;
coinex

رزهای الکتریکی برای اولین بار ساخته می شوند و می توانند با یک اشاره تغییر رنگ بدهند

رزهای الکتریکی برای اولین بار ساخته می شوند و می توانند با یک اشاره تغییر رنگ بدهند

رزهای سایبورگ می توانند اولین گیاهان هوشمند می باشند. دانشمندان دانشگاه لینکوپینگ سوئد در ژورنال ” پیشرفت های علوم ” اعلام کردند که اولین رز الکترونیکی را در آزمایشگاه خلق کردند.
این تکنولوژی می تواند گیاهانی را به وجود آورد که می توانند در مقابل علائم و سیگنال های مورد نیازشان واکنش نشان دهند، اگرچه محققان بر این باورند که این تکنولوژی بسیار پیشرفته تر است.
در این روش دانشمندان یک رز طبیعی را در یک محلول حاوی نوعی ماده ی شیمیایی با خاصیت انتقال الکتریسیته ( نوعی پلیمر با نام PEDOT) قرار دادند. این رز آب و پلیمر درون آن را جذب می کند و مجموعه ای از سیم ها در رگبرگ های سیستم گیاه به وجود می آید. با اتصال این گل به پایه های طلا ، سیم های داخل رگبرگ ها به مجموعه ای از ترانزیستورها و مدارها تغییر شکل می دهند. و در نهایت توانایی دستکاری و تغییر در سیستم برقی گیاه را ایجاد می کند.
مگنس برگرن یکی از نویسندگان این تیم تحقیقاتی گفت :” لحظه ای که النی ( سرپرست تحقیقات) آن سیم های زیبا را نشان داد واقعا باور نکردنی بود ، با دیدن آنها کاملا مطمئن شدیم که می توانیم مدارهای الکترونیکی درون گیاه ایجاد کنیم.”
با وارد کردن این پلیمرها به برگ های این رز ، توانایی واکنش نشان دادن و تغییر رنگ در آنها نیز شکل گرف . برگ ها می توانند مانند نمایشگر های الکترونیکی تغییر رنگ دهند. دانشمندان معتقدند این تکنولوژی در آینده به خلق گیاهانی منجر می شود که برای مثال می توانند سطح نیتروژن خود را نشان دهند و در مجموع به کشاورزان خود بگویند به چه چیزی نیاز دارند. محققان معتقدند در صورت اطلاع از زمان خشکسالی یا یخبندان، می توان با ارسال سیگنال هایی به این گیاهان زمان شکوفه دادن آنها را کنترل کرد.
با این حال کاربردهایی که خارج از پیش بینی متخصصان عنوان می شود بسیار دور از انتظار است.
ژنان بائو یکی از محققان دانشگاه استنفورد در زمینه ی الکترونیک های طبیعی به Nature News گفت : ” این تکنولوژی جالب به نظر می رسد ، اما دلیل و مفهوم اصلی آن برایم مشخص نیست. اما به هر حال این یک پروژه ی علمی ست و از کنجکاوی آن سرچشمه می گیرد. “

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: techinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر