;
coinex

جزئیات آغاز آزمایشی رجیستری گوشی موبایل ، دریافت پول از خودپردازها با موبایل و … (4 مرداد 95)

جزئیات آغاز آزمایشی رجیستری گوشی موبایل، دریافت پول از خودپردازها با موبایل و ... (4 مرداد 95)

مهم ترین اخبار تکنولوژی ایران را با ایراتک دنبال کنید. در ایراتک امروز خواهید خواند:

  • جزئیات‌ آغاز آزمایشی رجیستری گوشی موبایل/ تست 100 گوشی برای کارمندان هر اپراتور
  • 700 هزار فارغ‌التحصیل بیکار، اسراف بزرگ کشور/جهاد دانشگاهی باید تعاونی‌های دانشجویی ایجاد کند
  • تصفیه آب با نانوذرات مهندسی شده محققان دانشگاهی
  • آخرین وضعیت 8 ماهواره بومی کشور/آمادگی ماهواره مصباح برای پرتاب
  • پرتاب ماهواره‌های دانشجویی از سوی سازمان اپسکو

.

جزئیات‌ آغاز آزمایشی رجیستری گوشی موبایل/ تست 100 گوشی برای کارمندان هر اپراتور

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اعلام جزئیات‌ آغاز آزمایشی «رجیستری» گوشی موبایل گفت: ایرانسل طرح رجیستری را دیروز برای 100 شماره از کارمندان خود اجرا کرد و امروز و فردا هم هم رایتل و «همراه اول» برای 100 شماره اجرا می‌کنند.

قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: نخستین مراحل اجرای رجیستری گوشی موبایل از آذرماه سال گذشته آغاز شده و اجرای پایلوت این طرح از روز گذشته برای یکی از اپراتورها اعمال شده است.

وی توضیح داد: در اجرای پایلوت تعداد 100 گوشی متعلق به کارمندان اپراتور زیر بار خواهد رفت.

خورشیدی گفت: روز گذشته اپراتور ایرانسل رجیستری را برای تعداد 100 شماره اجرا کرد. امروز رایتل 100 شماره و فردا همراه اول برای 100 شماره رجیستری را اجرا می‌کند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: مدت اجرای پایلوت حدود 2 ماه خواهد بود و سپس به صورت کامل زیربار خواهد رفت.

[divider style=”dashed” top=”20″ bottom=”20″]

700 هزار فارغ‌التحصیل بیکار، اسراف بزرگ کشور/جهاد دانشگاهی باید تعاونی‌های دانشجویی ایجاد کند

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اسراف بزرگ کشور را وجود 700 هزار فارغ‌التحصیل بیکار خواند و گفت: این فارغ‌التحصیلان می‌توانند در سال، 12 هزار میلیارد تومان بازدهی داشته باشند.

سیدحمید کلانتری امروز در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی که در پژوهشگاه رویان برگزار شد، با بیان اینکه ارتباط بخش تعاون و جهاد دانشگاهی باید افزایش یابد، اظهار کرد: واحد آموزشی جهاد دانشگاهی باید تعاونی‌های دانشجویی را شکل دهد تا از این طریق فارغ‌التحصیلان بیکار نمانند و لازم است در ضمن تحصیل واحدهایی را تحت عنوان کارآفرینی، مدیریت، مدیریت پروژه و تعاون به دانشجویان ارائه دهد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیلان ما با فرهنگ کار در جامعه آشنا نیستند، افزود: جهاد دانشگاهی باید نهضت کارآفرینی و اشتغال را به صورت کیفی شکل دهد و در این راستا بعضی مراکز خود را به تعاونی دانشجویان واگذار کند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اصل 44 قانون اساسی به توسعه بخش تعاون پرداخته است، گفت: بخش تعاون توسعه‌دهنده واحدهای کوچک خصوصی و صنایع کوچک و متوسط است که می‌تواند با گردآوری این واحدها در قالب یک تعاونی بزرگ، هم فضای رقابتی را گسترش دهد و هم به توانمندسازی این واحدها کمک کند.

کلانتری به وجود بیش از 110 گرایش شغلی تعاونی اشاره کرد و افزود: 1500 تا 1600 تعاونی آموزشی و 500 تعاونی دانش‌بنیان داریم که از جهاد دانشگاهی انتظار می‌رود به توانمندسازی این تعاونی‌ها کمک کند.

عدم توسعه نظام آموزش عالی بر اساس نیازهای واقعی جامعه

در ادامه دکتر پور عابدی، رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه هم اکنون 4.5 میلیون دانشجو در کشور داریم، گفت: پس از 10 سال کار کردن در زمینه اشتغال دانش‌آموختگان، به توسعه کمی علمی دست یافته‌ایم، ولی متاسفانه نتوانسته‌ایم به سمت تجاری‌سازی حرکت کنیم.

وی افزود: طی دوسال اخیر تغییر ماموریت سازمان اشتغال‌زایی دانش‌آموختگان را در دستور کار قرار دادیم که در این راستا معاونت تجاری‌سازی و امور پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را در جهاد دانشگاهی تاسیس کردیم.

پورعابدی با تاکید مجدد بر اینکه اشتغال دانش‌آموختگان محور اصلی فعالیت‌های ما است، گفت: عدم توسعه نظام آموزش عالی بر اساس نیاز های واقعی جامعه، افزایش بی‌رویه ظرفیت دانشگاه‌ها و توسعه ناموزون آموزشی و همچنین نابسامانی و کمبود اساسی در شاخص‌های مهم و اصلی آموزش عالی از جمله عواملی هستند که منجر به عدم به کارگیری دانش‌آموختگان در فضاهای کسب و کار شده‌اند.

ماموریت‌های جهاد دانشگاهی در نقشه جامع علمی کشور

وی با اشاره به ماموریت‌های جهاد دانشگاهی در نقشه جامع علمی کشور گفت: ساماندهی هدایت شغلی و توانمندسازی دانش‌آموختگان در حوزه‌های مختلف و ارتقای فرهنگ کارآفرینی، تقویت روحیه خودباوری و ترویج الگوهای موفق علم و فناوری با تاکید برجامعه دانشگاهی کشور، ماموریت‌هایی هستند که جهاد دانشگاهی در پی انجام آنها است.

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان در ادامه به مساله عدم توازن آموزش عالی اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه 85 درصد ظرفیت دانشجویی کشور در 15 رشته خلاصه شده و از سوی دیگر 15 درصد بعدی شامل 4000 هزار رشته می‌شود که این موضوع عدم توازن در نظام آموزشی کشور را نشان می‌دهد.

فعالیت تنها 6 مرکز رشد در حوزه علوم انسانی

وی افزود: همچنین 150 مرکز رشد در کشور داریم که تنها 6 مرکز در حوزه علوم انسانی فعالیت می‌کنند، این در حالی است که 45 درصد دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی در حال تحصیل هستند.

به گفته پور عابدی، جهاد دانشگاهی می‌تواند با استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها، در حوزه توانمندسازی دانش‌آموختگان اقدامات موثری را انجام دهد.

[divider style=”dashed” top=”20″ bottom=”20″]

تصفیه آب با نانوذرات مهندسی شده محققان دانشگاهی

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با بهره‌گیری از روش مهندسی سطح موفق به افزایش کارایی نانوذرات فتوکاتالیست شده‌اند که این نانوذرات مهندسی شده کاربردهایی نظیر تصفیه‌ آب به کمک نور خورشید، ساخت حسگرهای گازی و سلول‌های خورشیدی پربازده خواهد داشت.

واژه‌ فتوکاتالیست در اصل به معنی شتاب بخشیدن به یک واکنش فوتونی توسط کاتالیست است. برخی مواد نیمه‌رسانا این قابلیت را با جذب نور از خود بروز می‌دهند. عمده‌ کاربرد این نانوذرات در حذف آلاینده‌های آب و هوا و همچنین سلول‌های خورشیدی است. ضعف اصلی این نانوذرات بازدهی کم آن‌ها در استفاده از نور خورشید است. در سال‌های اخیر روش‌های متفاوتی جهت بهبود عملکرد این نانوذرات آزمایش شده و موفقیت‌های زیادی در این زمینه کسب شده است. با این‌ وجود، کماکان تلاش‌ها برای افزایش کارایی هرچه بیشتر آن‌ها در حال انجام است.

دکتر محمدمحسن مؤمنی هامانه، مجری طرح ضمن معرفی نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم به‌عنوان یک ماده فتوکاتالیست پربازده و مقرون‌به‌صرفه، به ضعف عمده‌ی این نانوذرات اشاره کرد وگفت: دی‌اکسید تیتانیوم به علت قیمت پایین، روش تهیه آسان و پایداری بالا از سایر فتوکاتالیست‌ها بهتر و کاربردی‌تر است. اما عیب اصلی این ماده آن است که فقط می‌تواند نور فرابنفش را جذب کند که این موضوع کاربرد عملی فتوکاتالیست‌ها را محدود کرده است. بنابراین در این طرح سعی شده با ایجاد یک ساختار نانوکامپوزیتی بازدهی این نانوذرات به میزان مطلوبی رسانده شود.

وی اظهار کرد: با این عملیات بهینه‌سازی بر روی نانوذرات، سرعت واکنش‌های فتوکاتالیستی افزایش می‌یابد. به علت جذب نور مرئی دیگر نیازی به تابش فرابنفش نیست و قیمت کلی فرایند کاهش می‌یابد. همچنین در این روش، آلودگی ناشی از رها شدن نانوذرات در محیط کاهش خواهد یافت.

مؤمنی در خصوص نوآوری‌های طرح حاضر تصریح کرد: در این طرح به‌منظور افزایش نسبت سطح به حجم و درنتیجه افزایش بازدهی فرایند فتوکاتالیستی از نانولوله‌های دی‌اکسید تیتانیوم به جای نانوذرات کروی استفاده شده است. از طرفی با ایجاد یک ساختار نانوکامپوزیتی با استفاده از تری اکسید تنگستن و همچنین پوشش‌دهی نانوذرات پالادیوم بر روی نانوفتوکاتالیست کامپوزیتی عملکرد فتوکاتالیستی دی‌اکسید تیتانیوم بهینه شده است.

وی درباره مراحل انجام این پژوهش خاطرنشان کرد: ابتدا از طریق آندایزینگ ورق‌های تیتانیوم در حلال‌های نمک‌های مختلف تنگستن، نانولوله‌های کامپوزیتی ‌تری اکسید تنگستن- دی‌اکسید تیتانیوم بهینه و سنتز شد. برای این منظور حلال‌های مختلفی استفاده و پارامترهای مختلفی همچون دما، زمان، غلظت گونه‌ها، سرعت هم زدن و ولتاژ اعمالی بررسی و مطالعه شد.

مؤمنی تصریح کرد: در این راستا نمک‌های مختلف تنگستن مورد بررسی قرار گرفت و بهترین نمک انتخاب شد. در ادامه با استفاده از روش رسوب‌دهی نوری، نانوذرات پالادیوم بر روی سطح نانولوله‌های کامپوزیتی حاصل ایجاد شد. سپس نمونه‌های تهیه شده حرارتی داده شد و مورفولوژی، ترکیب، ریزساختار و شکاف باند ارزیابی شد. در نهایت فعالیت فتوکاتالیستی نانولوله‌های کامپوزیتی در تصفیه‌ آب‌های آلوده و تحت تابش نور مرئی مورد مطالعه قرار گرفت.

نتایج این تحقیقات که حاصل تلاش‌های دکتر محمدمحسن مؤمنی هامانه و دکتر یوسف غایب از اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان است، در مجله‌ Ceramics International منتشر شده است.

[divider style=”dashed” top=”20″ bottom=”20″]

آخرین وضعیت 8 ماهواره بومی کشور/آمادگی ماهواره مصباح برای پرتاب

معاون فناوری فضایی سازمان فضایی ایران با اشاره به وضعیت 8 ماهواره بومی کشور گفت: ماهواره «مصباح» که با همکاری ایران و ایتالیا طراحی و ساخته شده است، آماده پرتاب است؛ ضمن انکه ماهواره «ناهید» نیز مراحل نهایی ساخت خود را طی می‌کند و در سال جاری پرتاب می‌شود.

دکتر جعفر روشنیان در دوره آموزشی «طراحی ماموریت و برنامه‌ریزی پروژه ماهواره کوچک دانشجویی» که صبح امروز در هتل پارسیان آزادی برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های سازمان فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) افزود: این سازمان بر روی پروژه‌های ماهواره‌های میکرویی و مکعبی ماموریت‌هایی را تعریف کرده است و کشورهای عضو آن نیز در این پروژه‌ها مشارکت دارند.

وی با اشاره به جزئیات این پروژه‌ها خاطرنشان کرد: ماهواره‌های میکروبی دارای یک کمیته راهبری متشکل از کشور های چین، ایران و پاکستان است و پروژه‌های این حوزه توسط این سه کشور هدایت می‌شود.

روشنیان، ماموریت این نوع ماهواره‌ها را کنترل ترافیک شناسایی و سنجشی دانست و ادامه داد: در پروژه‌های مکعبی نیز با راهنمایی کشور چین پروژه‌هایی تعریف شده است. ماموریت این نوع ماهواره‌ها کنترل ترافیک و اندازه‌گیری تشعشع است.

روشنیان به اشاره به فعالیت‌های سازمان فضایی ایران ادامه داد: این سازمان با استفاده از توانمندی‌های اپسکو در تلاش است تا دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی فعال را وارد پروژه‌های بین‌المللی فضایی کند که در این زمینه چهار دانشگاه و پژوهشگاه آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.

معاون فناوری فضایی سازمان فضایی ایران دانشگاه‌های امیرکبیر، علم وصنعت، خواجه نصیر و پژوهشگاه هوافضا را از جمله مواردی دانست که آمادگی خود را برای مشارکت در پروژه‌های اپسکو اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد: این دانشگاه‌ها و پژوهشگاه نیز پروپوزال‌های خود را در حوزه زیرسیستم ماهواره، کنترل درجه حرارت و سیستم‌های IPS آماده کرده‌اند که این پروپزال‌ها به اپسکو ارائه خواهد شد.

روشنیان همچنین به بیان پروژه‌های در دستور کار سازمان فضایی اشاره کرد و گفت: طراحی و ساخت ماهواره‌های «رصد»، «نوید»، «ظفر»، «دوستی» و «آت‌ست» از جمله پروژه‌های در  دستور کار این سازمان است.

وی ماهواره «رصد» را دارای وزن 16 کیلوگرم و طول عمر 18 روز دانست که در سال 2011 پرتاب شده است و اضافه کرد: ماهواره «نوید» با وزن 50 کیلو از سوی دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخته شد و در سال 2012 نیز پرتاب شد.

روشنیان، ماهواره «تدبیر» را با وزن 50 کیلوگرم توصیف کرد که در سال 2013 پرتاب شده است و یادآور شد: ماهواره «دوستی» نیز با وزن 50 کیلوگرم از سوی دانشگاه شریف طراحی و ساخته شده است. این ماهواره که دارای رزولوشین بیش از 30 متر است، در سال جاری پرتاب می‌شود.

معاون فناوری فضایی سازمان فضایی ماهواره «آت‌ست» را از جمله ماهواره‌های طراحی شده در دانشگاه امیر کبیر دانست که مراحل نهایی ساخت در حال انجام است و در سال جاری نیز پرتاب می‌شود.

روشنیان با اشاره به طراحی و ساخت ماهواره «ظفر» خاطرنشان کرد: این ماهواره از سوی دانشگاه علم و صنعت با وزن 100 کیلو ساخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه ماهواره‌های دیگری در پژوهشگاه فضایی در حال ساخت است، اظهار کرد: ماهواره‌های «مصباح» و «ناهید» از جمله پروژه‌های سازمان فضایی است، ماهواره «مصباح» بعد از اجرا در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به سازمان فضایی ایران منتقل شد و در حال حاضر این ماهواره با همکاری کشور ایتالیا با وزن 75 کیلوگرم آماده پرتاب است.

به گفته وی، مراحل نهایی ماهواره «ناهید» نیز در حال طی شدن است و تا چند ماه آینده در نوبت پرتاب قرار می‌گیرد.

روشنیان با تاکید بر اینکه در مرکز فضایی ماهدشت سازمان فضایی زیر ساخت‌های خوبی در حال توسعه است، ادامه داد: در این مرکز امکان دریافت تصاویر ماهواره‌ای وجود دارد، ضمن آنکه رصدخانه این مرکز نیز با انتقال تلسکوب اپسکو به آن توسعه می‌یابد.

روشنیان مانیتور ماهواره از طریق ماهواره «آت‌ست»، راه‌اندازی آزمایشگاه ملی سنجش از راه دور، ارتقای آنتن 10 متری ماهدشت و راه‌اندازی مرکز تجمیع تست ماهواره‌ها را از دیگر امکانات مرکز ماهدشت نام برد و ادامه داد: مرکز تجمیع و تست ماهواره که اخیرا به بهره برداری رسیده است، امکان تست ماهواره‌ها را در کشور فراهم می‌کند.

به گفته معاون فناوری فضایی سازمان فضایی، آزمایشگاه ارتعاشات و شوک، تست سیستم‌های مخابراتی، تست اپتیکی، کنترل وضعیت مودال از دیگر امکانات مرکز ماهدشت فضایی به شمار می‌رود.

وی همچنین به برگزاری مسابقه ماهواره‌ای دانشجویی اشاره کرد و در این باره توضیح داد: ماهواره مکعبی دانشجویی در راستای پروژه ماهواره مکعبی سازمان فضایی آسیا و اقیانوسیه بوده است و هدف ما از برگزاری این مسابقه آماده‌سازی دانشجویان برای مشارکت در پروژه‌های بزرگ آینده است.

به گفته وی، مشخصات فنی ماهواره مکعبی سازمان فضایی با ماهواره‌های مکعبی سازمان اپسکو نزدیک است و در حال حاضر 20 تیم از دانشگاه‌های کشور برای حضور در آن اعلام امادگی کرده‌اند.

[divider style=”dashed” top=”20″ bottom=”20″]

پرتاب ماهواره‌های دانشجویی از سوی سازمان اپسکو

رییس سازمان فضایی ایران با تاکید بر برگزاری مسابقه دانشجویی ماهواره‌ مکعبی در کشورهای عضو اپسکو گفت: برندگان ملی این مسابقات می‌توانند به سازمان اپسکو معرفی شوند و این سازمان نیز با هزینه‌های پایین به پرتاب ماهواره‌های دانشجویی اقدام کند.

دکتر محسن بهرامی در دوره آموزشی «طراحی ماموریت و برنامه‌ریزی پروژه ماهواره کوچک دانشجویی» که صبح امروز در هتل پارسیان آزادی برگزار شد، با تاکید بر این‌که ایجاد سازمان همکاری‌های فضایی منطقه آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) منجر به ارائه دستاوردهای ویژه در حوزه فضایی خواهد شد، افزود: قابلیت‌های فنی بسیار بالایی در میان کشورهای آسیا و اقیانوسیه وجود دارد و سازمان اپسکو نیز در قالب پروژه‌های پایه و کاربردی از این توانمندی‌ها بهره‌برداری می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد که این پروژه‌ها بتواند کمک کند تا کشورهای بیشتری عضو این سازمان شوند و با تفاهم و همکاری با یکدیگر پروژه‌های فضایی را اجرایی کنند.

بهرامی با بیان اینکه کشور های عضو سازمان اپسکو باید تلاش کنند که این سازمان به یک سازمان توانمند تبدیل شود، اظهار کرد: در ایران نیز فعالیت‌های خوبی در زمینه طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره‌ها انجام شده است و در سال جاری نیز چند ماهواره را پرتاب خواهیم کرد.

رییس سازمان فضایی ایران با تاکید بر ضرورت مشارکت دانشگاه‌های کشور با پروژه‌های بین‌المللی فضایی یادآور شد: در این راستا به برپایی پروژه مسابقه طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی اقدام کرده‌ایم.

وی ابراز امیدواری کرد که این مسابقات نیز در سایر کشور های عضو اپسکو برگزار شود و برندگان ملی نیز به این سازمان معرفی شوند و سازمان اپسکو نیز با هزینه‌های اقتصادی اقدام به پرتاب ماهواره‌های دانشجویی کند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: farsnews ، isna


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر