;
coinex

ذخیره سازی انرژی با باتری های نانوسیم متحول می شود

محققان در زمینه ی باتری به موفقیتی دست یافتند که می تواند عرصه ی ذخیره سازی انرژی را برای همیشه دگرگون کند.

محققان در زمینه ی باتری به موفقیتی دست یافتند که می تواند عرصه ی ذخیره سازی انرژی را برای همیشه دگرگون کند.

امروزه تقاضا برای باتری های طولانی مدت بیشتر شده است. ذخیره سازی بهتر باتری می تواند باعث پیشرفت انواع لوازم تکنولوژی، از موبایل گرفته تا ماشین های الکتریکی باشد، اما افزایش عمر باطری کار آسانی نیست.

خوشبختانه، محققان دانشگاه اروین کالیفرنیا، تصادفا به راه حلی دست یافتند که می تواند ذخیره سازی انرژی را برای همیشه متحول کند.

دانشجوی سال پنجم دکترا، میا لی تای، در حال ساخت الکترولیت ژلی بود تا بتواند آن را با الکترولیت های موجود در برخی باتری ها جایگزین کند؛ او تصادفا در طی انجام این مراحل به راه حل جالبی دست یافت. تای به خبرنگار تک اینسایدر گفت: “این کشف می تواند مقرون به صرفه تر باشد”. او متوجه شد ژلی که تولید کرده می تواند عمر باطری را افزایش دهد.

نحوه ی عملی بودن راه حل به این شکل است: سال ها بود که دانشمندان به جای لیتیوم، به دنبال استفاده از باتری های مبتنی بر نانوسیم بودند. چرا که نانوسیم ها قوی تر هستند و نسبت به باتری های لیتیومی، ذخیره سازی انرژی را بهتر انجام می دهند.

عملکرد باتری های لیتیومی در طول زمان و با شارژهای مجدد کاهش می یابد؛ برای مثال گوشی های خود را در نظر بگیرید که اوایل عمر باطری خوبی دارند، اما با گذر زمان عملکرد آنها کاهش یافته و در نهایت به ابزارهای بی فایده ای تبدیل می شوند.

مساله ای که دانشمندان را در استفاده از باتری های نانوسیم باز می دارد این است که آنها به شدت شکننده هستند؛ به بیان دیگر با چند بار شارژ مجدد، می شکنند. به همین دلیل، سازندگان لوازم الکترونیکی به استفاده از باتری های لیتیومی رضایت دادند.

اما راه حل ژلی تای دگرگون کننده است. محققان یک نانو سیم طلایی را با ژل تای پوشاندند و متوجه شدند که باتری های مبتنی بر نانوسیم در ذخیره سازی انرژی موثر تر از باتری های لیتیوم یون عمل می کنند..

اما راه حل ژلی تای دگرگون کننده است. محققان یک نانو سیم طلایی را با ژل تای پوشاندند و متوجه شدند که باتری های مبتنی بر نانوسیم در ذخیره سازی انرژی موثر تر از باتری های لیتیوم یون عمل می کنند.

الکترود ژلی، 200000 چرخه ی شارژ را در طول سه ماه پشت سر گذاشت، بدون اینکه ظرفیت یا قدرت آن کاهش یابد. لازم به ذکر است که باتری های معمولی، بعد از 5000 تا 7000 چرخه ی شارژ مجدد، از بین می روند.

نتیجه ی مطالعات راه حل ژلی تای در American Chemist Society’s Energy Letters به چاپ رسیده است.

تای در این باره توضیح داد: “در حال حاضر، برنامه این است که بفهمیم چگونه این ژل می تواند چرخه ی طولانی را ایجاد کند. برنامه ی بزرگ تر آینده، بهینه سازی این الکترولیت ژلی است.”

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: techinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر