coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

نخستین پلاسما از راکتور همجوشی Wendelstein 7-x

راکتور همجوشی Wendelstein 7-x. تست استلراتور Wendelstein 7-x (استلراتور نام نخستین دستگاه یا راکتور آزمایشگاهی می باشد که برای محصور کردن پلاسمای داغ  توسط میدان مغناطیسی ساخته شد) توسط پژوهشگران با سوئیچ بر روی راکتور همجوشی تجربی برای تولید اولین پلاسمای هلیوم خود در موسسه ی ماکس بلانک در آلمان آغاز شد.

تست استلراتور Wendelstein 7-x (استلراتور نام نخستین دستگاه یا راکتور آزمایشگاهی می باشد که برای محصور کردن پلاسمای داغ  توسط میدان مغناطیسی ساخته شد) توسط پژوهشگران با سوئیچ بر روی راکتور همجوشی تجربی برای تولید اولین پلاسمای هلیوم خود در موسسه ی ماکس بلانک در آلمان آغاز شد. بعد از تقریبا یک دهه کار ساخت و ساز و بیش از یک میلیون ساعت مونتاژ، این اولین تستی می باشد که مطابق برنامه ریزی ها پیش رفته و محققان توانستند تمرکز خود را برای تولید پلاسمای هیدروژن بعد از سال جدید تغییر دهند.

مونتاژ استلراتور Wendelstein 7-x در ماه آوریل سال گذشته کامل شد و این تیم علمی بعد از یک دوره آزمایش دقیق اجزای مختلف آن بالاخره در ۱۰ دسامبر آن را به اتمام رساند. تقریبا تنها ۱ میلی گرم گاز هلیوم  گرم شده در دمای یک میلیون درجه ی سانتی گراد  با فلش موجود در دوربین ها و وسایل اندازه گیری به مدت یک دهم ثانیه مشاهده شدند.

دکتر هانس-استفان بوش، رئیس بخشی از Wendelstein 7-x گفت: “ما بسیار راضی هستیم. همه چیز مطابق برنامه پیش رفته است.”

این Wendelstein 7-x به عنوان منبع تولید توان قابل اطمینان و پاک، بزرگترین فیوژن استلراتور در جهان است و رویکردی متفاوت برای راکتورهای همجوشی توکامک  (Tokamak) معمولی می باشد. دانشمندان امیدوارند که این طراحی استلراتور بتواند بر یکی از محدودیت های اصلی این توکامک، که مدت زمان محدود این استلراتور برای بهره برداری از انرژی بسیار بالای آن می باشد، غلبه کند.

طراحان Wendelstein 7-x بر آنند که این دستگاه، توانایی مورد نیاز برای تولید توان همجوشی هسته ای مداوم را ارائه می دهد. این استلراتور، از یک قفسه ی ۵۰ سیم پیچه ی ابررسانا به منظور معلق کردن پلاسمای فوق العاده داغ در مرکز یک میدان مغناطیسی برای بیش از ۳۰ دقیقه می باشد.

هدف این تیم از اولین آزمایش های موفقیت آمیز، طولانی کردن مدت زمان تخلیه ی پلاسما و یافتن بهترین وسیله برای تولید و حرارت دادن هلیوم با استفاده از مایکروویو می باشد. این تیم در ماه ژانویه قصد دارد که بر روی تولید اولین پلاسمای هیدروژن تمرکز کند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: gizmag


عصر تکنولوژی، تکرا

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر