;
coinex

هوشمند بپوشید تا سلامت باشید

هوشمند بپوشید تا سلامت باشید

روز به روز بر تنوع محصولات الکترونیکی پوشیدنی افزوده می‌شود. ساعت‌های هوشمند، دستگاه‌های الکترونیکی با توانایی رهگیری فعالیت‌های ورزشی یا وضعیت سلامتی و حتی ساعت‌های ورزشی از جمله محصولاتی هستند که به نوعی پس از عرضه گوشی‌های هوشمند به بازار، حالا به بزرگ‌ترین ابداع حوزه تکنولوژی تبدیل شده‌اند.

این دستگاه‌های الکترونیکی قرار نیست تنها به دلیل زیبایی‌شان روی مچ، بازو یا صورت ما قرارگیرند. با بهره‌گیری از حسگرهای هوشمند و قابلیت‌های ارتباطی مانند بلوتوث، ارتباط این دستگاه‌های الکترونیکی با گوشی‌‌های هوشمند یا هر دستگاه الکترونیکی مورد نظر برقرار خواهد شد تا موضوعات مختلفی مانند تناسب اندام، کاهش وزن و حتی علائم حیاتی بیمار کنترل شوند. ترکیب این دستگاه‌ها با محصولات موجود در بازارهای دیگر (به عنوان مثال جواهرات، کفش‌ها، لباس‌ها ‌ یا حتی کلاه‌های ایمنی) نیز توانسته فرآیند ادغام این دستگاه‌های الکترونیکی با سخت‌افزارهای مختلف را به خوبی امکان‌پذیر کند.

کاربرد در سلامت و درمان

پتانسیل‌های استفاده از تکنولوژی‌های پوشیدنی در حوزه سلامت و درمان، بی‌حد و اندازه است. در سال 2012، FDAاستفاده از سنسوری در قالب قرص را تایید کرد که وظیفه بررسی اطلاعات دریافتی از بدن را به عهده دارد تا از مصرف صحیح داروها، اطمینان به عمل آید. تراشه KL02 شرکت فری‌اسکیل از جمله تکنولوژی‌های دیگری است که بیمار آن‌ را به همراه دارو بلعیده تا اطلاعات مورد نیاز از بدن، توسط وای‌فای به دستگاه‌های مرجع ارسال شود. محققان دانشگاه لیورپول نیز در اختراع جدیدی از سنسور بی‌سیمی رونمایی کرده‌اند که با اتصال به لباس بیمار ( و نه بدن بیمار) می‌تواند علائم حیاتی بیمار مانند سطح اکسیژن خون را به‌‌صورت آنی و بی‌سیم، انتقال دهد. تولید دستگاه‌های الکترونیکی ویژه کاهش درد نیز از جمله استفاده‌های تکنولوژی‌های پوشیدنی در حوزه خدمات درمانی است.

به عنوان نمونه تنس (TENS) محصولی است که با استفاده از شبیه‌سازی الکتریکی ولتاژ پایین می‌تواند به کاهش دردهای مشخص در بدن بیمار کمک کند. با بهره‌گیری از ارتباط بلوتوثی، امکان رهگیری و مدیریت وضعیت درد نیز امکان‌پذیرخواهد بود. این نکته وقتی که شما یکی از 1.5 میلیارد نفر در جهان که همواره با دردهای مزمن دست و پنجه نرم می‌کنند و از مصرف مداوم مسکن‌ها خسته شده‌اند باشید، بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

دستگاه‌های الکترونیکی قابل کاشت در بدن نیز از جمله جدیدترین تجهیزاتی هستند که می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن، در زیر پوست قرارگیرند. کاربردهای متفاوتی از استفاده به عنوان پمپ‌های تزریق انسولین تا مواردی مانند جلوگیری از بارداری‌ را می‌توان برای این دستگاه‌های الکترونیکی قابل کاشت ذکر کرد.

کاربرد در ورزش و فعالیت‌های بدنی

دستبندهای سلامتی در کنار ساعت‌های ورزشی، از جمله موارد استفاده از تکنولوژی‌های پوشیدنی در دنیای ورزش و فعالیت‌های بدنی هستند. دستبندهای سلامتی این‌ روزها در ابعاد و شکل‌های متنوعی به بازار عرضه و معمولا روی مچ بسته می‌شوند و می‌توانند فاکتورهایی مانند تعداد گام‌های طی شده توسط شما و در نمونه‌های جدیدتر، میزان ضربان قلب و اطلاعات مربوط به کالری مصرفی را ثبت کنند.

دستبندهای سلامتی در کنار ساعت‌های ورزشی، از جمله موارد استفاده از تکنولوژی‌های پوشیدنی در دنیای ورزش و فعالیت‌های بدنی هستند. دستبندهای سلامتی این‌ روزها در ابعاد و شکل‌های متنوعی به بازار عرضه و معمولا روی مچ بسته می‌شوند و می‌توانند فاکتورهایی مانند تعداد گام‌های طی شده توسط شما و در نمونه‌های جدیدتر، میزان ضربان قلب و اطلاعات مربوط به کالری مصرفی را ثبت کنند.

دوستداران ورزش‌هایی مانند دوومیدانی، دوچرخه سواری و شنا می‌توانند از ساعت‌های ویژه ورزشی استفاده کنند. این ساعت‌ها با تجهیز به جی‌پی‌اس می‌توانند سطح پیشرفته‌تری از اطلاعات مورد نیاز ورزش شما را در اختیارتان قرار دهند.

لباس‌های هوشمند نیز از جمله دیگر جلوه‌های کاربردی تکنولوژی‌های پوشیدنی هستند.

این محصولات از پیراهن‌ها و تی‌شرت‌های هوشمند تا کمربندهای هوشمند (مانند نمونه‌ای که سامسونگ به‌تازگی معرفی کرده) می‌توانند با استفاده از سنسورهای موجود، به خوبی اطلاعات را دریافت و از طریق برقراری ارتباط با گوشی هوشمند شما، تحلیلی کامل از فعالیت‌های ورزشی‌ پیش روی شما قراردهند.

تکنولوژی‌های پوشیدنی از نگاه آمار

بر اساس تحقیقات شرکت ABI، بازار دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی در حوزه ورزش و خدمات درمانی تا سال 2017 میلادی شاهد حضور 170 میلیون دستگاه هوشمند خواهد بود.

در تحقیقات انجام شده، 63درصد از کاربران بریتانیایی عنوان کرده‌اند تکنولوژی‌های پوشیدنی تاثیر مثبتی در سلامتی جسمانی آنها داشته‌اند.

تحقیقات دیگری که توسط موسسه رک‌اسپیس انجام شده حاکی از آن است که 35 درصد از مردم استرالیا از دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی در قالب نمایشگرهای سلامتی یا وضعیت جسمانی، عینک‌های هوشمند، ساعت‌ها، لباس‌ها و دوربین‌ها استفاده کرده‌اند.

این در حالی‌است که 67 درصد از آنها معتقدند این دستگاه‌ها باعث ایجاد تاثیرات مثبت در زندگی آنها شده است.

.

منبع: dezeen ، liveathos

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر