;
coinex

بررسی لومیا 950 ایکس ال از دیدگاه فون آرنا

راه اندازی ویندوز ۱۰ بر روی موبایل توسط دو گوشی جدید ۵.۲ اینچی لومیا ۹۵۰ (Lumia 950) و ۵.۷ اینچی لومیا ۹۵۰ ایکس ال (Lumia 950 XL) صورت گرفت.

بررسی لومیا 950 ایکس ال از دیدگاه سایت فون آرنا صورت گرفته و ما در این مقاله این بررسی را برای شما عزیزان ارائه می دهیم.

بعد از اینکه ویندوز فون ۸.۱ در ماه آوریل سال گذشته منتشر شد، مایکروسافت بر روی گوشی های لومیا به عنوان دستگاهی که این سیستم عامل را اجرا کند و کسب و کار گوشی هوشمند را برای این شرکت رونق بخشد، متمرکز شد. به سال ۲۰۱۵ که بازگردیم! ماه سپتامبر برای جهان ویندوز، انفجار بزرگی بود و  این شرکت ویندوز ۱۰ (Windows 10) جدید را منتشر کرد. چرا واژه ی انفجار بزرگ را به کار بردیم؟ در واقع این سیستم عامل برای همه ی دستگاه هایی که دارای صفحه نمایش و کامپیوتر هستند به کار گرفته شد. از مچبند ردیاب تناسب اندام گرفته تا گوشی های هوشمند، تبلت ها و لپ تاپ ها.

راه اندازی ویندوز ۱۰ بر روی موبایل توسط دو گوشی جدید ۵.۲ اینچی لومیا ۹۵۰ (Lumia 950) و ۵.۷ اینچی لومیا 950 ایکس ال (Lumia 950 XL) صورت گرفت. می توان گفت که بدون شک فبلت رده بالای لومیا 950 ایکس ال یکی از قدرتمندترین گوشی های هوشمند ویندوزی است که تاکنون عرضه شده است. اما سوالی که ذهن ما را به خود مشغول کرده این است که آیا این گوشی با وجود مشخصاتی فوق العاده، تنظیمات دوربین عالی و اجرای ویندوز ۱۰ تازه منتشر شده، می تواند ذهنیت و سهام بازاری که که توسط همین سیستم عامل از دست داده را جبران کند؟ در این بررسی پاسخ این سوال را خواهید یافت. با تکرا همراه باشید.

مشخصات کلی گوشی لومیا 950 ایکس ال در یک نگاه:

  • صفحه نمایش ۵.۷ اینچی آمولد با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسلی
  • تراشه ی ۸ هسته ای اسنپدراگون با پردازنده ی گرافیکی آدرنو ۴۳۰
  • رم ۳ گیگابایتی
  • حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی قابل ارتقا تا ۲۰۰ گیگابایت (با استفاده از اسلات میکرو اس دی)
  • دوربین عقب ۲۰ مگاپیکسلی و دوربین جلوی ۵ مگاپیکسلی
  • سیستم عامل ویندوز ۱۰ موبایل
  • ضخامت ۸.۱ میلی متری و وزن ۱۶۵ گرمی

فبلت لومیا 950 ایکس ال علاوه بر شکل مناسب،دوربین قوی و قابلیت های جدیدی ارائه می دهد و با این اوصاف انتظار می رود که  این مدل لومیا، تنها فبلت وصف ناپذیر و رده بالای ویندوزی سال ۲۰۱۵ باشد. در ادامه به بررسی هریک از قسمت های این دستگاه می پردازیم.

.

طراحی

در حقیقت این گوشی دارای بدنه ی پلاستیکی است و شاید همین موضوع هم نظر کاربران را راجع به این دستگاه تغییر دهد، چرا که اکثر افراد این دیدگاه را دارند که گوشی های رده بالا از فلز و یا شیشه در ساخت خود بهره می برند. اما پلاستیکی که برای این گوشی در نظر گرفته شده، مانند گوشی های رده پایین موجود در بازار نیست و می توان گفت که این پلاستیک از مواد مرغوبی ساخته شده است و این طراحی پلاستیکی هنگام در دست گرفتن این دستگاه و کار با آن احساس خوبی را به کاربر می دهد و تاحدودی این ذهنیت را پاک می کند. از بدنه ی پلاستیکی این دستگاه بگذریم. در قسمت جلوی این گوشی طراحی ساده و شکیلی را شاهد خواهیم بود. در قسمت جلو و بالای این گوشی اسپیکر قرار گرفته که در زیر آن هم نام مایکروسافت هک شده است و در کنار این اسپیکر و البته در گوشه ی سمت راست آن، دوربین سلفی این دستگاه و حسگر مادون قرمز تعبیه شده است. در قسمت پایین صفحه نمایش هم میکروفن قرار گرفته است. به پانل عقب این گوشی که نگاهی بیندازید مشاهده می کنید که در قسمت بالا و وسط این پانل، ماژول دوربین تعبیه شده است و اسپیکر هم در کنار این ماژول قرار گرفته است و در پایین دوربین هم لوگوی مایکروسافت را مشاهده می کنید. همچنین در بالا و پایین این فبلت تعدادی میکروفون حذف نویز با هدف بهینه کردن مکالمات صوتی قرار گرفته اند.در حقیقت این گوشی دارای بدنه ی پلاستیکی است و شاید همین موضوع هم نظر کاربران را راجع به این دستگاه تغییر دهد، چرا که اکثر افراد این دیدگاه را دارند که گوشی های رده بالا از فلز و یا شیشه در ساخت خود بهره می برند.

در قسمت کناری و سمت راست گوشی دکمه های تنظیم صدا و پاور قرار گرفته اند. این دکمه ها تا حدودی متفاوت از بقیه گوشی ها تعبیه شده اند چراکه دکمه های تنظیم صدا در قسمت بالا و پایین دکمه ی پاور قرار داده شده اند؛ این طراحی احساس خوبی به کاربر نمی دهد و خیلی اوقات هم ممکن است که کاربر را گیج کند و مثلا به جای استفاده از دکمه های تنظیم صدا، دکمه ی پاور را بفشارد. دکمه ی شاتر هم که مختص دوربین است، در قسمت پایین این دکمه ها قرار گرفته است.

این فبلت از پورت جدید یو اس بی نوع سی (USB Type-C) بهره می برد که مشکل قدیمی تبدیل کانکتور را حل می کند و این پورت هم در قسمت پایین این دستگاه قرار داده شده است.

نسبت صفحه نمایش به بدنه ی این دستگاه هم به نحوی است که حس خوبی به کاربر می دهد و به اصطلاح این گوشی را خوش دست می سازد.

.

صفحه نمایش

فبلت لومیا 950 ایکس ال دارای صفحه نمایش ۵.۷ اینچی آمولد است که از نظر اندازه در مقایسه با دیگر پرچمداران، چیزی کم ندارد. حداکثر روشنایی این صفحه نمایش تا حدودی کم است و رزولوشن آن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسلی است؛ با این وضوح شاهد تصاویر عالی با رنگ های طبیعی و زنده خواهید بود. علاوه بر این ها شما می توانید پروفایل های رنگ را به دلخواه خود انتخاب نمایید و تنظیم کنید. به طور کلی صفحه نمایش این دستگاه با ارائه ی وضوح عالی و ابعاد متناسب بدون کم وکاست است و همه ی ویژگی های یک پرچمدار را داراست.

فبلت لومیا ۹۵۰ ایکس ال دارای صفحه نمایش ۵.۷ اینچی آمولد است که از نظر اندازه در مقایسه با دیگر پرچمداران چیزی کم ندارد.

فبلت لومیا ۹۵۰ ایکس ال دارای صفحه نمایش ۵.۷ اینچی آمولد است که از نظر اندازه در مقایسه با دیگر پرچمداران چیزی کم ندارد.

.

رابط کاربری و عملکرد

به لحاظ تکنولوژیکالی، ویندوز ۱۰ بروزرسانی قابل توجهی به پلت فرم ویندوز فون ارائه می دهد. با این وجود با ارائه ی قابلیت های جدید و زیادی بر روی این پلتفرم، به سختی می توان گفت که تجربه ی ویندوز بر روی گوشی هوشمند تغییر کرده است. در واقع از دیدگاه یک کاربر روزمره که تقاضای تنظیمات پیشرفته، سرویس ها و … ندارد، این تغییرات می تواند حتی تاثیر بدتری داشته باشد. هنگامی که این بروزرسانی کار می کند، کار با ویندوز ۱۰ ساده و سرراست است وهنگامی که کار نکند، تجربه ی خیلی بدی را برای کاربر ارائه می دهد.

از دیدگاه سایت فون آرنا گفته میشود که تجربه ی کار با لومیا 950 ایکس ال تا حدودی خسته کننده بوده چراکه با عملیات گیج کننده و خسته کننده ای همراه شده است. چندین بار پیام های خطا یا همان eroor ظاهر شده است. چندین بار، با دکمه های غیر پاسخگو روبرو شده اند و نصب برنامه به کندی صورت گرفته و وب گردی بر روی این گوشی هم با سرعت کندی صورت گرفته است. بنا به برررسی این سایت گفته می شود که حتی در ابتدا نمی توانسته به خوبی از اسکنر عنبیه ی چشم این دستگاه استفاده کند و چندین بار به مشکل برخورده اند؛ این مشکل تاحدودی هم پذیرفته است چرا که این حسگر به این دلیل که هنوز تکنولوژی نوپایی است، جای کار زیادی دارد و طبیعی است که در ابتدای راه خود با مشکلاتی هم همراه باشد.

.

Window Hello

گوشی لومیا 950 ایکس ال یکی از دو گوشی هوشمندی ویندوزی است که با قابلیت اسکنر عنبیه ی چشم عرضه شده است. گوشی دیگری که به این قابلیت مجهز است گوشی کوچکتر لومیا 950 است. این قابلیت که تحت عنوان “Windows Hello” شناخته شده است، به شما این امکان را می دهد که به سادگی و با خیره نگاه کردن به گوشی هوشمند خود، قفل آن را باز کنید. در واقع این تکنولوژی اسکنر عنبیه ی چشم که در پانل جلوی این دستگاه تعبیه شده است؛ از مادون قرمز استفاده می کند و با استفاده از این تکنولوژی فرایند باز کردن قفل گوشی به اندازه ی گرفتن یک عکس سلفی طول می کشد. این فرایند با سرعت قابل قبول و حاشیه امنیتی بالایی صورت می گیرد. در واقع اگر اسکنر عنبیه ی چشم، که چشم صاحب گوشی را اسکن می کند؛ تشخیص دهد که توسط فرد دیگری این کار صورت گرفته و یا خود این اسکنر دیرتر از همیشه آن را اسکن کند، باید به پین کد دستگاه متوسل شوید.

برای تنظیم این اسکنر می توانید به قسمت تنظیمات گوشی خود بروید و در قسمتی که به قفل صفحه نمایش مربوط است آن را فعال کنید. لازم به ذکر است که این اسکنر حتی در جاهایی که کم نور و یا تاریک هم هست، عمل می کند. ولی من به شخصه نظرم این است که ریسک این کار بالاست و ممکن است در تاریکی به خوبی از پس این کار بر نیاید و خود من اسکنر اثر انگشت را بیشتر ترجیح می دهم چرا که در این مواقع هم به خوبی عمل می کند.

.

Continuum

کانتینیوم یکی از قابلیت های منحصر بفرد ویندوز ۱۰ موبایل محسوب می شود. اگر بخواهیم به طور خلاصه این قابلیت را تفسیر کنیم باید بگوییم که با بهره گیری از این ویژگی و با استفاده از داک، گوشی لومیا 950 ایکس ال به یک صفحه نمایش خارجی یا یک کامپیوتر تبدیل می شود و به شما تجربه ی استفاده از نسخه ی ویندوز بر روی دسکتاپ را می دهد. در واقع برای استفاده از ویژگی کانتینیوم دو روش وجود دارد. در ورش اول می توانید از یک لوازم جانبی دیسپلی داک (Display Dock)- یک جعبه ی کوچک است که به شما اجازه می دهد که بک مانیتور خارجی، ماوس، کیبورد و دیگر لوازم جانبی یو اس بی را به آن متصل کنید. روش دوم هم به این صورت است که به شما اجازه می دهد تا ویژگی کانتینیوم را به صورت بی سیم و به کمک یک دانگل Miracast تجربه کنید. از بین این دو روش، دیسپلی داک بیشتر می تواند پاسخگو باشد و Miracast بیشتر این احتمال را دارد که با تاخیر همراه شود.

ویژگی کانتینیوم به شما این امکان را می دهد که از برنامه های بومی ویندوز (از جمله مایکروسافت آفیس (MS Office)) برروی نمایشگرهای بزرگ استفاده کنید و در واقع از گوشی خود به عنوان یک کامپیوتر بهره ببرید. لازم به ذکر است که دو برنامه را نمی توان در کنار یکدیگر و به صورت ساید بای ساید اجرا کرد اما می توانید به راحتی بین برنامه هایی که باز هستند سوئیچ کنید.

به خاطر داشته باشید که لومیا 950 ایکس ال به هیچ عنوان جایگزین لپ تاپ شما نمی شود و هنگامی که زبانه های تازه ای از صفحات وب را باز می کنید، کار برای تراشه ی آن سخت می شود. با همه ی این اوصاف حمل دسته ای از کابل ها و لوازم جانبی برای تبدیل گوشی به صفحه نمایش کامپیوتر و یا تلویزیون، نسبت به حمل یک لپ تاپ کار ساده تری نیست. اما قطعا این قابلیت کانتینیوم جایگاه خود را دارد و ما امیدواریم مایکروسافت با برنامه های یونیورسال ویندوزی که در نظر دارد، نظر توسعه دهندگان بیشتری را به خود جلب کند و این چنین برنامه هایی را برای دستگاه های هوشمند دیگری از جمله ساعت های هوشمند و ردیاب های تناسب اندام هم اجرا نماید.

.

عملکرد سیستم

ویندوز فون همواره از سیستم عاملی سبک طراحی شده و به صورتی است که در اکثر دستگاه ها در هر طیفی از قیمت اجرا می شود. ویندوز ۱۰ هم تقریبا به همان شکل است اما در مورد لومیا 950 ایکس ال از قدرت سخت افزاری بیشتری بهره گرفته است. این فبلت تراشه ی اسنپدراگون ۸۱۰ هشت هسته ای را به نمایش می گذارد که با رم ۳ گیگابایتی و حافظه ی فلش ۳۲ گیگابایتی eMMC در مدل پایه همراه می شود.

ار نقطه نظر عملکرد لومیا 950 ایکس ال باید گفت که این فبلت ترکیبی از عملکرد خوب و بد است. به طور مثال، این گوشی کاری راک ه در قسمت عکاسی پیچیده ی PureView انجام می دهد به نحو احسن صورت می گیرد و در واقع بعد از آن پردازش های زیادی روی آن انجام می دهد اما در بروزرسانی های اپلیکیشن ها برنامه ی منظمی ندارد، یا به طور مثال مرورگر اج (Edge) به هنگام وب گردی کند عمل می کند و برنامه ها اغلب به صورت غیرمنظم ریفرش می شوند. علاوه بر این مسائل، گیمرها نمی توانند از یک اجرای سخت افزاری پریمیوم برخوردار شوند و در واقع در مقایسه با پلتفرم های رقیب محدودیت بیشتری را برای این قشر ارائه می دهند.

در این بررسی لومیا 950 ایکس ال، نتایج بنچمارک های مختلف را آورده شده که از سوی انتوتو،  Sunspider و Basemark OS II ارائه شده است.

در زیر نتایج بنچمارک های مختلف لومیا ۹۵۰ ایکس ال را آورده ایم که از سوی انتوتو، Sunspiderو Basemark OS II ارائه شده است.

.

دوربین

لومیا 950 ایکس ال از جنبه ی دوربین، خیلی قدرتمند شناخته شده است. چرا که از تکنولوژی و سخت افزار قدرتمندی بهره مند است. مایکروسافت برای دوربین عقب این دستگاه از دوربین PureView استفاده کرده که دارای سنسور دوربین ۲۰ مگاپیکسلی با لنز زایس و تثبیت کننده ی تصویر نوری است و از اولین فلش سه گانه ی ال ای دی (LED) استفاده می کند و بدین ترتیب تصویر را هزار برابر درخشان تر می کند. این دوربین تصاویری با رزولوشن ۱۹ و ۸ مگاپیکسلی می گیرد و آنها را در هر دو فرمت JPEG و یا JPEG+DNG ذخیره می کند. این دوربین می تواند ویدئویی با رزولوشن ۳۸۴۰×۲۱۶۰ پیکسلی در ۳۰ فریم در ثانیه ضبط کند، هرچند گزینه ی 1080p  در ۶۰ فریم در ثانیه هم برای حرکات خیلی صاف  موجود است.

رابط کاربری دوربین احساس خوبی به کاربر می دهد و حرکت در آن راحت است. کنترل دستی این فبلت این امکان را فراهم می کند تا تنظیم تعادل رنگ سفید، فوکوس، ISO و سرعت شاتر را به دلخواه خود تنظیم کنید. قابلیت مهمی که در این فبلت خودنمایی می کند، قابلیت Rich Capture دوربین PureView است که به کاربر این امکان را می دهد سطح نور  تصویر را بلافاصله پس از اینکه گرفته می شود تنظیم کند. در واقع هنگامی که این قابلیت فعال می شود، به سرعت چندین عکس می گیرد و به شما این امکان را می دهد که تصویری که از کیفیت بهتری برخوردار است را انتخاب کنید و داشته باشید.

.

کیفیت تصویر

در واقع این سایت پس از آنکه چندین تصویر را با این دوربین گرفته چنین می نویسد که دوربین PureView این فبلت عکس هایی می گیرد که به اندازه ی کافی با کیفیت هستند و می توانند دوربین این گوشی را در میان دیگر فبلت های رقیب و با همین محدوده ی قیمتی ممتاز کند. دوربین ۲۰ مگاپیکسلی این گوشی جزئیات تصاویر را به وضوح نشان می دهد تصاویری که در نور طبیعی گرفته شده اند از روشنایی خوبی برخوردارند. دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی این گوشی هم تصاویر با کیفیتی به ارمغان می آورد. با بهره گیری از سه ال ای دی در بخش فلش دوربین عجیب نیست که دوربین PureView در شرایط کم نوری هم عملکردی قوی داشته باشد.

در واقع کنترل دستی این فبلت این امکان را فراهم می کند تا تنظیم تعادل رنگ سفید، فوکوس، ISO و سرعت شاتر را به دلخواه خود تنظیم کنید.

.

کیفیت ویدئو

این فبلت، ویدئوی شارپ و با رزولوشن 4k ارائه می دهد. نثبیت کننده ی تصویر نوری که در این گوشی به کار رفته است باعث می شود که حرکات ناخواسته هم باعث به هم خوردن کیفیت تصویر نشوند.

.

مالتی مدیا

لومیا 950 ایکس ال با صفحه نمایش بزرگ و درخشان خود گزینه ی خوبی برای مشاهده ی ویدئو است. ویندوز ۱۰ که بر روی گوشی هوشمند اجرا می شود، می تواند  بسیاری از فرمت های ویدئویی و کدهای مختلف را بر روی این گوشی نشان دهد.

پخش موسیقی هم به وسیله ی Groove Music صورت می گیرد که یک پخش موزیک متوسط محسوب می شود. خروجی صوتی بلندگوی گوشی لومیا 950 ایکس ال دارای پیک 82dB است و از نظر کیفیت پخش موسیقی خوب است.

پخش موسیقی هم به وسیله ی Groove Music صورت می گیرد که یک پخش موزیک متوسط محسوب می شود. خروجی صوتی بلندگوی گوشی لومیا ۹۵۰ ایکس ال دارای پیک 82dB است و از نظر کیفیت پخش موسیقی خوب است.

.

باتری

باتری ۳۳۴۰ میلی امپر ساعتی این دستگاه برای استفاده ی عادی در طول روز هیچ مشکلی برای شما به وجود نمی اورد هرچند که انتظار می رفت با توجه به صفحه نمایش امولد این دستگاه توان کمتری از این باتری را شاهد باشیم. گوشی لومیا 950 ایکس ال می تواند گوشی را در حالت بازپخش ویدئو به مدت ۱۱ ساعت و در حالت مکالمه به مدت ۲۵ ساعت روشن نگه دارد این در حالی است که در مد استند بای به مدت ۱۲ روز روشن باقی می ماند. شارژ بی سیم از طریق استاندارد Qi هم گزینه ی دیگری است که برای این دستگاه در نظر گرفته شده است.

باتری ۳۳۴۰ میلی امپر ساعتی این دستگاه برای استفاده ی عادی در طول روز هیچ مشکلی برای شما به وجود نمی اورد

.

نتیجه گیری

متاسفانه گوشی لومیا 950 ایکس ال، قهرمان ویندوز ۱۰، در رقابت با فبلت های آی او اسی و اندرویدی قوی تر، سریعتر و بهتر، جایگاه ممتازی ارائه نمی دهد. این سیستم عامل هنوز هم نیاز دارد که در برخی قسمت ها بهبود یابد. این گوشی در نیمه ی اول سال ۲۰۱۶ در بازار خرده فروشان در دسترس قرار می گیرد.

هنوز هم طرفداران رویکرد غیر سنتی مایکروسافت برای محاسبات تلفن همراه به سختی می توانند گوشی هوشمند ویندوز ۱۰ ای بیابند که از لومیا 950 ایکس ال بهتر و کاملتر باشد. این فبلت با قیمت آنلاک حدود ۶۰۰ دلاری خود هنوزهم فاقد برخی از قابلیت هایی است که در فبلت های اندرویدی قدرتمندی مانند گوگل نکسوس 6P شاهد هستیم. با این وجود این نکته را هم باید بپذیریم که فبلت های رده بالایی که چنین سخت افزاری عرضه می کنند هم معمولا از ۷۰۰ دلار شروع می شوند.

به طور کلی می توان گفت فبلت لومیا 950 ایکس ال با صفحه نمایش بزرگ و ارائه رنگ های منطقی، دوربین فوق العاده قدرتمند با تنظیمات دستی، قابلیت هایی مانند اسکنر عنبیه ی چشم و کانتینیوم و دستیار مجازی کورتانا که ویژگی هاییکاملا پیشرفته هستند – اگرچه هنوز هم در مراحل ابتدایی خود هستند- نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است و از طرفی هم با طراحی (دکمه ی پاور بین دو دکمهی تنظیم صدا قرار گرفته) و کیفیت ساخت متوسط (پلاستیک، هرچند که از مواد مرغوبی ساخته شده و حس بدی هم به کاربر نمی دهد) و محدودیت اپلیکیشن ها، هنوز هم جای کار دارد و مایکروسافت باید بر روی این مسائل تمرکز بیشتری بگذارد.

.

نقاط قوت:

+ صفحه نمایش بزرگ با ارائه رنگ های منطقی

+ دوربین قدرتمند با قابلیت تنظیمات دستی و وضوح عالی حتی در شرایط کم نوری و تاریکی

+ اسکنر عنبیه ی چشم و کانتینیوم به عنوان قابلیت هایی پیشرفته

نقاط ضعف:

طراحی و کیفیت ساخت متوسط

محدودیت اپلیکیشن و تجربه ی کاربری خسته کننده

امتیازی که سایت فون آرنا برای این گوشی در نظر گرفته ۷ از ۱۰ است و امتیازی که کاربران به این گوشی داده اند، ۹ از ۱۰ است و با توجه به این موضوع، به نظر می رسد که این گوشی کاربرپسند باشد.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: phonearena


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر