;
coinex

درمان آسیب های نخاعی با اسفنج پلیمری

هم اکنون علم و تکنولوژی تا جایی توسعه یافته است که می تواند مسیر پزشکان را در درمان آسیب های نخاعی تغییر دهد.

شاید بتوان گفت مهم ترین استخوان های موجود در بدن ما، مهره های بدن هستند. هم اکنون علم و تکنولوژی تا جایی توسعه یافته است که می تواند مسیر پزشکان را در درمان آسیب های نخاعی تغییر دهد.

با تحقیقات جدیدی که در کلینیک مایو در مینه سوتا صورت گرفته است، دوتن از دانشمندان به نام Lichun Lu و Xifeng Liu به یک ماده جدید پلیمری دست یافته اند که هنگامی که در بدن کاشته می شود، اندازه و شکل آن متناسب و سازگار با بدن تغییر می کند.

Lu در حالیکه نتایج تحقیقات خود را در نشست انجمن شیمی امریکا ارائه می داد بیان کرد: “ما در حال کار بر روی راه حلی برای بهبود جراحی های مربوط به درمان سرطان هستیم. گاهی اوقات لازم است برای از بین بردن تومورهای نخاعی، استخوان های مربوط به ستون فقرات یا دیسک ها را از محل جدا کنیم که این مشکلات بسیاری برای بیمار ایجاد می کند. ما یک قفس اسفنجی ساخته ایم که می تواند این خلا را در ستون فقرات پر کند.”

جراحان به سادگی می توانند این کپسول ها را در شکاف های ستون فقرات (ناشی از جراحی و یا جراحت و …) کشت کنند؛ و این کپسول ها که حاوی هیدروژل هستند پس از اینکه در بدن قرار می گیرند، پس از فعال شدن پلیمر، مایعات بدن امکان رشد و گسترش مناسب این اسفنج پلیمری را فراهم می کنند.

هر دو دانشمندی که بر روی این ماده کار کرده اند، معتقدند که این تکنیک جدید برای بیماران مبتلا به سرطان بسیار ارزشمند است، از آنجایی که ستون فقرات اغلب تحت تاثیر سلول های سرطانی متاستاز قرار می گیرند –هنگامی که تومور اصلی به بافت های دیگر حرکت می کند و نواحی دیگر را هم دچار سرطان می کند- می بایستی نواحی آلوده شده توسط پزشکان از بدن جدا شوند و هنگامی که این ناحیه به از بین بردن ستون فقرات منجر شود مشکلات زیادی برای بیمار ایجاد می کند بنابراین با استفاده از این اسفنج پلیمری جدید می توان این خلا را پر کرد و این اسفنج هم متناسب با نیاز بدن تغییر اندازه و شکل می دهد.

راه حلی که تا کنون در چنین موارد ی استفاده شده، قرار دادن ستون فقرات فلزی و پیوند استخوان بوده است که این روش ها قطعا ایده آل نیستند و فرایند درمان را بسیار طولانی می کنند. اما استفاده از این اسفنج پلیمری جدید که می تواند تنها ظرف ۵ تا ۱۰ دقیقه گسترده شود، جایگزینی بسیار مناسب است.

آزمایش این ماده بر روی اجساد در آینده ای نزدیک آغاز خواهد شد. به گفته ی این دو دانشمند: “این پلیمر باید وزن بدن بیمار را تحمل کند. این پلیمر بسیار قوی است و ما معتقدیم که به خوبی از عهده ی این کار بر می آید.”

آزمایش های بالینی این ماده از چند سال آینده آغاز می شود که می تواند روش درمان آسیب های نخاعی را برای همیشه تغییر دهد.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: techinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر