;
coinex

درمان سرطان با دیالیز

این روش درمانی شبیه به ماشین های دیالیز کلیه عمل می کند؛ در این روش، با عبور خون از یک فیلتر، سلول های آلوده به سرطان از سایر سلول های سالم جدا می شوند
دانشمندان در حال بررسی روش جدید درمان قطعی سرطان هستند. این روش درمانی شبیه به ماشین های دیالیز کلیه عمل می کند؛ در این روش با عبور خون از یک فیلتر، سلول های آلوده به سرطان از سایر سلول های سالم جدا می شوند.
محققان داشگاه New South Wales استرالیا در حال توسعه ی درمان جدیدی هستند که علاوه بر تشخیص بیماری می تواند سلول های آسیب دیده را از بین برده و مانع گسترش آنها در سلول های سالم شود.
طراحی و توسعه ی این سیستم توسط دکتر مجید ورکیانی، از دانشگاه UNSW استرالیا در رشته ی مهندسی ساخت و مکانیک، صورت گرفته است. این سیستم، یک روش مقرون به صرفه و غیر تهاجمی محسوب می شود و می تواند در یک نمونه ی خون، بین میلیونها سلول خونی، تنها سلول های بیمار را تشخیص داده و آنها را جدا کند. در این تکنیک، “سلولهای سرطانی در حال گردش” یا CTC، از جریان خون جدا می شوند (منظور از CTC، سلول های سرطانی و بیمار هستند که از تومور سرطانی جدا شده و وارد جریان خون می شوند). بعد از تفکیک سلول های سرطانی، آنها را به نقطه ی دیگری از بدن منتقل می کند. دکتر ورکیانی این روش را به شکلی توسعه داده است که در آن، CTC با چرخش از جریان خون سالم جدا شده و تشخیص آنها را آسانتر می کند.
همانطور که قبلا توسط دکتر ورکیانی اشاره شد، در این روش تشخیص سرطان، از “بیوپسی مایع” غیر تهاجمی استفاده می شود. روشی که در آن بافت های زنده در زیر میکروسکوپ مورد آزمایش و بررسی قرار می گیرند. از این طریق، وجود هرگونه بافت منسجم سرطانی در اعضای بدن مانند شش، سینه، روده و غیره به آسانی و بدون نیاز به عمل جراحی، تشخیص داده می شود.
در حال حاضر از این روش فقط در نمونه های خون آزمایشگاهی استفاده شده است، اما قابیت آن را دارد که روی حجم خون بالای بدن انسان آزموده شود. به آسانی می توان این روش را گسترش داد، چرا که روند فیلتر کردن نمونه ی آزمایشگاهی خون و کل حجم خون تفاوت چندانی ندارند. در نتیجه بعد از فیلترینگ، تمام خون باقی مانده در بدن سالم خواهد بود.
ورکیانی معتقد است این تکنیک طول عمر برخی بیمارهای سرطانی را افزایش می دهد؛ افرادی که برای اطمینان از عدم بازگشت CTC، تحت نظارت و رژیم قرار دارند.
انتقال سلول های مرگ آور به قسمتی از بدن و غیر فعال کردن آنها می تواند زمان بیشتری در اختیار پزشکان قرار دهد، بنابراین می توان گفت این تکنیک جدید، روش های درمان سرطان را منقلب خواهد کرد. روش دکتر ورکیانی در حال حاضر در آمریکا، بریتانیا و استرالیا در حال بررسی است.

.

.

منبع: digitaltrends


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر