;
coinex

آخرین پروژه دارپا: ایمپلنت مغز قادر به بازگرداندن خاطرات از دست رفته است

آخرین پروژه دارپا: ایمپلنت مغز قادر به بازگرداندن خاطرات از دست رفته است

هر زمانی که یک تکنولوژی جدید با حمایت اوباما یا توسعه دارپا (DARPA) انجام شود می دانیم که کسب و کار جدی و محکمی محسوب می شود. اما اگر چیزی هم توسط اوباما حمایت شود و هم توسط دارپا توسعه یابد، آن زمان است که می فهمیم واقعا پرژه ی مورد توجهی می باشد. برنامه جدید بازگرداندن حافظه فعال (RAM) دولت آمریکا جزء این دست پروژه ها است. دارپا به تازگی اعلام کرد، هدف این پروژه ایجادیک رابط عصبی قابل کاشت طراحی شده برای بازگرداندن خاطرات از دست رفته در نواحی صدمه دیده مغزی که از آن رنج می برد، می باشد.

همانطور که دارپا در اطلاعیه مطبوعاتی اخیر خود اعلام کرد، آسیب های مغزی (TBI) سالانه تقریبا 1.7 میلیون را تحت تاثیر قرار داده و از سال ٢٠٠٠ به صورت حیرت انگیزی 270،000 نظامی را نیز درگیر کرده است. علاوه بر این، TBI اختلال در توانایی فرد در به یاد آوری خاطرات قبلی  به دلیل درد و رنج در حالی که آسیب ایجاد شده و همچنین محدود کردن قابلیت ها به شکل های جدید را نیز نشان می دهد. دارپا در نظر دارد با این برنامه روند توسعه فن آوری طراحی شده جهت پر کردن شکاف در مغز آسیب دیده را تسریع کند. به عبارت دیگر، اگر دارپا کار خود را درست انجام دهد افراد مبتلا به TBI احتمالا دیگر نیاز نیست که در مورد خاطراتی که از دست داده اند نگران باشند.

برنامه RAM که بخشی از طرح گسترده تر مغز اوباما می باشد، در نظر دارد هدف نگه داشتن حافظه را با انجام دو مرحله به سر انجام برساند . اول اینکه دارپا امیدوار است یک مدل محاسباتی در چند مقیاس ایجاد کند که توضیح دهد چگونه نورون (سلول عصبی) خاطرات را کد می کند و سپس با فرض آن که بتواند اطلاعات لازم را جمع آوری کند گام بعدی ایجاد یک رابط عصبی قادر به ایجاد پل در شکاف جریان حافظه در مغز، پس از آسیب تروماتیک می باشد. در واقع هدف این ایمپلنت اساسا کمک به بازگرداندن توانایی آن در ایجاد خاطرات جدید است.

دارپا می گوید که قصد دارد با تعدادی از داوطلبان انسانی برای آزمایش های بالینی کار کند و همچنین در نظر دارد برای اجرای مطالعات تکنولوژی روی حیوانات نیز آزمش انجام دهد. داوطلبان را از میان افراد با آسیب های مغزی که مشکل بازیابی و یا یادآرری خاطرات دارند، و همچنین کسانی که با دیگر وضعیت های عصبی بیمار هستند و تحت جراحی مغز و اعصاب قرار گرفته اند، انتخاب کند. علاوه بر این، دارپا در حال حاضر دارای بینش اخلاقی، حقوقی و اجتماعی نسبی برای اطلاعات تکمیلی در مورد انسان و حیوان در این زمینه است.

جاستین سانچز مدیر برنامه ی فن آوری های زیستی دارپا می گوید “به محض اینکه این دستگاه به طور کامل قابلیت کاشت را بهبود بخشد، و ما در مورد چگونگی تحریک مغز، رسیدن به اثرات درمانی بسیار دقیق تر را یاد بگیریم، من معتقدم که می توانیم توانایی کمک به رزمندگان و زخمی شدگان جنگی و در کل تمام بیماران که امروز از مشکلات عصبی شدید رنج می برند را در  اختیار داشته باشیم”

هیچ زمان بندی رسمی در مورد انتشار نتایج آزمایش برنامه RAM داده نشده است، هر چند DARPA می گویند که از سپتامبر آزمایشات را آغاز کرده است. اگر همه چیز با توجه به برنامه پیشررد، آژانس در نظر دارد برای گسترش زمینه تحقیقات خود برای کسانی که خارج از ارتش هستند نیز ضربههای مغزی را تجربه کنند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: digitaltrends


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر