;
coinex

محققان موفق به کشف نخستین بافت فسیلی مغز دایناسور شدند

محققان موفق به کشف نخستین بافت فسیلی مغز دایناسور شدند

دیرینه شناسان می گویند، موفق به کشف چیزی شده اند که تصور می شود، بخشی از نخستین نمونه شناخته شده بافت فسیلی مغز دایناسور باشد. محققان با استفاده از اسکن های صورت گرفته توسط میکروسکوپ الکترونی، موفق به تشخیص عروق خونی، کلاژن، غشاء و احتمالاً بقایای قشر مغز گونه ای از دایناسور ایگوآنادندانان (Iguaonotia) شدند. تصور می شود، این دایناسور حدود 133 میلیون سال پیش بر روی زمین می زیسته است. یافته های این محققان نشان می دهد، مغز این دایناسور اشتراکات زیادی با مغز پرندگان و خزندگان مدرن دارد. این بافت مغزی، در عوض اینکه حفره های جمجمه اش به طور کامل پر شده باشد، دارای فضای قابل توجهی برای رگ های خونی و سینوسی است.

به این ترتیب، محققان ممکن است با استفاده از تکنولوژی های جدید در دسترس، درک بهتری از مسیر تکاملی این جانداران عظیم الجثه بدست آورند، همچنین در حالی که این تیم در انجام حال سی تی اسکن هستند، امیدواری های وجود دارد تا اسکن های سه بعدی آینده، امکان مقایسه بافت مغز ایگوآنادندانان را با موجودات امروزی فراهم کند.

البته نباید انتظار کشفیات بیشتری شبیه به این را در آینده داشته باشیم، چرا که به عقیده دانشمندان این بافت فسیلی مغز دایناسور احتمالا در آب بسیار اسیدی (احتمالاً در یک مرداب و یا باتلاق) محفوظ مانده باشد، عاملی که از آن در برابر بقایای دیگر جانداران مدفون شده محافظت کرده است و طبیعتاً، احتمال کشف مجدد چنین چیزی بسیار پایین خواهد بود. اما با این حال، ممکن است دیرینه شناسان برای کشف شواهد بیشتر به مکان های مشابه دیگری رجوع کنند.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر