانند هر اکو سیستم استارتاپی که در دنیا موجود می باشد، سیلیکون ولی نیز فرهنگ مخصوص به خود را دارد که عدم اطلاع از قوانین خاص بازی راجع به آن، می تواند شانس بزرگ شدن در این دره سیلیکونی را از هر استارتاپ و کارآفرینی بگیرد.

سیلیکون ولی (Silicon Valley) یکی از پر جنب و جوش ترین صحنه های استارتاپی دنیا را دارد. اما به مانند هر اکو سیستم استارتاپی که در دنیا موجود می باشد، سیلیکون ولی نیز فرهنگ مخصوص به خود را دارد که عدم اطلاع از قوانین خاص بازی راجع به آن، می تواند شانس بزرگ شدن در این دره سیلیکونی را از هر استارتاپ و کارآفرینی بگیرد.

شاید به جرات بتوان گفت که این اکوسیستم کارآفرینی، همواره نقشه راه مناسبی برای سایر اکو سیستم های کارآفرینی دنیا بوده است، پس دانستن این نکات برای جوانان و کارآفرینان مصمم و با پشتکار ایرانی نیز خالی از لطف نخواهد بود. پس همراه تکرا در این سفر آموزنده باشید.

.

1. Jason Lemkin (مدیر عامل Storm Ventures): “شما در یک استارتاپ موفق به عنوان فردی که از اعتبار بسیار عالی برخوردار است شناخته خواهید شد تا وقتی که جزء 30 تا 50 کارمند اولیه باشید. در این حالت از تاثیر کافی نیز بهره مند خواهید بود، شاید نه به اندازه موسس اما این حالت بسیار عالی خواهد بود.”

1. Jason Lemkin (مدیر عامل Storm Ventures): "شما در یک استارتاپ موفق به عنوان فردی که از اعتبار بسیار عالی برخوردار است شناخته خواهید شد تا وقتی که جزء 30 تا 50 کارمند اولیه باشید. در این حالت از تاثیر کافی نیز بهره مند خواهید بود، شاید نه به اندازه موسس اما این حالت بسیار عالی خواهد بود."

.

2. Ben Parr (یکی از موسسان Dominate Fund): “پول سرمایه گذار خود را هدر ندهید و یا اینکه این را بدانید که دیگر کسی دوباره روی شما سرمایه گذاری نخواهد کرد.”

2. Ben Parr (یکی از موسسان Dominate Fund): "پول سرمایه گذار خود را هدر ندهید و یا اینکه این را بدانید که دیگر کسی دوباره روی شما سرمایه گذاری نخواهد کرد."

.

3. Adam Sah (عضوی از 6 استارتاپ، 3 عدد IPO – عرضه اولیه عمومی): “هر ایده خوبی در عرض 18 ماه می تواند در 3 شرکت کپی برداری شود. اما خاطرتان باشد که یک پیاده سازی واقعی در سطح کلاس جهانی به شدت کمیاب خواهد بود و سایر تیم ها به گونه ای خراب می کنند. خوب، شما چه خواهید کرد؟”

3. Adam Sah (عضوی از 6 استارتاپ، 3 عدد IPO – عرضه اولیه عمومی): "هر ایده خوبی در عرض 18 ماه می تواند در 3 شرکت کپی برداری شود. اما خاطرتان باشد که یک پیاده سازی واقعی در سطح کلاس جهانی به شدت کمیاب خواهد بود و سایر تیم ها به گونه ای خراب می کنند. خوب، شما چه خواهید کرد؟"

.

4. Alexandra Damsker (کارآفرین، وکیل): “بازاریابان و یا افراد کلیدی رقبایتان را برای استخدام جذب نکنید… شما به هر حال باید سیستم کسب و کارتان را به آن ها بیاموزید (آن ها اغلب به این فکر می کنند که شما خواستار جذب آن ها بودید چرا که آن ها سیستم رقبایتان می شناسند، و همچنین سخت تر به آموزش مجدد تمایل دارند)، آن ها تمایلی به وفاداری ندارند (اگر آن ها این کار را با دیگران انجام دادند، این کار را با شما نیز انجام خواهند داد)، این امر نام شما را در هر صنعتی که هستید بد جلوه خواهد داد، نه فقط در سیلیکون ولی، همچنین کارمای بدی نیز خواهد داشت.”

4. Alexandra Damsker (کارآفرین، وکیل): "بازاریابان و یا افراد کلیدی رقبایتان را برای استخدام جذب نکنید... شما به هر حال باید سیستم کسب و کارتان را به آن ها بیاموزید (آن ها اغلب به این فکر می کنند که شما خواستار جذب آن ها بودید چرا که آن ها سیستم رقبایتان می شناسند، و همچنین سخت تر به آموزش مجدد تمایل دارند)، آن ها تمایلی به وفاداری ندارند (اگر آن ها این کار را با دیگران انجام دادند، این کار را با شما نیز انجام خواهند داد)، این امر نام شما را در هر صنعتی که هستید بد جلوه خواهد داد، نه فقط در سیلیکون ولی، همچنین کارمای بدی نیز خواهد داشت."

.

5. Evan Kou (برنامه نویس، طراح): “در تجربیات محدود من، من هیچ گاه یک همکاری به معنای واقعی کلمه، برابر را نیافتم. در انتها یک نفر بیشتر از دیگری رعایت همه چیز را خواهد کرد و حواسش به همه چیز خواهد بود. این ممکن است در طول زمان تغییر کند، اما این اتفاقی حتمی نخواهد بود. اگر شما هم چنین فردی هستید، بیش از این تلخ نباشید. نقشتان را بپذیرید و خواهید دید که بهره وریتان افزایش می یابد و فرد مفیدترین خواهید بود.”

5. Evan Kou (برنامه نویس، طراح): "در تجربیات محدود من، من هیچ گاه یک همکاری به معنای واقعی کلمه، برابر را نیافتم. در انتها یک نفر بیشتر از دیگری رعایت همه چیز را خواهد کرد و حواسش به همه چیز خواهد بود. این ممکن است در طول زمان تغییر کند، اما این اتفاقی حتمی نخواهد بود. اگر شما هم چنین فردی هستید، بیش از این تلخ نباشید. نقشتان را بپذیرید و خواهید دید که بهره وریتان افزایش می یابد و فرد مفیدترین خواهید بود."

.

6. TechCast Global) Andy Micone، مشاور): “سرعت و شتاب همه چیز است. انجام دادن سریع کار ها بالاترین اولویت را از بین بسیاری عوامل دیگر خواهد داشت. در حقیقیت استارتاپ شما ممکن است به دلیل پایین بودن نرخ سوخته (burn rate) پایینش مورد انتقاد قرار گیرد به این دلیل که مدیر ارشد اجرایی شما برای شناور نگه داشتن شرکت، درآمد و سرمایه ها را ذخیره می کند.”

6. TechCast Global) Andy Micone، مشاور): "سرعت و شتاب همه چیز است. انجام دادن سریع کار ها بالاترین اولویت را از بین بسیاری عوامل دیگر خواهد داشت. در حقیقیت استارتاپ شما ممکن است به دلیل پایین بودن نرخ سوخته (burn rate) پایینش مورد انتقاد قرار گیرد به این دلیل که مدیر ارشد اجرایی شما برای شناور نگه داشتن شرکت، درآمد و سرمایه ها را ذخیره می کند."

.

7. ناشناخته: “تنها دلیل موجه برای اینکه یک کارمند شرکت شما را ترک کند این است که بخواهد شرکت خودش را راه اندازی نماید. به هر دلیل دیگری که این اتفاق بیافتد، شما به عنوان موسس تنها کسی خواهید بود که مقصر است، که ممکن است به دلایل اشتباه در استخدام افراد، داشتن یک فرهنگ سازمانی بد، شناخته شدن به عنوان یک مدیر بد و … باشد.”

7. ناشناخته: "تنها دلیل موجه برای اینکه یک کارمند شرکت شما را ترک کند این است که بخواهد شرکت خودش را راه اندازی نماید. به هر دلیل دیگری که این اتفاق بیافتد، شما به عنوان موسس تنها کسی خواهید بود که مقصر است، که ممکن است به دلایل اشتباه در استخدام افراد، داشتن یک فرهنگ سازمانی بد، شناخته شدن به عنوان یک مدیر بد و ... باشد."

.

8. ناشناخته: “یکی از اصلی ترین قوانین نانوشته این است که شما همواره استارتاپتان را برای عموم به دلیل منفعتی که برای جامعه دارد، بیان کنید، نه توانایی اش در درآمد زایی. به عنوان مثال اگر شما در جایی که تجهیزات پزشکی در آن جا در حال نابودی است، آن تجهیزات را به دست آورید، شما ممکن است بگویید “ما بر روی یک سری از تجهیزات پزشکی چانه زنی کرده ایم و آن ها را با یک سود عالی به فروش رساندیم” اما در سیلیکون ولی شما می گویید “ما یک سری تجهیزاتی که جان بشریت را نجات می دادند پیدا کردیم که در جای درستش استفاده نمی شدند و ما آن ها را در جایی قرار دادیم که می تواند با نجات جان افراد بیشتری، به مردم منفعت برساند” “.

8. ناشناخته: "یکی از اصلی ترین قوانین نانوشته این است که شما همواره استارتاپتان را برای عموم به دلیل منفعتی که برای جامعه دارد، بیان کنید، نه توانایی اش در درآمد زایی. به عنوان مثال اگر شما در جایی که تجهیزات پزشکی در آن جا در حال نابودی است، آن تجهیزات را به دست آورید، شما ممکن است بگویید "ما بر روی یک سری از تجهیزات پزشکی چانه زنی کرده ایم و آن ها را با یک سود عالی به فروش رساندیم" اما در سیلیکون ولی شما می گویید "ما یک سری تجهیزاتی که جان بشریت را نجات می دادند پیدا کردیم که در جای درستش استفاده نمی شدند و ما آن ها را در جایی قرار دادیم که می تواند با نجات جان افراد بیشتری، به مردم منفعت برساند" ".

.

9. ناشناخته: “اسناد حقوقی از اولین کارهایی است که در روزهای اولیه شروع به کار شرکتتان باید به آن توجه کنید. در این موارد خلاق نباشید، به یک سازمان مخصوص به این موارد مراجعه کرده و استاندارد ترین اسنادی که برای هر تعداد جذب سرمایه ای که نیاز دارید، تهیه نمایید. یک وکیل بگیرید که در سیلیکون ولی زندگی کند و در این موارد، سابقه کاری مرتبط داشته باشد.”

9. ناشناخته: "اسناد حقوقی از اولین کارهایی است که در روزهای اولیه شروع به کار شرکتتان باید به آن توجه کنید. در این موارد خلاق نباشید، به یک سازمان مخصوص به این موارد مراجعه کرده و استاندارد ترین اسنادی که برای هر تعداد جذب سرمایه ای که نیاز دارید، تهیه نمایید. یک وکیل بگیرید که در سیلیکون ولی زندگی کند و در این موارد، سابقه کاری مرتبط داشته باشد."

.

این ها مواردی بودند که گفته می شود هر کارآفرین در دره سیلیکونی باید با آن ها آشنایی داشته باشد و به آن ها عمل نماید. با کمی دقت در این موارد به راحتی می توان متوجه شد که این ها در کشور ما نیز صادق اند (حداقل به جرات می توان گفت که درون مایه ی هر کدام از این موارد، در همه جای دنیا یکسان و ثابت می باشند).

امیدواریم روزی جوانان ما نیز با تلاش و پشتکار فراوان، تبدیل به کارآفرینان موفق بین المللی شده تا بتوانند الگوی مناسبی برای همه کارآفرینان جهان شوند.

.

.

منبع: businessinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر