;
coinex

داروهای پوشیده شده از ذرات نانو می توانند به قربانیان سکته مغزی کمک کنند

داروهای پوشیده شده از ذرات نانو می توانند به قربانیان سکته مغزی کمک کنند

سالهاست که پزشکان تلاش می کنند که از ذرات نانوی پوشیده در لخته ی خون استفاده کنند، که می تواند عملکرد داروها جهت باز کردن رگ های مسدود در قربانیان سکته مغزی را بهبود بخشد. تنها مشکل در اینجاست، زمانیکه رگ کاملا بسته شود، در محل عارضه با کمبود جریان خون مواجه هستیم.

سکته مغزی با قرار دادن استنت (stent) در لخته ی خون قابل کنترل است، استنت می تواند با باز شدن (افزایش حجم ) لخته ی خون را به خارج از محل هدایت کند، اما این عمل می تواند آسیب سرخرگ یا رانده شدن لخته ی خون به محل دیگری را به همراه داشته باشد. دانشمندان هاروارد و UMass به روشی دست یافتند که در آن استنت میتواند مجرایی در لخته ی خون ایجاد، و سپس ذرات نانو را درون آن رها کند.  فشار افزایش یافته در این کانال، دارو ها را فعال می کند که به لخته های خون اتصال می یابند و آنها را متلاشی می کند.

فشار افزایش یافته در این کانال، دارو ها را فعال می کند که به لخته های خون اتصال می یابند و آنها را متلاشی می کند.
درچند سال گذشته دانشمندان تلاش کردند روش استفاده از آهنربا و ذراتی با قابلیت شارژ مغناطیسی را شرح دهند، که در آن، ذرات مغناطیسی، باعث هدایت داروها، به محل دقیق عارضه می شوند. اما در این روش جدید از استنت ها استفاده می شود که در حال حاضر بسیار رایج هستند. مشابه آن روشی بود که در دانشگاه رایس به کار گرفته شد؛ ترکیب زهر مار و ذرات نانو برای جلوگیری از خونریزی در بیماری که خون رقیقی داشت استفاده شد. امید بر این است که آمیختن رویه های موجود و تکنولوژی های جدیدتر ترکیبی موثرتر و امنت ر ایجاد کند.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر