;
coinex

جوهری که برق تولید می‌کند!

جوهر فتوولتائیک توسط محققان فندلاندی ابداع شده است

دوره صفحه های سیاه خورشیدی ممکن است به زودی به پایان برسد. یک تیم تحقیقات فنلاندی جوهر چاپگری را ابداع کرده اند که می‌تواند نور خورشید را بصورت موثری به انرژی برق تبدیل کند.

ممکن است شما پنلها و صفحه های خورشیدی را در فضاهای باز یا روی سقف خانه های مسکونی و مکان های دیگر دیده باشید. این صفحه ها از جنس سیلیکون متبلور است .(موادی که در ریز تراشه های الکترونیکی به کار می‌رود) این صفحات، نور خورشید را به جریان الکتریکی تبدیل کرده سپس برق تولید شده توسط آنها به مصرف منازل مسکونی و شرکتها و اماکن دیگر میرسد.

جدیدترین نسل روشهای تولید انرژی که هزینه نسبتا ارزانی دارد حدود 22 درصد برق مصرفی را تامین می‌کند.

جوهر ابداع شده توسط محققان بعنوان صفحه های خورشیدی عمل کرده که بعد از جذب نور، آن را به برق تبدیل می‌کند. این جوهر برخلاف صفحه های خورشیدی که دارای ساختار سفت و جامد هستند، بسیارشبیه به جوهر چاپگرهای سوزنی بوده و بلافاصله خشک شده و در رنگهای سیاه و قرمزقهوه ای(sepia) وجود دارد.

کیفیت و کارایی بهره برداری شده توسط این جوهر ها شبیه به پنلها و صفحه های خورشیدی قدیمی خواهد بود .

این جوهر که فتو ولتائیک نام گرفته نه تنها می‌تواند از دستگاههای خورشیدی جالبتر باشد بلکه می‌تواند کاربردی تر نیز باشد . همچنین می‌توان از آن برای طراحی یا نوشت کلمات یا اطلاعات مورد استفاده قرار داد.

جوهر فتوولتائیک حتی می‌تواند به دستگاه خودش بصورت مستقل و بدون اتصال به منبع انرژی، کار چاپ را انجام دهد. البته به شرط آنکه به انرژی زیادی نیاز نداشته باشد. محققان یک عکس از چهره خود بوسیله این جوهر چاپ کردند که با وجود اینکه 1000 ساعت زیر نور خورشید قرار گرفت محو نشد و از کیفیت آن کاسته نشد.

این جوهر با یک نوع دیگر از صفحه خورشیدی چاپی باریک و قابل انعطافی که در استرالیا ابداع شده، متفاوت است؛ زیرا قابلیت شکل دهی و فرم دهی مختلفی را دارد. محققان امیدوارند ابداع جوهر فتوولتائیک  مجالی برای استفاده کاربردی تر و آسانتر از انرژی خورشیدی باشد همچنین در  هنر نیز دو جنبه سرگرمی و کاربردی را داشته باشد.

.

منبع: techinsider.io

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر