;
coinex

تولید سنگهای آذرخشی عجیب توسط رعد و برق

سنگهای آذرخشی عجیب

به نظر می‌رسد از برخورد شهاب سنگها و رعد و برق به زمین اتفاقات عجیب و غریبی می افتد (به یکباره چیزهای عجیبی از آسمان خارج میشود) هردو پدیده با هم میتوانند تحت شرایط جوی خاص جسم شیشه ای تولید کنند.

این چیزی است که توجه متیو پاسیک دانشمند زمین شناس دانشگاه فلوریدای جنوبی که در زمینه سنگهای آذرخشی مطالعه می‌کند  را به خودش جلب کرد.

سنگ آذرخشی اصطلاح تخصصی برای یک استوانه توخالی شیشه ای است که از برخورد رعد و برق با شن و ماسه تولید می‌شود.

در سراسر سیاره زمین این اتفاق شایع است. صاعقه در حدود 45 بار برثانیه با برخورد به شنها 10سنگ آذرخشی تولید میکند.

در این روند از مطالعه به روی سنگهای آذرخشی  “پاسیک “به یک راه جدید برای محاسبه مقدار انرژی از یک شلیک یا تابش رعد و برق  دست یافت. او متوجه شد عرض این لوله های توخالی با قدرت رعد و برق ارتباط مستقیم دارد .

رعد و برق گرمای شدیدی در برخورد باشنها ایجاد کرده و این برخورد باعث می‌شود یک ستون از شن و ماسه های اطراف مسیر رعد و برق تبخیر شوند. لایه بعدی به همان اندازه گرم نمی‌شود؛ اما به شیشه تبدیل شده و سنگ آذرخشی تولید می‌شود.

شن و ماسه اطراف این پدیده نیز بسیار گرم است اما حرارت آن به اندازه نیست که آنرا ذوب کند.

ضربه صاعقه بیشتر از حرارت آن قدرت دارد و این به این معناست که شنها بیشتر بخار شده و لوله آذرخشی گسترده تر می‌شود.

بنابراین دکتر پاسیک و شرکت مهندسی اش توانستند محاسبه کنند چه مقدار انرژی برای تبخیر شنها لازم است . آنها این آزمایش را بروی 250 سنگ آذرخشی در سراسر فلوریدا انجام دادند. شن و ماسه ها در 3000 درجه فارنهایت ذوب میشوند. پاسیک حدس میزند که این عدد ممکن است بسیار بیشتر باشد.

نتیجه این تحقیق در مجله گزارشهای علمی منتشر شده است.

“این عالی نیست” این را دکتر پاسیک به وب‌سایت خبرگزاری Tech Insider گفته و اشاره کرده به اینکه فرمولی که او برای اندازه گیری این پژوهش طراحی کرده تخمین کمی از انرژی رعد و برق است؛ اما همین تخمین، نزدیکترین راه برای اندازه گیری تقریبی کل انرژی حاصل شده از رعد و برق است.

تحقیق درباره قدرت رعد و برق روی بخش وسیعی از فلوریدا انجام شده است. سنگهای آذرخشی  امروزه بسیار متنوع هستند ولی نوعی از آنها وجود دارد که 500,000 سال پیش تشکیل شده است .

تحقیقات کامل نشان می‌دهد به طور میانگین یک صاعقه هنگام برخورد، انرژی برابر 1مگا ژول بر متر تولید می‌کند. دکتر پاسیک گفت این مقدار بسیار زیادی است .شدت آن به اندازه ای زیاد است  که شما هرگز تصورش را نمی‌کنید .

اما اندازه بزرگترین سنگ آذرخشی که به وسیله برخورد صاعقه شکل استوانه ای گرفته، 20 برابر اندازه معمولی است. این خبر بدی است برای کسانی که نوعی ترس یا فوبیا از صدای رعد و برق دارند .

دکتر پاسیک گفت : قدرت زبانه و برخورد صاعقه بیشتر از حد انتظار ماست.

.

منبع: techinsider.io

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    بی‌سوادن هیچی حالیشون نیست، داداچ حرص نزن😅😆

    پاسخ

    به اون دانشمند بگید اگر واقعا انقدر مطمعا است بره آیا از برخورد شهاب سنگ و رعد برق این سنگ تولید میشه یا هیچ ربطی به شهاب سنگ نداره و این فقط بهانه ای است که دلیلی بر طبیعی بودنش توجیه کنند نه غیر طبیعی چون هیچ ربطی به شهاب سنگ نداره از کی تا حالا شهاب سنگ انرژی های مغناطیسی و الکترون رو جذب کرده که ما خبر نداریم؟ و باید بگم شهاب سنگا هنگام برخورد به زمین هرگز به این شکل الماس تولید نمیکنند و این نظریه اساسا کفره

    پاسخ

    مقاله را با دقت بیشتری بخوان.نوشته در سیارات همانند مشتری تبدیل به الماس میشه نه در سیاره زمین!

    پاسخ