;
coinex

بازی سبک پلتفورمر | معرفی و بررسی یکی از رایج ترین سبک های بازی های کامپیوتری

همانطور که پیشتر و در تاریخچه بازی های کامپیوتری اشاره شد. سابقه بازی های کامپیوتری به دهه 1950 و 1960 میلادی باز می گردد. در اوایل دهه 1980 بود که سبک جدیدی سبک های اندک موجود بازی های کامپیوتری اضافه شد. در این سبک بازیکن می بایست با عبور از موانع و دشمنان مختلف از محیط ها و سطوح مختلف عبور نموده و به خط پایان برسد. این سبک که سبک پلتفورمر نامیده شد به یکی از رایج ترین سبکهای بازیهای کامپیوتری تبدیل شد.

نمایی از بازی اسپیس پنیک (Space Panic) اولین بازی سبک پلتفورمر برای کنسول ColecoVision

 

نسل اول بازی سبک پلتفورمر

اولین بازی سبک پلتفورمر توسط شرکت ژاپنی یونیورسال  ( Universal Entertainment Corporation ) ساخته شد. این بازی Space Panic نام داشت. در این بازی بازیکن می بایست با حرکت به جهت های چپ و راست و حرکت افقی و عمودی بر روی نردبانها از بخش بالایی صفحه به پایین حرکت نماید. این بازی را میتوان جد بزرگ بازیها سبک پلتفورمر نامید. این بازی برای کنسول نسل دومی کولکو ویژن ( ColecoVision ) ارائه شد بود.

نمایی از دانکی کونگ (Donkey Kong) بازی سبک پلتفورمر شرکت نینتندو (Nintendo)

 

در سال 1981 شرکت ژاپنی نینتندو ( Nintendo ) اولین بازی سبک پلتفورمر خود را با نام دانکی کونگ ( Donkey Kong ) به بازار ارائه داد. در این بازی بازیکن علاوه به حرکت در چهار جهت اصلی قابلیت پرش از روی اجسام را نیز بدست آورده بود. در این بازی شخصیت اصلی که در ابتدا جامپ من ( Jumpman) نامیده شده بود  وظیفه داشت تا دوست دختر خود را که در درست میمون بزرگ اسیر شده نجات دهد.

اولین حضور شخصیت ماریو ( Mario ) در بازی های کامپیوتری

شخصیت اصلی بازی بعدها به ماریو ( Mario ) تغییر نام داد. این اولین بار بود که شخصیت محبوب ماریو که بعد ها در سری بازی های سوپر ماریو  یا قارچ خور در یک بازی معرفی می گردید. این بازی بر روی پلتفورم های آتاری ، نینتندو ، کومودور 64 و کولکو ویژن قابل اجرا بود.

سری دوم و سوم بازی های دانگی کونگ با نامهای Donkey Kong Jr (سمت چپ) و Donkey Kong 3 (سمت راست)

با توجه به اینکه بازی دانکی کونگ بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته بود، شرکت نینتندو قسمت های دوم و سوم این بازی را نیز در سال های 1982 و 1983 طراحی و به بازار عرضه نمود. از اینجا بود که شرکت نینتندو به عنوان شرکتی موفق در ارائه بازی های کامپیوتری مطرح شد.

 

بازی سبک پلتفورمر برادران ماریو شرکت نینتندو

 

در اواسط سال 1983 شرکت نینتندو با ارائه بازی سبک پلتفورمر ماریو ( Mario Bro ) فصل جدیدی در این سبک بازی گشود. در این بازی ماریو شخصیت اصلی بازی لوله بازکنی ایتالیایی-آمریکایی بوده که با گشت گذار در فاضلابهای شهر نیویورک به همراه دوست خود با نام لویجی ( Luigi ) به مقابله با موجودات زیرزمینی مشغول هستند.

نمایی از بازی سبک پلتفورمر Fairyland Story  (بالا) و Bubble Bobble (پایین) شرکت بازی سازی ژاپنی تایتو

 

از بازی های شاخص این سبک در اواسط دهه 1980 می توان به بازی های The Fairyland Story و Bubble Bobble شرکت تایتو ( Taito ) اشاره کرد. در سال 1982 شرکت اکتیویژن ( Activision ) با طراحی بازی Pitfall برای کنسول آتاری سبک حرکتی شخصیت های اصلی بازی های این سبک را تغییر داد.

بازی های Pitfall (بالا) و اسمورف | نجات در قلعه گارگامل

تا پیش از این تمامی بازی ها با حرکت از بالا به پایین و یا بالعکس بودند و این بازی با تغییر جهت از چپ به راست توجه بسیاری را به خود جلب کرد. بازی اسمورف ها | نجات در قلعه گارگامل محصول شرکت کولکو که برای کنسول آتاری 2600 ارائه شد نیز از همین سبک پیروی می کرد.

بازی Super Mario Bros  یکی از موفق ترین بازی های تاریخ بازی های کامپیوتری محصول شرکت نینتندو

در این سالها بازی های زیادی در سبک بازی پلتفورمر ساخته شدند تا اینکه در سال 1985 شرکت نینتندو شاهکار خود یعنی بازی سبک پلتفورمر Super Mario Bros را با نقش آفرینی شخصیت ماریو را به بازار عرضه کرد. این بازی که در ایران به نام قارچ خور شناخته می شود مورد توجه بسیاری از منتقدین و بازیکنان قرا گرفت.

کنسول نسل سومی FamiComp شرکت نینتندو

این بازی که بر روی کنسول جدید شرکت نینتندو به نام Nintendo Family Computer یا FamiCom ارائه شد. این بازی که باعث خروج بازار بازی های کامپیوتری از رکود شد، به عقیده بسیاری از مجلات تخصصی بازی های کامپیوتری به عنوان یکی از 10 بازی برتر تاریخ بازی های کامپیوتری شناخته شد.

Super Mario Run آخرین بازی نینتندو از سری بازی های محبوب ماریو

از این بازی بیش از 20 نسخه و نگارش مختلف و برای تمامی پلتفورم ها و سیستم عامل های موجود در بازار ساخته شد. آخرین نسخه این بازی با نام  Super Mario Run برای گوشی های تلفن همراه با سیستم عامل های اندروید و آی او اس به زودی به بازار عرضه خواهد شد.

نمایی از شاهزاده ایرانی 1 (بالا) و شاهزاده ایرانی 2 (پایین) دو بازی سبک پلتفورمر محبوب در بین ایرانیان در دهه 1990 میلادی

از دیکر بازی های محبوب سبک بازی پلتفورمر می توان به بازی شاهزاده ایرانی ( Prince of Persia ) ساخته شرکت آمریکایی Broderbund اشاره کرد با با توجه به نزدیک بودن شخصیت ها و مکانها بین بازیکنان ایرانی بسیار محبوب شد. این شرکت در سال 1993 نیز با استفاده از قابلیتهای جدید گرافیکی نسخه دوم این بازی با نام Prince Of Persia 2 : The Shadow And Flame را به بازار عرضه کرد. این دو بازی در محیط سیستم عامل داس ( DOS ) شرکت مایکروسافت اجرا می شدند.

بازی دنیای دیگر یکی از قوی ترین بازی های سبک پلتفورمر

 

بازی متفاوت و بسیار پرطرفدار دنیایی دیکر ( Another World ) شرکت ژاپنی Delphine نیز یکی دیگر از این بازی ها بود که با توجه به نمره 9 از 10 از Steam و 4.4 از 5 در گوگل پلی برای تمامی کنسول ها و سیستم عامل ها ارائه می گردد.

نسل دوم بازی سبک پلتفورمر

با پیشرفت قابلیت های گرافیکی کامپیوترهای خانگی و کنسول های بازی، بازی های این سبک نیز به سمت و سوی جدید رفتند. یکی از بزرگترین تغییراتی که بهبود گرافیک برای بازی های این سبک بوجود آورد قابلیت جابجایی در صحنه یا Side Scrolling بود. این قابلیت به این معنی بود که با رسیدن بازیکن به آخر صفحه تصویر قطع نمیشد و برای رفتن به صحنه بعدی کل صفحه جابجا می شد.

 

بازی سبک پلتفورمر Alex Kidd in The Enchanted Castle اولین بازی نسل دوم با قابلیت Side Scrolling

 

شرکت ژاپنی سگا ( SEGA ) که در سال 1940 تاسیس شده بود با معرفی بازی الکس در قلعه طلسم شده ( Alex Kidd in the Enchanted Castle ) یکی از اولین بازی های سبک پلتفورمر با این قابلیت را تولید کرد. این بازی بر روی کنسول های پیشرفته شرکت سگا به نام های MegaDrive و Genesis قابل اجرا بود.

از اینجا به بعد همراه با پیشرفت سریع قابلیت های پردازنده های کامپیوتر های خانگی و کنسول های بازی، عناوین زیبا و قابل توجهی به بازار ارائه شدند. در اوایل سال 1990 شرکت Red Company بازی سبک پلتفورمر ماجراهای بنک ( Bonk’s Adventures ) را ارائه داد. شرکت CapCom نیز با ارائه بازی Strider حضور خود را در بازار بازی های کامپیوتری این سبک اعلام کرد.

اولین بازی از سری بازی های محبوب سونیک محصول شرکت سگا

در سال 1991 شرکت سگا بازی جنجالی و جدید خود را طراحی و با نام جوجه تیغی به نام سونیک ( Sonic The Hedgehod ) به بازار عرضه کرد. این بازی بازار بازی های این سبک را در دستان خود گرفت. این بازی هم همچون بازی ماریو شرکت نینتندو به یکی از محبوب ترین بازی ها تبدیل شد و با ساخت ده ها دنباله برای کنسول های مختلف و حتی سری های انیمشین کارتونی تلویزیونی محبوبیت خود را نشان داد. این محبوبیت به حدی بود که تعداد زیادی نرم افزار آموزشی و سبک های دیگر بازی های کامیوتری نیز بر اساس شخصیت سونیک ساخته شد.

نمایی از بازی Sonic & All-Stars Racing Transformed

آخرین دنباله ای که برای این سری ساخته شده پروژه سونیک ( Project Sonic ) نام دارد که در اوایل سال 2017 میلادی به بازار عرضه خواهد شد. این بازی بر روی پلتفورم های ویندوز، پلی استیشن و اکس باکس مایکروسافت قابل اجرا خواهد بود.

سه نمونه از بازی های سبک پلتفورمر برای گوشی های تلفن هوشمند از چپ به راست بازی داون ول ، ساب وی سرفر و تمپل ران

با شروع هزاره جدید و ظهور گوشی های تلفن های همراه هوشمند، با توجه به آسانی استفاده از آنها به منظور ابزاری برای اجرای بازی های کامپیوتری، بازار سبک بازی پلتفورمر نیز دچار جهشی بزرگ شد. بطور مثال می توان به عناوینی همچون سری بازی های دونده معبد ( Temple Run ) شرکت ایمانجی ( Imangi ) ، ساب وی سرفر ( Subway Surfer ) و Downwell اشاره کرد. این دست بازی ها با توجه به امکان رتبه بندی بازیکن در سطح منطقه و جهان جذابیت بسیاری را برای بازیکنان ایجاد می کند.

برزخ (تصویر بالا) و درون (تصویر پایین) دو نمونه موفق بازی سبک پلتفورمر محصول شرکت PlayDead

در بین نسخه های کامپیوتری نیز بازی هایی همچون بازی سبک پلتفورمر برزخ ( Limbo ) و درون ( Inside ) شرکت PlayDead از مشهور ترین عناوین می باشند که در گذشته به معرفی و بررسی آنها پرداختیم.

به تارگی بازی کوتاهی با نام ” لیلی و سایه های جنگ ”  Liyla And The Shadow Of War در این سبک منتشر شده است. این بازی در واقع یک فیلم کوتاه اینتراکتیو ( قابل هدایت توسط کاربر ) بوده که بررسی وقایع جنگ غزه و سرنوشت خانواده دختربچه ای به نام لیلی می پردازد. این بازی با ارائه آمار از خسارات و تلفات این جنگ بر این منطقه توانسته با ارائه این بازی بسیار تلخ و تاریک جوایز بین المللی بسیاری نیز کسب کند.

در آینده نزدیک به بررسی و معرفی این بازی خواهیم پرداخت.

منبع : تکرا

 

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر