;
coinex

اولین مایع پر منفذ جهان که می تواند برای جداسازی کربن دی اکسید مورد استفاده قرار گیرد

اولین مایع پر منفذ. اولین مایع پر منفذ جهان که می تواند برای جداسازی کربن دی اکسید مورد استفاده قرار گیرد

دانشمندان “مایعی پر منفذ” ایجاد کرده اند که می تواند کربن را گیر بیندازد و به این ترتیب این راه، یکی از راه های مقابله با مشکل آلودگی جهان محسوب می شود. این تحقیق و توسعه توسط محققانی از دانشگاه بلفاست توسعه داده شده است و این محققان با دانشمندانی از دانشگاه لیورپول در بریتانیا همکاری به عمل آورده اند.

با توجه به بیانیه ای از این دانشگاه گفته شده است که این مایع جدید قادر است “مقدار زیادی از گاز” را در خود حل کند. محققان توانسته اند با ایجاد کلاسی از مایعات که حفره هایی دائمی در سطح مولکولی به نمایش می گذارند به موفقیت جدیدی نائل آمدند. خواص این مواد جدید هنوز ناشناخته می باشد اما چیزی که کاملا مشخص است این است که این مواد می توانند به راحتی برای گیر انداختن کربن استفاده شوند و یا به عنوان یک غربال مولکولی به منظور جدا کردن سریع گازهای مختلف به کار گرفته شوند.

مواد پر منفذ پایه ای از تمام معاملات جهان مهندسی به شمار می روند. مساحت سطح بزرگ، وزن سبک تر و قابلیت فیلتر کردن آن برای ساخت باتری ها و ابر خازن های با عملکرد بالا، ساخت سوپر متریال سبک وزن و یافیلتر کردن CO2 قبل از اینکه از دودکش کارخانه خارج شود و به منظور جلوگیری از ورود آن به اتمسفر؛ استفاده می شود.

محققان برای توسعه ی این مایع که به عنوان یک روش کارامد و سازگار با محیط زیست و یک روشی برای جلوگیری از آلودگی ها به حساب می آید، ۳ سال در حال تحقیق و تلاش بوده اند.

این دانشمندان برای ایجاد این مایع پرمنفذ، مولکول های توخالی ای طراحی کرده اند تا در یک حلال قرار دهند. این حلال به گونه ای انتخاب می شود که مولکول های آن برای ورود به این قفس های توخالی بسیار بزرگ باشند و بنابراین این فضاها را برای پر شدن توسط یک گاز خارجی خالی بگذارند. غلظت حاصل از این قفس های خالی حدود ۵۰۰ برابر بیشتر از موارد مشابه می باشد.

این حلال انتخاب شده برای این تحقیق، crown ether 15-crown-5 بوده و این قفس های خالی متناسب با مولکول های کربن دی اکسید، متان، نیتروژن و زنون طراحی شده بودند. بعد از آزمایش، دانشمندان گزارش دادند که این مایع  پر منفذ توانسته است ۸ برابر مقدار گاز متان را به عنوان crown ether ذخیره کند.

شکلی که در بالا نشان داده شده برای یک مایع می باشد و نشان می دهد که احتمال به کار گیری این مواد برای جداسازی کربن بیشتر است. جامدات پر منفذ اغلب در جمع آوری شرایط مطلق موثرتر است اما سیستمی مبتنی بر مایعات برای مقاوم سازی بیشتر کاربردی است.

مایعات پر منفذ همچنین می توانند به عنوان یک جداکننده ی گاز کارامد مورد استفاده واقع شوند. حتی زمانی که مولکول های گاز این مایع را اشباع می کنند، آنها می توانند به سرعت توسط دیگر مولکول های آلی که اندازه ی متناسب تری برای این قفس ها دارند، جایگزین شوند.

جیمز و تیمش در حال حاضر بر روی مطالعات بیشتری درباره ی این مایعات و پیداکردن خواص آنها به منظور استفاده در کاربردهای عملی در حال کار و تحقیق می باشند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: slashgear


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر