;
coinex

افزایش بروز سرطان مغز با گوشی های موبایل ارتباط ندارد

مطالعات اخیر نشان می دهند که گوشی های موبایل ، امکان بروز سرطان مغز را افزایش نمی دهند.

مطالعات اخیر نشان می دهند که گوشی های موبایل ، امکان بروز سرطان مغز را افزایش نمی دهند.

هیچ ارتباطی میان افزایش ابتلا به سرطان مغز و استفاده از گوشی های موبایل وجود ندارد؛ طبق مطالعات جدید به عمل آمده در استرالیا، علیرغم استفاده ی گسترده از موبایل، هیچ رشدی در تومورها به وجود نیامده است.

محققان دانشگاه سیدنی آزمایشی را طراحی کردند که طیف گسترده ای از افراد و سنین مختلف را پوشش می دهد؛ این آزمایش با شرکت 19858 مرد و 14222 زن مبتلا به سرطان مغز در استرالیا انجام شد که مبتلایان به سرطان مغز بین سال های 1982 تا 2012 را مورد بررسی قرا داد؛ همچنین استفاده از موبایل از آغاز آن در سال 1987 تا 2012 مورد تحقیق و تفحص قرار گرفت.

می دانیم که آمار استفاده از موبایل از 20 سال قبل تا به امروز افزایش داشته است (این آمار از 9 درصد در سال 1993 به 90 درصد تا به امروز رسیده است)؛ با اینحال دانشمندان دریافتند که میزان بروز سرطان مغز متناسب با سن افراد (افراد بین 20 تا 84 سال، در هر 100 هزار نفر)، با شیب کم در مردان افزایش می یابد، این در حالیست که در خانم های بیش از 30 سال، تقریبا به ثبات رسیده است. محققان به این نتیجه رسیده اند که بروز سرطان مغز در کسانی که بیش از 70 سال دارند، به شکل قابل توجهی افزایش می یابد.

لازم به ذکر است که افزایش ابتلا در این گروه سنی از سال 1982 آغاز شده است؛ این در حالیست که گوشی های موبایل در سال 1987 معرفی شدند و این آمار در سال 1982 با امواج موبایل توجیه نمی شود. به گفته ی دانشمندان، محتمل ترین توجیه برای این افزایش، پیشرفت در تشخیص بیماری ها بوده است.

دانشمندان همچنین با فرض صحیح بودن فرضیه ی “ایجاد سرطان مغز با گوشی های موبایل”،  ابتلای واقعی به سرطان مغز در آن زمان را با شمار نمونه های جدید سرطان مغز مقایسه کردند. در مدل آزمایشی، فرض بر این شد که یک فاصله ی 10 ساله از آغاز استفاده از گوشی های موبایل تا زمان بروز نمونه های سرطان مغز، وجود دارد. همچنین فرض شد که گوشی های موبایل می توانند باعث رشد 50 درصدی در ابتلا، بیش از بروز پس زمینه ی سرطان مغز باشند. با فرض درست بودن این فرضیه، شمار افرادی که انتظار می رفت در سال 2012 مبتلا شوند، 1866 بود، در حالیکه عدد واقعی ثبت شده، 1435 نفر را نشان می دهد.

سیمون چپمن از دانشگاه سیدنی اعلام کرد: “گوشی های موبایل اشعه های بدون یونیزان تولید می کنند، که انرژی آنها در سطح پایین بوده و تنها برای تحریک الکترون ها و گرم نگه داشتن آنها به کار گرفته می شوند.”

این مطالعات در ژورنال اپیدمیولوژی سرطان به چاپ رسیده است.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: gadgets.ndtv


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر