;
coinex

مک بوک پرو ۱۳ اینچی کمپانی اپل نسبت به مدل سال گذشته چقدر تغییر کرده است؟

مقایسه مک بوک پرو ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶

کمپانی اپل این تفکر را دارد که دوباره از سر لپ تاپ‌ها را پایه گذاری کرده و آن‌ها را مجددا با ساخت مک بوک پرو سال ۲۰۱۶، اختراع کرده است. اما آیا این موضوع که تنها با آوردن یک تکه‌ی قابل لمس و به اصطلاح همان نوار لمسی یا TouchBar که برگرفته از دنیای گوشی های هوشمند است کافی بوده تا برچسب قیمت گزافی را بر روی محصول خود بگذارد؟ ما در اینجا می‌خواهیم که با پرداختن به این موضوع و مقایسه مک بوک پرو  ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ این موضوع را واکاوی و تحلیل کنیم.

نکته: به یاد داشته باشید که ما در این مقایسه مدل ۱۵ اینچی مک بوک پرو سال ۲۰۱۶ را از مقایسه معاف کرده و تنها به مقایسه دو مدل ۱۳ اینجی امسال و سال گذشته می‌پردازیم و آن‌ها را برانداز می‌کنیم.

اندازه و سایز

macbook-pro-2016-vs-2015-size

با مقایسه مک بوک پرو ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به این نتیحه خواهیم رسید که مک بوک پرو امسال با حفظ اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش، ۳ درصد کوچکتر و ۱۳ درصد نازکتر از برادر بزرگتر خود یعنی مک بوک پرو سال ۲۰۱۵ است. این موضوع باعث شده تا این دستگاه جمع و جورتر باشد و حمل و نقل آن نیز به سادگی میسر شود. این موضوع باعث شده که کمپانی اپل از تولید مک بوک ایرهای جدیدتر خودداری کرده و صرفا مدلی از خط تولید ایر را به خاطر قیمت پایینش برای دوستداران آن نگاه دارد.

وزن

macbook-pro-2016-vs-2015-weight

مدل سال ۲۰۱۶ همچنین از برادر بزرگ‌تر خود ۱۳ درصد سبک وزن‌تر است و باعث شده که وزنی معادل مک بوک ایرهای ۱۳ اینچی داشته باشد. این موضوع خبر خوشایندی برای کوله یا کیف شما که قرار است وزنی کمتر را نیز حمل کنید و بدنتان نیز راضی تر خواهد بود.

ساخت

macbook-pro-2016-vs-2015-build

هر دو مدل، بدنه‌ای تمام فلزی ساخته شده از آلومینیوم دارند که نه تنها در میان محصولات کمپانی اپل از استاندارد بالایی برخوردار هستند بلکه در میان تمامی محصولات موجود در بازار نیز نمونه‌ای از یک طراحی بی‌نظیر با کیفیت ساخت عالی هستند.

رنگ‌ها

macbook-pro-2016-vs-2015-colours

کمپانی اپل رنگ جدید خاکستری فضایی را دقیقا پس از حذف این رنگ از میان رنگ‌های تلفن هوشمند خود یعنی آیفون، به خط تولید مک بوک‌های خود اضافه کرده تا به علاقه مندان این محصول انتخاب تازه‌ای در رنگ بندی داشته باشند.

اندازه صفحه نمایش

macbook-pro-2016-vs-2015-display-size

اندازه‌ی صفحه نمایش مدل سال ۲۰۱۶ با برادر بزرگتر خود تفاوتی ندارد و هر دو ۱۳ اینچی یا به صورت دقیقتر هر دو ۱۳.۳ اینج اندازه دارند و نسبت ابعاد ۱۶:۱۰ مطابق استانداردهای جهانی دارند.

رزولوشن صفحه نمایش

macbook-pro-2016-vs-2015-display-resolution

کمپانی اپل از برند «صفحه نمایش رتینا» خود در مک بوک پرو سال ۲۰۱۶ استفاده نکرده است، البته این موضوع به خاطر این نیست که صفحه نمایش استفاده شده کیفیت گذشته را ندارد بلکه به این موضوع اشاره دارد که صفحه نمایش محصول امسال باکیفیت تر از گذشته است؛ اما هنوز تراکم پیکسلی ۲۲۷ آن یا رزولوشنش تغییری نکرده است.

کمپانی اپل ادعا کرده که صفحه نمایش تولید شده‌ جدیدش از هر لحاظی پیشتاز است و به این موضوع‌ها اشاره کرده که کنتراست صفحه نمیش جدید ۶۷ درصد بالاتر رفته و ۲۵ درصد دایره‌ی رنگ‌های آن افزایش یافته است. با نگاهی به دو مدل در کنار هم و مقایسه مک بوک پرو ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ نیز با چشم غیرمسلح می‌توان تفاوت کلی این دو صفحه نمایش را از هم تشخیص داد و گواهی بر این ادعای کمپانی اپل داد.

Trackpad

macbook-pro-2016-vs-2015-trackpad

کمپانی اپل با وجود تغییر ندادن کلیات ترک پد دستگاه خود و همچنان از شیشه در تولید آن استفاده می‌کند و تکنولوژی Force Touch مشابه گذشته و لمس سه بعدی آیفون‌های کمپانی خود را به همراه دارد اما با مقایسه مک بوک پرو ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به این نتیجه می‌رسید که این کمپانی آن را بزرگتر از قبل ساخته و سایز آن را ۱۴۶ درصد افزایش داده است. جالب است بدانید که با استفاده از Trackpad جدید این توهم در ذهن شما ایجاد می شود که در حال جابجا شدن است اما این موضوع واقعیت ندارد و تماما ثابت است.

نوار لمسی یا TouchBar

macbook-pro-2016-vs-2015-touchbar

ویژگی جدید مک بوک‌های نسل جدید و آینده‌ی کمپانی اپل که حتما درباره‌ی آن بسیار شنیده و خوانده‌اید، نوار لمسی یا TouchBar دستگاه است. تاچ‌بار یک نوار مالتی تاچ یا چند لمسی است که به بالای صفحه کلید اضافه شده و جای دکمه‌های توابع F سنتی را می‌گیرند. توسعه دهندگان نرم افزاری می‌توانند که از این نوار لمسی برای نشان دادن سرویس‌های برنامه‌ی خود همچون نوار ابزار، گزینه‌های مختلف ویرایش یا ذخیره، میانبرها و یا خیلی چیزهای دیگر که معمولا روی صفحه نمایش قرار می‌گیرند و یا نیازمند میانبر هستند را استفاده کنند. در واقع نوار لمسی چیز بسیار زیادی به دستگاه اضافه نکرده؛ اما قطعا تجربه‌ی استفاده‌ی خوبی در ذهن کاربر جای می‌گذارد و حس و حال استفاده از یک دستگاه مدرن را به شما می‌دهد. اگر چه که باید قبول کنیم که سرعت و کارایی کاربران خود را افزایش می‌دهد و بسته به نوع اپلیکیشن و برنامه‌ی مورد استفاده‌ی کاربر، نوار لمسی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما به خودی خود تنها یک ویژگی که در پایین‌تر به آن می‌پردازیم را دارا است. در کل مقایسه مک بوک پرو ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ از این حیث اشتباه است چرا که تنها می‌توان گفت که مدل سال گذشته فاقد این ویژگی و نوآوری جدید است.

با این وجود که کمپانی اپل سعی ویژه‌ای داشته که نوار لمسی را به کاربران خود عرضه کند؛ اما این احتمال را داده که برخی کاربران از این موضوع ناراضی باشند و به این دلیل نسخه‌ای ۱۳ اینچی از مک بوک پرو ۲۰۱۶ خود را با ردیف دکمه‌های توابع F سنتی به بازار عرضه کرده است که البته از قیمت پایین تری نیز برخوردار است.

حسگر اثر انگشت و TouchID

macbook-pro-2016-vs-2015-fingerprint-sensor

در موضوع قبل به یک موضوع اشاره کردیم که نوار لمسی به خودی خود یک ویژگی دارد که به راحتی نمی‌توان از آن گذشت و آن ویژگی چیزی نیست جز حسگر اثر انگشت که بر روی نوار لمسی دستگاه قرار دارد. جالب است بدانید که مک بوک پرو ۲۰۱۶ با نوار لمسی اولین دستگاه مک است که این تکنولوژی را دریافت کرده است. البته که باید بدانید که مک بوک ۱۳ اینچی بدون نوار لمسی دارای این ویژگی نیست. همچنان که در بالاتر نیز اشاره کردیم مقایسه مک بوک پرو ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ از لحاظ نوآوری جدید نوار لمسی در کل اشتباه است؛ اما نمی‌توان گفت که چیزی از جذابیت‌های حسگر اثر انگشت بر روی مک بوک کم کرده است.

پردازشگر

macbook-pro-2016-vs-2015-processor

پردازشگر نسل هفتم Kaby Lake شرکت اینتل نتوانسته راه خود را به مک بوک پروهای جدید باز کند و کمپانی اپل به نسل ششم پردازنده‌های این شرکت یعنی Skylake بسنده کرده است. البته باید بدانید که در مقایسه مک بوک پرو ۲۰۱۵ با ۲۰۱۶ این موضوع خود نمایی می‌کند که نسل سال ۲۰۱۵ این دستگاه از چیپست های Broadwell نسل پنجم شرکت اینتل استفاده می‌کردند و از این حیث مک بوک پرو ۲۰۱۶ یک قدم جلوتر است.

به این موضوع توجه کنید که کمپانی اپل این راه را برای کاربران باز کرده که با سفارش دستگاه در فروشگاه آنلاین خود پیکره بندی‌های مختلفی که شامل سرعت پردازنده‌ی بالاتر و استفاده از پردازنده‌های Core i7 به جای Core i5 های پیش فرض است، سفارش دهند؛ اما با این وجود شما نمی‌توانید به یک فروشگاه اپل در نزدیکی خود سری بزنید و یکی از آن‌ها را خریداری کنید.

RAM

macbook-pro-2016-vs-2015-ram

در مقایسه مک بوک پرو ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ از حیث RAM هیچ تفاوتی پیدا نخواهید کرد چرا که هر دو از یک نوع رم به پهنای باند ۸ گیگابایت استفاده می‌کنند که البته هر دو را می‌توان در فروشگاه آنلاین کمپانی اپل تا ۱۶ گیگابایت افزایش داد.

حافظه ذخیره سازی

macbook-pro-2016-vs-2015-storage

با نگاهی اجمالی شاید تنها این موضوع به ذهن شما در مقایسه مک بوک پرو ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ خطور کند که هارد درایو پیش فرض SSD مک بوک نسل جدید، ۲۵۶ گیگابایت و برادر بزرگترش ۱۲۸ گیگابایت است که قیمت ابتدایی دستگاه را حدود ۵۰۰ دلار افزایش داده است؛ اما باید به این نکته نیز توجه کرد که هارد درایوهای مک بوک پرو ۲۰۱۶ از نسل جدید SSD ها است و البته که کمپانی اپل دیگر اجازه این را به شما نمی‌دهد که حتی در فروشگاه آنلاین خود کمپانی نسخه ۱۲۸ گیگابایتی از مک بوک جدید را خربداری کنید.

درگاه‌ها

macbook-pro-2016-vs-2015-ports

کمپانی اپل علاقه‌ی خود به درگاه‌های تاندربولت و USB نوع C را در اینجا نیز نشان داده است! با مقایسه مک بوک پرو ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به راحتی می‌توانید دریابید که تمامی انواع دیگر درگاه‌ها از مک بوک پرو ۲۰۱۶ حذف شده و استاندارد جدیدی در این باب توسط کمپانی اپل طرح شده است. نسخه‌ی ارزان و بدون نوار لمسی مک بوک پرو ۲۰۱۶ دارای دو درگاه تاندربولت است و این در حالی است که نسخه‌ی گرانتر و دارای نوار لمسی، دارای ۴ درگاه تاندربولت یا همان USB نوع C است.

همچنین حرفه‌ای‌های حوزه‌ی عکاسی با نگاهی اجمالی به این محصول جدید اپل به این موضوع پی می‌برند که نیازمند یک تبدیل برای استفاده از کارت‌های حافظه‌ی جانبی خود بر روی مک بوک های جدید و نسل‌های آتی این کمپانی هستند چرا که حتی درگاه کارت SD نیز از این دستگاه حذف شده است.

درگاه شارژ

macbook-pro-2016-vs-2015-charging-port

مدل جدید مک بوک پروها حتی از درگاه شارژ جداگانه‌ای برخوردار نیستند و از درگاه‌های تاندربولت موجود بر روی دستگاه برای شارژ شدن باتری خود باید استفاده کنند. در مدل دارای نوار لمسی یکم کار آسان است چرا که در دو طرف دستگاه درگاه تاندربولت موجود است و شما می‌توانید کابل شارژ خود را به هر طرف که مایل هستید متصل کنید.

به هر حال با این کار شما از لذت اتصال مغناطیسی کابل‌های MagSafe برای شارژ به دستگاه محروم خواهید شد اما همچنان می‌توانید که مدل سال ۲۰۱۵ را خریداری کنید.

درگاه ۳.۵ میلیمتری هدفون

macbook-pro-2016-vs-2015-headphone-jack

با وجود حذف درگاه ۳.۵ میلیمتری هدفون بر روی آیفون های جدید ۷ و ۷ پلاس کمپانی اپل، هنوز این درگاه بر روی مک بوک پروهای ۲۰۱۶ همانند برادرهای بزرگتر خود باقی مانده‌اند تا چند صباحی دیگر بتوان از آن‌ها بر روی مک بوک استفاده کرد.

باتری

macbook-pro-2016-vs-2015-battery

در مقایسه مک بوک پرو ۲۰۱۵ با مک بوک پرو ۲۰۱۶ متوجه خواهیم شد که با وجود کوچکتر شدن دستگاه‌های امسال کمپانی اپل، همچنان شارژدهی تا ۱۰ ساعت با اینترنت گردی بر جای خود باقی است و یکی از حسن‌های این دستگاه است چرا که نوت بوک‌ها و اولترا بوک‌های زیادی نیستند که باتریشان تا این حد دوام بیاورد.

وب کم

macbook-pro-2016-vs-2015-webcam

در مقایسه مک بوک پرو ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ از حیث وب کم دستگاه به نظر می‌سد که چیزی تغییری نکرده و همچنان همان دوربین با کیفیت ۷۲۰p یا «دوربین HD فیس تایم» بر جای خود باقی است.

سیستم عامل و نرم افزار

macbook-pro-2016-vs-2015-software

به جز خوبی‌هایی که نوار لمسی در برنامه‌های مختلف و نرم افزارها می‌تواند به شما بدهد که از آن‌ها استفاده کنید، شما همچنان از همان سیستم عامل macOS Sierra  و تجربه خاطره انگیز آن بر روی هر دو مدل سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ برخوردار هستید.

تاریخ عرضه

macbook-pro-2016-vs-2015-release

نسخه‌ی بدون نوار لمسی مک بوک پرو ۲۰۱۶ هم اکنون برای خرید در دسترس است و این در حالی است که مدل‌های دارای نوار لمسی باید پیش خرید شوند و طی ۲ تا ۳ هفته در ماه نوامبر به دست مشتریان خود خواهند رسید.

قیمت ابتدایی

macbook-pro-2016-vs-2015-starting-price

نوار لمسی هر چه باشد، یک اتفاق انقلابی و حرکتی بسیار خلاقانه است؛ اما با این وجود اگر که شما خواهان داشتن یکی از آن‌ها هستید باید حدود ۱۸۰۰دلار بابت آن بپردازید و این قیمت حدود ۵۰۰ دلار بیشتر از قیمت مدل سال گذشته خود است. بله با این قیمت دهانتان حتما باز مانده است! چرا که قیمتی بسیار زیاد برای یک لپ تاپ ۱۳ اینچی خواهد بود. با این وجود نسخه‌ی بدون نوار لمسی این کمپانی، قیمتی ۱۵۰۰ دلاری دارد که به اپل به سادگی کمک خواهد کرد که بازار از دستش خارج نشود. شما به راحتی و هم اکنون می‌توانید یکی از آن‌ها را خریداری کنید اگر که نگران آیفونیزه کردن مک بوک خود نیستید.

اگر که قیمت مک بوک پرو ۲۰۱۶ با مدل سال گذشته خود یکسان و یا شبیه بود حتما بدون فکر همگان به ارتقاء مک بوک خود فکر می‌کردند؛ اما این قیمت به خاطر هزینه‌هایی که نوار لمسی جدید بر روی دست کمپانی اپل گذاشته، بالا رفته و چاره‌ای نیز برای آن وجود نداشته است. دستگاه چیزی کمتر از خارق العاده یا دستگاهی انقلابی نیست؛ اما فروش رفتن آن با این قیمت قدری مشکل است. شاید کوپرتینویی ها استقبالی که منتظرش بوده اند را دریافت نکنند.

.

منبع: newatlas

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    عجب مقاله ای بود دمتون گرم. فقط مک بوک،فقط مک بوک پرو، فقط اپل، فقط استیو جابز فقید. من نمی دونم مایکروسافتیا کجان که بیان این مطلب رو بخونن تا بفهمن الکی نباید واسه اپل شاخ و شونه بکشن. سامسونگیا با بلایی که سر گلکسی اس 7 اومد فهمیدن، کی باشه مایکروسافتی ها بفهمن که سرفیس پرو به گرد پای مک بوک پرو هم نمیرسه.

    پاسخ