;
coinex

اثرات ویروس زیکا بر نوزادان بیش از پیش

اثرات ویروس زیکا در بافت خارج از بافت مغز و ستون فقرات را به همراه داشته، توسط دانشمندان گزارش شده است.

اثرات ویروس زیکا بر نوزادان و جنین ها، بیش تر از قبل گزارش شده است.

گزارش اولین مورد مرگ در نوزادان متولد شده، نشانه هایی از اثرات ویروس زیکا در بافت های خارج از مغز و ستون فقرات را نشان می دهد.

یک زن 20 ساله در برزیل کودکی مرده را به دنیا آورد که با نشانه هایی از تورم بافت و به نوعی میکروسفالی شدید همراه بود. میکروسفالی اختلالی است که در آن به صورت غیرعادی سر نوزاد کوچک شده و در سیستم عصبی مرکزی(مغز و نخاع) نقص ایجاد می شود.

محققان می گویند، این مورد که پنجشنبه در مجله ی بیماری های مناطق گرمسیری PLOS گزارش شد، اولین شواهدی است که نشان می دهد که اثرات ویروس زیکا می تواند به بافت خارج از سیستم عصبی مرکزی یک جنین نیز، آسیب برساند.

ویروس زیکا که در درجه ی اول از طریق نیش پشه ی آلوده منتقل می شود (اما همچنین می تواند از طریق رابطه جنسی نیز منتقل شود)، به سرعت در سراسر امریکای مرکزی و جنوبی گسترش یافته است. پیچیدگی این مشکل این است که تنها حدود 20٪ از افراد آلوده علائم آن را نشان می دهند، علائم این ویروس شامل تب، راش، درد مفاصل و قرمزی چشم ها می شود.

در برزیل، کشوری که تا کنون در معرض سخت ترین بیماری ها قرار داشته است، در نیمه دوم سال 2015 بیش از 3000 مورد مشکوک به میکروسفالی (حدود 20 مورد در هر 10000 تولد زنده) وجود داشته است. در مجموع نیز تا کنون هفت نفر جنین و نوزاد، کمی  پس از تولد، به دلیل اثرات ویروس زیکا ، دچار مرگ شده اند.

یک مورد از عفونت و  اثرات ویروس زیکا ، در نوزادی مرده

یک مورد از عفونت و اثرات ویروس زیکا ، در نوزادی مرده

موردی گزارش شده است که در آن، سونوگرافی جنین یک خانوم 20 ساله در هفته ی 18 ام حاملگی غیر طبیعی به نظر آمده است، به گونه ای که جنین این مادر با توجه به سن 18 هفتگی اش، به شدت کم وزن بود. گزارشی از علائم عفونت زیکا یا بیماری های مشابه مانند تب دانگ و یا چیکونگونیا در دوران بارداری این خانوم وجود نداشته و هیچ کدام از این شرایط نیز در او تشخیص داده نشده است. سونوگرافی در هفته ی 26 ام و 30 ام نشانه هایی از میکروسفالی داشت و جنین بیشتر مغز خود را از دست داده بود. همچنین نشانه هایی از هیدروپس فتالیس وجود داشت، در اثر این بیماری، در داخل جنین، مایعی ساخته شده و باعث تورم بافت های او می شود. پزشکان تشخیص دادند که جنین در 32 هفتگی مرده بود. هنگامی که محققان بافت این نوزاد مرده را مورد بررسی قرار دادند، دریافتند که مواد ژنتیکی از ویروس زیکا در مغز، مایع نخاعی و مایع آمنیوتیک (که تغذیه جنین از طریق آن صورت می گیرد) وجود داشته است، اما در قلب، ریه، کبد، چشم و یا جفت موردی مشاهده نشد.

اثرات ویروس زیکا ، ظاهرا شبیه یکی از علل بیماری های همه گیری است که در حال حاضر در آمریکا وجود دارد. محققان هشدار داده اند که نمی توانند این ریسک را برای دیگر زنان باردار که در معرض ویروس زیکا هستند، برون یابی کنند. اما با توجه به اینکه بسیاری از عفونت ها از اثرات ویروس زیکا ، بدون علامت هستند، آنها پیشنهاد کرده اند که زنان بارداری که در مناطق پرخطر مرده زایی می کنند، باید برای داشتن ویروس زیکا، مورد بررسی قرار بگیرند.

ارتباط رو به رشد بین ویروس زیکا و نواقص مادرزادی

یافته ها شواهدی از ارتباط میان عفونت زیکا و میکروسفالی را نشان می دهند. اوایل این ماه، دانشمندان مقاله ای در مجله ی پزشکی نیوانگلند منتشر کرده اند که از زن بارداری خبر می داد که به احتمال زیاد آلوده به ویروس زیکا بوده و به نظر می رسد که این ویروس به جنین اون نیز منتقل شده است.

تحقیقی در ژورنال بیماری های عفونی لانست گزارش می دهد که این ویروس در مایع آمنیوتیک زنان باردار که جنین آنها مبتلا به میکروسفالی بوده، کشف شده است.

مقامات هنوز در حال ارزیابی این موضوع هستند که چگونه اثرات ویروس زیکا می تواند بین مادر و نوزاد منتقل شود. اما سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل جدیدی در روز پنجشنبه منتشر کرده است و در آن توصیه می کند مادرانی که مبتلا به ویروس هستند یا در گذشته بوده اند، همچنان می توانند به  نوزادان خود شیر بدهند.

سازمان بهداشت جهانی بیان کرد: “با توجه به شواهد موجود، تغذیه با شیر مادر برای نوزاد و مادر مزایایی به همراه دارد و هیچ گونه خطر بالقوه ای در مورد انتقال ویروس زیکا از طریق شیر مادر، دیده نشده است.”

.

.

منبع: techinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر