;
coinex

عطارد نخستین سیاره پس از زمین که دارای فعالیت تکتونیکی است

فعالیت تکتونیکی عطارد - عطارد نخستین سیاره پس از زمین که دارای فعالیت تکتونیکی است

تا به امروز، زمین تنها سیاره در منظومه شمسی بود که در آن فعالیت های تکتونیکی مشاهده شده بود. اما به نظر می رسد، سیارات دیگری هم از نظر ویژگی های زمین شناسی (تکتونیکی) فعال باشند. به هر حال، به نظر می رسد، سیاره ما تنها سیاره ای در منظومه شمسی نیست که دارای فعالیت های این چنینی (تکتونیکی) است.

محققان موزه ملی هوا فضای اسمیتسونیان با بهره بردن از تصاویر با کیفیتی که توسط فضاپیمای مسنجر ناسا گرفته شده بود، موفق به کشف شواهدی مبنی بر وجود فعالیت های تکتونیکی در عطارد شدند. همچنین فضاپیمای مسنجر شواهدی از علائم یک میدان مغناطیسی را نیز در اختیار این محققان قرار داد و این چیزی است که انتظار می رود در سیاره ای مشاهد شود که حداقل بخشی از هسته آن هنوز مذاب بوده و در نتیجه از نظر تکتونیکی فعال باشد.

البته این بدان معنا نیست که فعالیت تکتونیکی عطارد دقیقا چیزی شبیه به زمین است. هیچ صفحه تکتونیکی در این سیاره وجود ندارد، به این ترتیب نمی توان انتظار مشاهده قاره ها و دیگر ویژگی های زمین شناسی آشنا را در این سیاره داشته باشیم. انقباض پوسته سیاره، حتی همین حالا نیز می تواند منجر به وقوع زلزله شود. با این حال، شاید تنها یک کاوش زلزله‌نگاری کافی باشد تا بتوان وقوع یک زمین لرزه در عطارد را تایید کرد.

با وجودی که این کشف، به احتمال زیاد نمی تواند چالش اساسی برای درک ما از فعالیت های زمین شناسی (در منظومه شمسی) باشد، اما نشان می دهد ما هنوز هم باید چیزهای زیادی در مورد جهان های دیگر فرا گیریم.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر