;
coinex

سطل زباله شناور برای تمیزی آب اقیانوس ها

سطل زباله شناور برای تمیزی آب اقیانوس ها توسط دو تن از اسکی بازان استرالیایی اختراع شد.

سطل زباله شناور برای تمیزی آب اقیانوس ها، توسط دو تن از اسکی بازان استرالیایی اختراع شد.

دو تن از اسکی بازان استرالیایی در تلاشند با مشکل آلودگی آب این سیاره مقابله کنند. این دو نفر در حال توسعه ی دستگاهی هستند که به عنوان یک سطل زباله ی شناور و خودکار برای اقیانوس های جهان عمل می کند.

این دستگاه که Seabin نامیده شده است، می تواند در آب قرار بگیرد و به یک اسکله شناور در یک تفرجگاه ساحلی و یک پمپ آب در خشکی متصل شود. با توجه به گفته ی این مخترعان، این پمپ، جریانی از آب را به داخل این کانتینر تولید می کند و زباله های دیگر را جمع آوری می نماید.

با توجه به گفته ی انجمن دفاع از منابع طبیعی، پلاستیک و دیگر فرم های آلوده کننده ی آب معضل بزرگی برای منابع طبیعی جهان ایجاد کرده اند. بخش قابل توجهی از آلوده کننده های شناور در اطراف اقیانوس های جهان را پلاستیک تشکیل می دهد. دانشمندان می گویند در سال ۲۰۱۰،  ۴.۴ میلیون تا ۱۳.۲ میلیون تن پلاستیک در اطراف سواحل یافت شده است. این وزن معادل ۴۳۵ نمونه از برج ایفل است که بر روی هم انباشته شده باشد.

مخترعین Seabin به نام های Pete Ceglinski و Andrew Turton از طریق علاقه ی متقابلشان به ورزش های آبی با یکدیگر آشنا شدند. به گفته ی Ceglinski، Turton از ایده ی خود برای ایجاد یک سطل زباله برای آب با او صحبت کرده بود.

به گفته ی این مخترعین روش های کمی برای تمیز کردن اسکله و آبراه ها وجود دارد. یکی از این راه ها استفاده از قایق های سطل زباله با شبکه های توکار برای هم زدن زباله ها به عنوان موتور قایق است. روش دیگر جمع آوری زباله ها توسط کارگران تفرجگاه ساحلی است. این روش ها برای از بین بردن بقایا موثر هستند اما هرکدام اشکالاتی دارند.

بنا به گفته ی این مخترعین، عملکرد و حفاظت از قایق های جمع آوری زباله بسیار گران قیمت است. کارگران تفرجگاه های ساحلی هم با مشکلات زیادی روبرو هستند؛ به طور مثال به هنگامی که میزان آلودگی در این آبها زیاد باشد، آنما نمی توانند خیلی موثر واقع شوند. بنابراین با توجه به این مسائل و مشکلات این دو مخترع اقدام به پیاده سازی طرح خود کردند.

به گفته ی این مخترعین Seabin یک سطل زباله ی خودکار است که زباله های شناور، بقایا و مواد نفتی موجود بر روی آب را جمع آوری می کند. طراحی اولیه ی این دستگاه بسیار ساده است. این دستگاه شامل یک کانتینر استوانه ای شکل با یک کیسه ای از الیاف طبیعی و یک سیستم پمپ آب به همراه جداکننده ی روغن از آب است.

این پمپ آب (که در یک جای خشک عمل می کند) جریانی از آب در این سطل ایجاد می کند که زباله های شناور را با آن حمل می کند. قطعات زباله در کیسه ی فیبری گیر می کنند. آب به خارج از سطل و به سمت پمپ آب مکیده می شود و سپس مجددا به مارینا پمپ می شود.

به گفته ی این دو مخترع،” این سطل با استفاده از پلاستیک پلی اتیلن ؛ ترکیب پلاستیک های بازیافتی اقیانوس، پلاستیک بازیافتی و پلاستیک جدید ساخته شده است. همه ی المان های دیگر موادی خواهند بود که ما بتوانیم مجددا از آنها استفاده کنیم و یا آنها را بازیافت نماییم.”

محققین پروژه ی Seabin امیدوارند که تا پایان سال موفق به استفاده از این دستگاه بشوند. علاوه بر این، این گروه می خواهند برای این محصول یک فوت پرینتی از کربن ایجاد کنند و تاکیدی قوی برای تولید داخلی با استفاده از مواد پایدار در محصولات و یافتن روشی برای استفاده ی مجدد و یا بازیافت زباله های جمع اوری شده در این دستگاه دارند.

این پروژه ۸ ژانویه به پایان رسید و ۲۶۷۶۶۷ دلار هزینه برداشت که ۱۵ درصد از چیزی که انتظار رفته بود، افزایش یافت.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: livescience


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر