;
coinex

این اسفنج های جادویی می توانند آلودگی های نفتی را جذب نمایند

دانشمندان از دانشگاه دیکین در استرالیا ماده ای که به طور بالقوه قادر به پاک کردن نفت نشت شده است، ایجاد کرده اند و به آن فوق اسفنج (super sponge) یا محصول جادویی (magic product) می گویند. در حوادث ناگواری مانند سال 2010 که نشت نفت در سواحل خلیج مکزیک اتفاق افتاد، ضربه مهلکی به محیط زیست زد و هزینه حدود 40 میلیارد دلاری خسارت داشت، این کشف رواج یافت.

دانشمندان از دانشگاه دیکین در استرالیا ماده ای که به طور بالقوه قادر به پاک کردن نفت نشت شده است، ایجاد کرده اند و به آن فوق اسفنج (super sponge) یا محصول جادویی (magic product) می گویند. در حوادث ناگواری مانند سال 2010 که نشت نفت در سواحل خلیج مکزیک اتفاق افتاد، ضربه مهلکی به محیط زیست زد و هزینه حدود 40 میلیارد دلاری خسارت داشت، این کشف رواج یافت.

گقته می شود این مواد که می توانند مانند یک اسفنج نفت را جذب کنند پس از دو سال کار آزمایشگاهی، دیگر در مرحله سنجش نخواهد بود.
پروفسور یانگ چن، نویسنده ارشد این پژوهش در تاریخ 30 نوامبر در مجله Nature Communications بیان کرد: “نشت نفت یک مشکل جهانی است و لازم به ذکر نیست که ویرانی در اکوسیستم های آبی میلیاردها دلار خسارت به بار می آورد.”
او گفت: “فاجعه ساحل خلیج مکزیک در سال 2010 که دنیا را تکان داد “یک مشکل معمولی” در استرالیا است که نه تنها آب، بلکه بزرگراه ها نیز توسط وسایل نقلیه ای مانند کامیون ها دچار این مشکل شده و تحت تاثیر نشت نفت قرار دارند.”
به گفته وی، در حال حاضر روش پاکسازی نشت نفت، ناکارآمد، ناعاقلانه، وقت گیر و هزینه بر است. این باعث شد که شورای پژوهش استرالیا از این ابتکار حمایت نماید.
اولین مرحله از تولید این مواد شامل یک ماده پودر مانند است که دارای توانایی جذب نیز می باشد. اما این پودر برای جذب نفت و جدا کردن آن از آب به یک اسفنج نیاز دارد.
به گفته دکتر لی ویوی، نویسنده این مقاله، چالش بزرگ، بکار بستن یک روش تولید جدید و استفاده از یک ورقه نانوی نیترید بور متشکل از تکه هایی با سوراخ کوچک و ضخامت نانومتری بود.
نمی توان این ماده را در بخشی که نشت نفت داشته است پاشید، بنابراین باید آن را به یک ساختاری مثل اسفنج با خلل و فرج تبدیل کرد، از این رو دکتر لی توضیح داد: “این حفره می تواند سطح خود را در هر گرم به طور موثر به اندازه 5.5 زمین تنیس افزایش دهد” این تیم توانسته “گرافیت سفید” یا پودر نیترید بور را به ورق های نازک اتمی مورد استفاده برای ایجاد اسفنج، بشکند.
گفته شده است که مواد نانوساختار، چربی و حلال های آلی را تا 33 برابر وزن خود جذب می کنند. علاوه بر این، نانوصفحات وجود دارند و در برابر آتش مقاوم می باشند، و از این رو یک ماده ایده آل برای حمل و نقل نفت و سایر مواد شیمیایی فرار می باشند.
این اسنفج های متخلخل می توانند عامل مهمی برای نجات محیط زیست و همچنین خسارت های ناشی از حوادث نشت نفت باشند.

.

.

منبع: techtimes


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر