;
coinex

دانشمندان از دوربین CHARIS ، جدیدترین شکارچی سیارات فراخورشیدی رونمایی کردند

دانشمندان از CHARIS، جدیدترین شکارچی سیارات فراخورشیدی رونمایی کردند

آخرین ابزار اضافه شده به تلسکوپ سوبارو، دوربین CHARIS (دوربین تصویر برداری طیف نگار زاویه بالا)، در آزمایش های خود کارکرد بسیار خوبی داشته است. در مقاله ای که به تازگی منتشر شده، دانشمندان جزئیاتی از نخستین آزمون موفقیت آمیز این طیف نگار ارائه داده اند. این محققان همچنین از توانایی این ابزار برای دنبال کردن و شناسایی سیارات فراخورشیدی در اطراف ستاره های نزدیک گفته اند.

در حال حاضر، تلسکوپ های شکارچی سیاره و ابزارهایشان، به دنبال سیارات فراخورشیدی هستند. این تلسکوپ ها به دنبال شناسایی الگوهای نوری هستند. این سیارات در دوره های تناوبی از جلوی ستاره میزبان خود عبور می کنند که بخشی از نور آن را مسدود می کند. به این ترتیب، دانشمندان از این تغییرات نوری، وجود احتمالی سیارات فراخورشیدی در اطراف ستاره میزبان خود را تایید می کنند. این روش برای پیدا کردن، سیارات فراخورشیدی موثر است؛ اما داده های زیادی در مورد سیاره کشف شده در اختیار ستاره شناسان قرار نمی دهد. دوربین CHARIS رویکردی متفاوت را در پیش گرفته است. این طیف نگار با شناسایی نور منعکس شده از یک سیاره و مجزا کردن این نور از نوری که مستقیما از ستاره میزبانِ سیاره ساطع شده، کار می کند.

اولیویه گیون مدیر برنامه اپتیک سوبارو و عضو هئیت مدیره دانشگاه آریزونا، در بیانیه ای گفت: “ما با طیف نگار CHARIS می توانیم چیزهای بیش از شناسایی سیارات انجام دهیم. می توانیم درجه حرارت و ترکیب اتمسفر آنها (سیارات) را نیز اندازه گیری کنیم.”

جرمی کاسدین، استاد مهندسی مکانیک و هوا فضا در دانشگاه پرینستون، گفت: “ما نمی توانستیم از نتایج (آزمون) بیش از این راضی باشیم. CHARIS انتظارات ما را فراتر برده است. نمی توانیم از سخت کوشی و از خود گذشتگی تیم مان را ستایش نکنیم. این طیف نگار برای مشاهدات علمی از فوریه (بهمن) 2017 در دسترس خواهد بود.”

هر چند طیف نگار CHARIS از یک میدان باریک دید برخوردار است؛ اما قادر به تجزیه و تحلیل بخش کوچکی از آسمان در هر مشاهده است. این طیف نگار قادر به تصویر برداری از طیف وسیعی از طول موج ها و مشاهدات علمی مفید است که به دانشمندان امکان مطالعه جرم، حرارت، سن، الگوهای آب و هوایی و دیگر چیزهای مربوط به یک سیاره فراخورشیدی را فراهم می کند.

تایلر گراف، محققی از دانشگاه پرینستون که سرپرست تیم طراح و سازنده این طیف نگار است، گفت: “در این مورد هیجان زیادی وجود دارد. CHARIS از فوریه برای همه در دسترس خواهد بود.”

تلسکوپ سوبارو، یکی از بزرگ ‌ترین و قوی ‌ترین تلسکوپ‌ های نوری جهان است که در رصدخانه مونوکی در هاوایی واقع شده است.

.

منبع: upi 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر