;
coinex

مانور فضاپیمای جونو به دلیل اشکال در موتور اصلی به زمان دیگری موکول شد

مانور فضاپیمای جونو به دلیل مشکل موتور کنسل شد

فضاپیمای جونو پس از سفری یک ساله، سه ماه قبل به مدار سیاره مشتری رسید. این کاوشگر پس چند روز، دوربین نور مرئی (JunoCam) خود را روشن کرد و نخستین مشاهداتش از تشعشات شدید مشتری را به زمین ارسال کرد. اما در حال حاضر به نظر می رسد، موتور اصلی جونو با مشکل مواجه شده است. فضاپیمای جونو در حال آماده شدن برای رسیدن به مدار نهایی خود در اطراف غول گازی بود که هفته گذشته، تیم آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا، متوجه خرابی دریچه های برگشتی هلیوم فضاپیما شدند.

ریک نیباکین، یکی از مدیران پروژه جونو گفت: “دریچه ها باید در عرض چند ثانیه باز می شدند، اما این پروسه چند دقیقه طول کشید. نیاز داریم، قبل از استفاده از سوخت موتور اصلی، این مسئله را به خوبی بررسی کنیم.”

این مانور در اصل قرار بود، 19 اکتبر (چهارشنبه هفته جاری) انجام شود اما حال با مشکلاتی که برای موتور پیش آمده، کاوشگر تا زمان نزدیکی به گذر نزدیک بُرد خود در 11 دسامبر، قادر به حرکت نخواهد بود. البته ناسا اعلام کرده، این رویداد نتیجه وخیمی در بر نخواهد داشت. در واقع، اعضای تیم ماموریت جونو نیازی نیست، مانور جونو را به عقب بیاندازند؛ چرا که سنسورها و ابزارهای جونو، برای جمع آوری داده از مشتری مشکلی ندارند. همچنین وقتی جونو به مدار تنگ تر برسد، دیگر نیازی نیست به موتور اصلی خود متکی باشد و می تواند از تراسترهای کوچکترش بهره ببرد. اما اگر در نهایت، این مشکل رفع نشود و جونو قادر به استفاده از سوخت موتور اصلی خود نشود، متاسفانه تمام داده ها و عکس هایی که دانشمندان انتظارش را داشتند، از دست خواهد رفت.

فضاپیمای جونو پس از پایان مأموریت کاوشگر گالیله در سال ۲۰۰۳، به نخستین کاوشگر مدار مشتری تبدیل شد. در طول مأموریت ۲۰ ماهه جونو، این فضاپیما برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد فضای داخلی سیاره بر فراز ابرهای گازی آن، تنها ۳۰۰۰ کیلومتر گردش خواهد کرد. جونو همچنین قرار است شفق شدید این سیاره را هم مورد کاوش قرار دهد. فضاپیمای جونو همچنین قادر به کشف اقمار بیشتری در مشتری خواهد بود، این سیاره در حال حاضر میزبان ۶۰ قمر شناخته‌ شده است.

در نهایت پس از پایان مأموریت در اواسط اکتبر آینده، فضاپیما در جو مشتری نابود خواهد شد. مهندسان ناسا قرار است به‌ منظور احتمال هرگونه برخورد جونو با قمر اروپا که تصور می‌شود دارای حیات میکروبی باشد، فضاپیمای جونو را بر روی ابرهای مشتری نابود کنند، تا احتمال برخورد هرگونه آلودگی زمینی با اروپا را از بین ببرند.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر