;
coinex

شناسایی ژن های ضروری توسط دانشمندان می تواند به درمان سرطان کمک کند

یک تیم از محققان دانشگاه تورنتو که روی ژنوم انسان کار می کرده اند، در تلاش برای زنده نگه داشتن سلول ها ضروری ما برخی ژن ها را خاموش کردند.
یک تیم از محققان دانشگاه تورنتو که روی ژنوم انسان کار می کرده اند، در تلاش برای زنده نگه داشتن سلول ها ضروری ما برخی ژن ها را خاموش کردند. در واقع این دانشمندان برای درمان سرطان قادر به شناسایی مجموعه ای از ژن های مرتبط با سرطان های خاص شدند، که هموار کردن راه برای درمان بسیار هدفمند محسوب می شود.
در حالی که ترسیم نقشه ژنتیکی انسان یک گام بزرگ رو به جلو می باشد اما درک و در نتیجه توانایی دستکاری عملکرد هر یک از ژن ها بسیار دشوار است. به منظور کار کردن توابع منحصر به فرد هر یک از هزاران ژن، دانشمندان ژن ها را یکی یکی خاموش کردند، و اتفاقی که برای سلول ها به عنوان یک نتیجه رخ می داد را اندازه گیری کردند.
تلاش های اولیه برای انجام این کار بسیار آهسته بود و یا شاید بتوان گفت بیش از حد نادرست بود که عملی شود، اما یک ابزار ویرایش ژن موثر تر تحت عنوان CRISPR، در سال 2012 معرفی شد، که به گونه ای ساخته شده است که روند بسیار سریعتر و دقیق تری ایجاد کند.
تیم دانشگاه تورنتو تصمیم گرفت، در مقیاس بزرگتر بررسی را دنبال کند، و در این راستا نزدیک به 18،000 ژن را خاموش کردند، عددی که 90 درصد از کل ژنوم انسان را نشان می دهد. در انجام این کار، در نهایت فقط 1،500 ژن را برای زنده نگه داشتن سلول های ضروری ایزوله کردند.
در کاوشی عمیق تر، محققان ژن های مرتبط با پنج خط مختلف سلول های سرطانی مغز، تخمدان، شبکیه و دو شکل از سرطان روده بزرگ که با تکیه بر مجموعه های خاص و منحصر به فرد ژن ، تومورهای مختلف ایجاد می کنند را خاموش کردند. این اطلاعات می تواند برای ایجاد درمان های جدید که تنها حمله به سلول های شناخته شده است و بافت های اطراف آسیب نمی بینند مورد استفاده قرار گیرد.
این پژوهش یک گام بزرگ رو به جلو در درک کلی بشریت از چگونگی عملکرد ژنوم انسان است، و ما را بیشتر از همیشه برای رسیدن به هدف نهایی یعنی شناسایی عملکرد هر ژن نزدیک می کند.
پروفسوری از دانشگاه جیسون موفات تورنتو در این باره می گوید: “ما هم اکنون می توانیم ژنوم را با وضوح بی سابقه ای در سلول های انسانی که در آزمایشگاه با سرعت و دقت باور نکردنی رشد می کنند، بررسی کنیم “. همچنین افزود”به منظور کوتاه کردن، این کار به ایجاد یک نقشه کاربردی از سرطان منجر می شود که اهداف آن پیوند دارو برای تنوع توالی DNA است.”

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: gizmag


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر