;
coinex

توییل شرکت تایر سازی میشلن ، ترکیب رینگ و لاستیک در یک محصول

توییل ، نسل جدید تایرهای میشلن

بیش از 6000 سال از اختراع اولین چرخ در جهان می گذرد. انسان اولیه دریافت که برای حرکت وسایل خود در صورتیکه از جسمی دوار که زیر وسیله موردنظر قرار گرفته استفاده کند. جابجایی بسیار ساده تر و با نیروی کمتری انجام خواهد شد.

چرخ های اولیه با استفاده از موادی مانند چوب، فلز و چرم ساخته می شدند. تا اوایل قرن 20 نیز قالب کلی طراحی چرخ تغییر نکرده بود تا اینکه در اواخر دهه 1880 میلادی جان بوید دانلوپ (John Boyd Dunlop) اسکاتلندی قطعه ای حلقه مانند از جنس لاستیک را بر دور چرخ قدیمی قرار داد. به این ترتیب و به دلیل نرم تر بودن لاستیک از مواد مورد استفاده در قبل، وسیله نقلیه موردنظر با نرمی بیشتری بر روی سطح مسیر حرکت می کرد.

اما این لاستیک بر خلاف تایرهای امروزی توپر بود و با توجه به سنگینی وسایل نقلیه به انعطاف پذیری بیشتری در حین حرکت احتیاج بود. در همین سالها با پیشرفت تکنولوژی ساخت محصولات لاستیکی جان بوید دانلوپ با اختراع لاستیک بادی انقلابی در این صنعت بوجود آورد. شرکت دانلوپ در حال حاضر یکی از بزرگتریم تولید کنندگان لاستیک های سواری، باری و صنعتی در جهان می باشد.

اختراع تایرهای رادیال و مشکلات آنها

در اواسط دهه 1950 میلادی شرکت فرانسوی تولید لاستیک میشلن با اختراع تایر رادیال دومین انقلاب مهم در عرصه این صنعت را پایه گذاری کرد. تایر رادیال نیز که بیش از 60 سال است در تمامی خودروهای سواری و باری و کشاورزی استفاده می شود بر اساس دوختهایی بسیار محکم از الیاف نخ و فلز با زاویه نود درجه نسبت به مرکز چرخ ساخته شده است.

لاستیک های رادیال با تمام مزایایی که داشتند هنوز هم مشکلاتی از قبیل کم باد شدن. پنچر شدن، تخریب دیواره لاستیک در اثر خرابی رینگ، پاره شدن و پوسیدگی تیوب و … را داشتند. هرچند شرکت های بزرگ تایر سازی از قبیل شرکت لاستیک سازی بزرگ بریجستون (Bridgestone) ژاپن و گودیر (Goodyear) آمریکا با طراحی و ساخت و ارائه عمومی تایر بدون تیوب یا تیوب لس (Tubeless) در اواسط دهه 1970 میلادی و یا عرضه عمومی تایر های ران-فلت (Run Flat) با قابلیت حرکت تا شعاع مشخص با سرعت متوسط بدون خراب شدن تایر در اوایل دهه 1990 سعی در کمتر شدن این دست مشکلات را داشتند.

توییل (TWeel) آخرین راه حل میشن برای چرخ های خودرو ها

در اوایل دهه 2000 میلادی شرکت تایر سازی فرانسوی میشلن با ارائه طرح توییل (TWeel) سومین انقلاب مهم صنعت تایر سازی را به جهان عرضه کرد. توییل با حذف رینگ جداگانه از مجموعه تایر و همچنین حذف باد از داخل تایر آخرین راه حل خود برای مشکلات قبیل تایر های رادیال را ارائه داد.

توییل تایری است یکپارچه. به این منظور که رینگ و لاستیک هردو در هم ادغام شده اند و ساختاری واحد را بوجود آورده اند. به این ترتیب مشکل صدمه دیدن تایر در اثر خرابی رینگ که معمولا از جنس آلومینیوم و فلزات بوده مرتفع می گردد. عدم وجود باد در تایر نیز مشکلات پنچری و پارگی تایر در اثر کم باد بودن را نیز پوشش می دهد.

توییل | ساختار کلی

 

توییل از چهار قسمت اصلی ساخته شده است. بخش داخلی که در واقع نقش رینگ در تایر های قدیمی را بازی می کند و به اکسل خودرو متصل می گردد. بخش پره ای جاذب انرژی که مانند پره های رینگ های فلزی قدیمی است نیز بدلیل استفاده از پلی اورتان با حفظ سختی و مقاومت بسیار منعطف بوده و در واقع نقش باد در تایر های قدیمی را ایفا می کند. بخش سوم نیز باند متصل کننده رویه توییل به بخش های داخلی است. بخش آخر نیز بخش آج و گل (Pattern) لاستیک بوده که از الیاف بهم  تنیده سخت ساخته شده و طرح لاستیک در آن نقش بسته است.

مزایای توییل (TWeel)

بدلیل اینکه توییل در واقع یکپارچه است، نگهداری و تعویض آن نسبت به تایر های رادیال قدیمی ساده تر است. دیگر نیازی به دستگاه های مختلف برای جا انداختن تایر در رینگ نیست و در صورت بروز ایراد و مشکل به راحتی با باز و بسته کردن پیچ ها تعویض می گردد. همچنین دیگر نیازی به انجام عملیات نگهداری از جمله چک کردن باد و تنظیم آنها وجود ندارد.

توییل | انعطاف پذیری و نرمی فوق العاده

 

در توییل بدلیل استفاده از پلی اورتان انعطاف کلی تایر بیشتر بوده و همچنین میزان اصطکاک از تایر های رادیال قدیمی بیشتر است. این باعث می شود که در زمینه ترمز گیری و درگیر شدن با سطوح ناصاف قابلیت بیشتری نسبت به تایر های رادیال قدیمی داشته باشد. همچنین احساس راحتی بیشتری نیز برای سرنشین وجود خواهد داشت.

علاوه بر اینها عدم وجود باد در تایر نیز مشکلات ناشی از پنچر شدن و ترکیدگی را که باعث تصادف و وارد شدن خسارات مالی و جانی فراوانی می گردید را بسیار کمتر کرده است. همچنین وزن کمتر این تایر در مقایسه با تایر های قبلی کمتر بوده که باعث کاهش مصرف سوخت و در نتیجه ایجاد آلودگی کمتر می گردد. همچنین عمر مفید این تایر ها نیز بیشتر از انواع قدیمی تر است.

موارد استفاده

در حال حاضر توییل شرکت میشلن برای سه کاربرد کلی زیر ساخته و تولید می شود:

MICHELIN® X® TWEEL® SSL ALL TERRAIN

اولین مدل این تایر  در سایز 12/16.5 تولید می شود. این تایر مخصوص لودر های سایز متوسط بوده و قابلیت حرکت بر روی بازه وسیعی از سطوح از جمله خاک، سنگ، آسفالت و … را دارد. حداکثر بار قابل تحمل برای این تایر 2000 کیلوگرم با حداکثر سرعت 15 کیلومتر بر ساعت است.

توییل | ساختار تایر مخصوص لودر های سبک

 

لایه بیرونی این تایر از 4 قسمت مجزا ساخته شده است. وزن این تایر کمی بیش از 100 کیلوگرم است. بخش داخلی این تایر نیز 8 پیچ استاندارد بوده که در همه خودرو های لودر استاندارد موجود در بازار قابل استفاده است.

 

توییل | نمونه موارد مصرف

 

MICHELIN® X® TWEEL® SSL HARD SURFACE

 مدل بعدی نیز در سایز 12/16.5 تولید می شود. با این تفاوت که این مدل به منظور بیشترین کارایی در سطوح سفت و سخت آج بیرونی و سطح تایر کاملا صاف و یکدست است.

توییل | ساختار تایر مخصوص لودر های سبک سطوح سخت

 

این تایر نیز با وزن 118 کیلوگرمی خود قابلیت تحمل 2000 کیلوگرم بار را با سرعت 15 کیلومتر بر ساعت دارد. این تایر با سطح خارجی 4 لایه خود و پیچ های 8 سوراخ استاندارد قابل استفاده در تمامی مدل های موجود قابل استفاده است.

 

توییل | نمونه موارد مصرف

 

MICHELIN® X® TWEEL® TURF

مدل آخر این تولید کننده مخصوص ماشین های صنعتی چمن زنی بوده و با لایه خارجی سه لایه خود و طراحی آج چندگانه، قابلیت حرکت در چمن، خاک و گل را داشته و با نرمی و قابلیت انعطاف خود راحتی زیادی را ایجاد کرده و کمترین تکان ممکن را به راننده و اتاق منتقل می کند.

توییل | ساختار تایر مخصوص ماشین های چمن زنی صنعتی

 

این تایر 22 کیلوگرمی قابلیت تحمل 340 کیلوگرم بار را با حداکثر سرعت 25 کیلوگرم در ساعت را دارد. این تایر در دو سایز دهانه چمن زن 54 تا 60 اینچ و 72 اینچ تولید می گردد.

توییل | نمونه موارد مصرف

 

با توجه به اینکه شرکت های رقیب نیز با پژوهش و تحقیق برای طراحی محصولاتی با کیفیت تر و پیشرفته تر بیکار ننشسته اند، میشلن درحال انجام آزمایش های جدی برای هماهنگ سازی این تایر برای استفاده در سرعتهای بالا و خودرو های سواری و همچنین خودروهای سنگین باربری و صنعتی بوده و با توجه به مزایای زیاد استفاده از این تایر، سعی در به تولید رساندن این محصول و عمومی کردن آن دارد.

بطور مثال شرکت کره تولید تایر هانکوک (Hankook) نیز در حال بهینه سازی تایر Hankook NPT که آن هم یک تایر بدون باد یکپارچه است.

توییل | نمونه موارد مصرف در خودرو نظامی هامر

 

در نهایت هدف نهایی تمامی این تحقیقات ایجاد راحتی بیشتر برای سرنشینان و همینطور بهبود ایمنی و سلامتی و همچنین کاهش آلودگی برای محیط زیست خواهد بود. البته از این تایر بطور آزمایشی در چند خودرو نظامی نیز استفاده شده که قابلیت مانور آنها را در مکان صعب العبور مناطق جنگی بسیار افزایش می دهد.

منبع: تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    با سلام.از شهرستان دورود لرستان هستم.چگونه برای اخذ نمایندگی فروش وخدمات پس ازفروش در شهرستان یا استان اقدام کنم.
    09166004252

    پاسخ