;
coinex

ماموریت آنالوگ و شبیه‌ سازی مریخ لهستان، سال آینده انجام خواهد شد

ماموریت آنالوگ و شبیه‌ سازی مریخ لهستان سال آینده انجام خواهد شد

گروهی شش نفره از علاقمندان به اکتشافات فضایی، در نظر دارند، مدت دو هفته را در زیستگاه شبیه سازی شده مریخ صرف کنند. این ماموریت آنالوگ و شبیه‌سازی مریخ لهستان (PMAS) نام دارد و از 19 مارس (29 اسفند) تا 1 آوریل (12 فروردین) 2017 در زیستگاه مدولار ایستگاه تحقیقات آنالوگ (M.A.R.S.) واقع در نزدیکی ناحیه ژپینیک بیسکوپی در جنوب لهستان انجام خواهد شد.

هدف اصلی ماموریت PMAS 2017، انجام تحقیقات برای زندگی و کار بر روی مریخ خواهد بود. خدمه ماموریت آنالوگ در طول اقامت خود در درون زیستگاه گنبدی آزمایشی متعددی در زمینه های، زمین شناسی، زیست شناسی، روانشناسی، کشاورزی، و نجوم انجام خواهند داد.

این تیم در انزوای کامل، آزمایش ها و سنجش های خود را در درون زیستگاه و اطراف سایت اکتشافی انجام خواهد داد. خدمه ماموریت، تمام فعالیت های خود را به مرکز پشتیبانی (MSC) در ترونی، در فاصله 531 کیلومتری این زیستگاه در شمال لهستان گزارش خواهند کرد.

سباستین هیتریخ، رهبر و مدیر ماموریت آنالوگ و شبیه‌سازی مریخ لهستان، در مورد این ماموریت گفت: “مرکز پشتیبانی ماموریت تمام اطلاعات لازم و برنامه روزانه برای انجام آزمایش ها و فعالیت های فضانوردان را فراهم می کند.”

این ماموریت به وسیله انجمن بین‌المللی مشورتی نسل فضا (SGAC) و در پشتیبانی از برنامۀ سازمان ملل در کاربردهای فضایی انجام می شود. SGAC، سازمانی غیر دولتی است، که هدف آن معرفی دانشجویان و متخصصان جوان در امور فضایی، به سازمان ملل ، کشورهای عضو، و آژانسهای فضایی است.

انجمن بین‌المللی مشورتی نسل فضا باور دارد، ماموریتPMAS 2017، در میان دیگر برنامه های شبیه سازی های آنالوگ مریخ منحصر به فرد خواهد بود، و قرار است این برنامه بر روی تعاملات بین انسان و ربات هم تمرکز کند. اکتشافات آینده انسان در مریخ، نیازمند کمک های قابل توجه ربات ها خواهد بود. خدمه ماموریت PMAS 2017، در طول اقامت دو هفته ای، دوربین های مریخ نوردها و سیستم های محرکه‌ای که برای انجام عملیات‌های آینده بر روی سطح مریخ طراحی شده اند، را مورد آزمایش قرار خواهند داد.

هیتریخ می گوید، کار معمول روزانه خدمه ماموریت، همچون یک روز کاری عادی خواهد بود، جز اینکه این افراد در طول تمام ماموریت باید با همکاران خود زندگی کنند. هیتریخ گفت: “آنها از خواب بلند می شوند، صبحانه صرف می کنند و قبل از شروع کارهای علمی، جلسه ای برای بحث در مورد برنامه های روزانه انجام خواهند داد. با وجود شش خدمه فضانورد، همیشه امکان حضور سه نفر برای انجام راهپیمایی فضایی در خارج از زیستگاه وجود دارد. در همین حال، سه تن دیگر از خدمه، در داخل زیستگاه باقی می مانند و وظیفه برقراری ارتباط با ایستگاه پشتیبانی، حفظ زیستگاه و آنالیز نمونه ها در آزمایشگاه را بر عهده خواهند داشت.”

تمام ارتباطات با جهان خارج، برای بازسازی شرایط ارسال پیام از مریخ به زمین با ‌یک تاخیر 15 دقیقه‌ای انجام خواهد ‌شد. علاوه بر شبیه سازی ماموریت واقعی مریخ، ماموریت PMAS 2017 همچنین یک شبیه سازی سه روزه ماه را هم در همکاری با آژانس فضایی اروپا (ESA) به انجام خواهد رساند. در طی مرحله ماموریت ماه، ارتباط با مرکز پشتیبانی، با توجه به نزدیک تر شدن فاصله، با تاخیر کمتری انجام خواهد شد.

همچنین برای شبیه سازی اکتشافات فضایی، PMAS 2017، نحوه تاثیر گذاری انزوا، میزان بالای اضطراب و استرس بر روی خدمه در طول یک ماموریت در اعماق فضا را مورد مطالعه قرار خواهد داد. علاوه بر این، محققان با نظارت بر روی تعاملات میان خدمه، درک بهتری از مسائل روانی که ممکن است در طول ماموریت های فضایی آینده با آن برخورد کنند، خواهند داشت.

گفتنی است، اواخر اکتبر جاری، ماموریت یک ساله خدمه پروژه آنالوگ و شبیه‌سازی اکتشاف فضایی هاوایی (HI-SEAS) به پایان رسید. این پروژه توسط دانشگاه هاوایی و ناسا انجام شد. هدف اصلی؛ مطالعه انسجام و عملکرد تیم و نحوه تأثیرگذاری انزوا زندگی در جهان خارج بر استرس و همچنین زندگی در فضای شلوغ با حریم خصوصی کم بود.

پروژه PMAS 2017 در حال حاضر در مرحله جمع آوری بودجه قرار دارد. کمپین جمع آوری بودجه مورد نیاز برای شروع این ماموریت در ایندیگوگو آغاز شده و هدف آن، جمع آوری 30 هزار دلار است.

.

منبع: marsdaily 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر