;
coinex

ستاره شناسان طوفان عظیم مواجی را یک در ستاره دور کشف کرده اند

ستاره شناسان طوفان عظیم مواجی را یک در ستاره دور کشف کرده اند

تیمی از ستاره شناسان با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده توسط تلسکوپ کپلر ناسا یک طوفان لویاتان مواج را در سطح یک ستاره کوچک دور کشف کرده اند. اعتقاد بر این است که این طوفان، آنقدر بزرگ می باشد که قادر به بلعیدن سه سیاره به اندازه زمین در گستره خود خواهد بود، همچنین از توده های مواد معدنی کوچک تشکیل شده و تصور می شود که طبیعت آن مشابه لکه بزرگ سرخ مشتری باشد.
این ستاره که در آن طوفان کشف شده است هیچ  ساختاری مانند ستاره ای در مرکز منظومه شمسی ما ندارد. ستاره گفته شده به عنوان W1906 + 40 شناخته می شود که با فاصله 53 سال نوری از زمین در صورت فلکی شلیاق قرار دارد و متعلق به یک کلاس از ستارگان موسوم به L-dwarfs می باشد. این نوع ستاره، نسبتا سرد می سوزد؛ در واقع دمای سطح آن در حدود 3،500 درجه فارنهایت(1927 درجه سانتی گراد/ 2200 کلوین) می باشد.
اغلب این نوع ستاره ها قادر به حفظ واکنش همجوشی اتمی می باشند که باعث می شودتولید نور کنند، در نتیجه به عنوان یک ستاره شکست خورده به نام کوتوله قهوه ای شناخته شده است. با این حال، بر اساس سن تخمینی W1906 + 40، ستاره شناسان بر این باورند که L-dwarfs حفظ همجوشی اتمی را به دست آورده و نگاه داشته است.
این مطالعه جدید حاصل حدود دو سال از داده های جمع آوری شده مشاهده کپلر می باشد، در طی آن زمان نرخ های پایین دوره ای در روشنایی W1906 + 40 به صورت متمرکز، ثبت شده است. این الگوی کاهنده معمولا از یک پوشیدگی رخ می دهد زمانی که یک سیاره در حال چرخش از میان کپلر و ستاره مادر عبور می کند، منجر به مسدود کردن روند نور آن می شود.
با این حال، بر اساس مشاهدات قبلی در سال 2011 که توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر ساخته شده است، ستاره شناسان می دانستند که کاهشی که آنها مشاهده می کنند، در واقع نوری است که از یک سیاره عبور نمی کند، اما به جای آن، دلیل ایجاد برخی از پدیده های دیگر می شود.
در ابتدا، محققان فکر می کردند که این کاهش می تواند نتیجه لکه خورشیدی گسترده کنونی در سطح W1906 + 40 باشد. این نوع فعالیت های خورشیدی هنگامی رخ می دهد که با توجه به غلظت میدان مغناطیسی جرم ستاره، درجه حرارت سطح آن ستاره در یک ناحیه موضعی افت داشته باشد.
این پیگیری ها نشان می دهد که مقصر خوانش غیر معمول، یک طوفان بزرگ خورشیدی بوده است. مشابه لکه بزرگ سرخ مشتری، طوفان تازه کشف شده تقریبا در هر نه ساعت یک بار به دور ستاره می چرخد و مشاهده شده است که این اتفاق بیش از دو سال به طول می انجامد.
در آینده، این تیم امیدوار است که دیگر ستاره های شناخته شده و کوتوله های قهوه ای را که در سیستم آب و هوایی مشابه این هستند، بیابد.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: gizmag


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر