;
coinex

دوربینی امکان دیدن گاز متان نامرئی را فراهم می کند

دوربینی امکان دیدن گاز متان نامرئی را فراهم می کند

اگرچه متان یکی از قوی ترین گازهای گلخانه ای است، هنوز هم به طور کامل همه منابع زمینی آن برای دانشمندان  روشن نیست. به همین دلیل محققان از دانشگاه لینشوپینگ و استکهلم سوئد یک دوربین که قادر به تصویربرداری متان به صورت بلادرنگ می باشد، ایجاد کرده اند. آنها می گویند که این دوربین می تواند در نظارت بر منابع از قبیل سپرده لجن، فرآیندهای احتراق، مزارع و دریاچه ها مورد استفاده قرار گیرد.

نمونه حاضر در مقیاسهای 35 کیلوگرم (77 پوند) ایجاد شده، و قابلیت گرفتن عکس و ویدئو از متان را دارد. این یک دوربین ابر طیفی است، به این معنی که می تواند “دیدن” طیف نوری  را که برای چشم انسان قابل مشاهده نیست، امکان پذیر سازد. در مورد آن، به گونه ای تنظیم شده که نوع خاصی از اشعه مادون قرمز را که متان به جذب با آن شناخته شده است را، تصویر کند.

در حالی که این اولین دوربین تشخیص متانی نیست که تا کنون ساخته شده است، این دانشمندان آن را بسیار حساس تر و دقیق تر از هر مدلی که پیش از این آمده ایجاد کرده اند. این دوربین باید برای تشخیص گاز حتی در مقادیر نسبتا کوچک، ایده آل است.
پروفسور دیوید بستویکن، راهنمای پروژه، از دانشگاه لینشوپینگ می گوید:”این برای ما فرصت های جدیدی برای نقشه برداری و نظارت بر منابع متان را فراهم می سازد و به درک ما از تنظیم انتشار گاز متان و اینکه چگونه می توانیم تولید گازهای گلخانه ای را کاهش دهیم، کمک خواهد کرد”
این دوربین پیش از این در مطالعات زمینی استفاده می شد، ولی باید به زودی برای انجام بررسی های هوایی، مورد استفاده قرار گیرد.

.

.

منبع: gizmag


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر